verdun

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
pieter de vleminck
Lid

verdun

Bericht door pieter de vleminck »

Hey, ik heb gehoord dat er in verdun een museum moet zijn waar allemaal schedels zijn opgslagen. Heeft iemand hier meer informatie over?
Magneet
Lid

Bericht door Magneet »

ossuarium de douaumont is niet echt een museum maar meer een monument :)
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ook bekent als het knetelhuis, hierin liggen botten opgeslagen van ik weet niet hoeveel gesneuvelden soldaten, zowel Franse als Duitse. Van buitenaf kan je door raampjes naar binnen kijken. Binnen is een soort kerk waar je kaarsjes kan opsteken.
Magneet
Lid

Bericht door Magneet »

ironmarc schreef:ook bekent als het knetelhuis, hierin liggen botten opgeslagen van ik weet niet hoeveel gesneuvelden soldaten, zowel Franse als Duitse. Van buitenaf kan je door raampjes naar binnen kijken. Binnen is een soort kerk waar je kaarsjes kan opsteken.
knekelhuis gok ik :)
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

Ossuaire de Douaumont:

De vorm van het Ossuaire is vanuit de lucht gezien een 137 meter lang kruis met in het midden de 46 meter hoge klokkentoren. De toren heeft de naam "La Tours de Morts" (de dodentoren) gekregen en heeft de vorm van een artillerie granaat. Op de voorzijde van het gebouw zijn de wapenschilden aangebracht van de steden die financieel hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit indrukwekkende monument.

In de twee gangen links en rechts van de hoofdingang zijn in totaal achttien nissen aangebracht met elk twee granieten graftomben. Boven elke graftombe is de naam te lezen van de slagveldsector waarop de geraamten zijn aangetroffen. Toen bleek dat deze ruimtes niet groot genoeg waren om alle de resten van de overladen sectoren is er aan het einde van elke gang een grote tombe van 150 vierkante meter aangelegd. Boven elk van de 18 tombes staat de naam van de sector waar de overblijfselen zijn gevonden.

Na zonsondergang schijnt een lamp in de toren in de kleuren rood en wit ( de lamp is helaas al 4 jaar kapot) over de 15.000 graven die voor het Ossuaire liggen. Het is mogelijk de de toren te beklimmen. In het Ossuaire liggen de geschatte resten van 130.000(!) ongeïdentificeerde soldaten. Aan de achterzijde van het Ossuaire kan men via kleine raampjes een blik werpen in de graftombes.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Magneet schreef:
ironmarc schreef:ook bekent als het knetelhuis, hierin liggen botten opgeslagen van ik weet niet hoeveel gesneuvelden soldaten, zowel Franse als Duitse. Van buitenaf kan je door raampjes naar binnen kijken. Binnen is een soort kerk waar je kaarsjes kan opsteken.
knekelhuis gok ik :)
Oei tik foutje!!!
pieter de vleminck
Lid

Bericht door pieter de vleminck »

Ok bedank allemaal voor de informatie.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Plaats reactie