Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Je laat de verkeerde foto's zien!
Dit soort wapens laat zich het best kennen door het slot: de haan, pan, evt. schoorsteentje, etc.
Wat ik zo kan zien (...) betreft het een percussiegeweer, een systeem wat gebruikt maakt van een los slaghoedje wat op een pijpje (schoorsteen) wordt geplaatst en 'afgeslagen' wordt door de haan. Kan het echter niet te best zien.
Mocht een percussiegeweer zijn ligt de leeftijd zeer waarschijnlijk tussen 1840 en 1890. Ook dit weer onder voorbehoud natuurlijk. Er zijn vuursteenslotwapens omgebouwd naar percussie die dus ouder zijn dan het slot wat ze voeren. En ongetwijfeld zijn na 1890 nog steeds percussiewapens gebouwd. De bloeitijd van dit systeem echter is grofweg de tweede helft 19e eeuw.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Het gaat hier inderdaad op een percussieslot geweer. Staan er toevallig ook stempels/merken op het geweer ? Dan zou ik je eventueel wel kunnen helpen met identificeren.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Dankjewel voor de info. Ik heb niet zoveel verstand van musketten maar aan de hand van een stempel kan ik er meestal wel achter komen wat voor musket het is. Met alleen initialen wordt het wat te moeilijk
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Zo te zien is het een, weliswaar antieke, "Khyberpass" kopie van een Brits model percussiegeweer. Deze wapen werden (en worden nog steeds) gemaakt in landen als Pakistan en India.
Zie hier een kort filmpje over dit soort wapens en hoe+waar ze gemaakt worden (weliswaar iets modernere, met name britse, wapens): http://www.youtube.com/watch?v=_VGpPUzzIio