Mort Homme

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
ironmarc
Lid

Mort Homme

Bericht door ironmarc »

Ik ben het voorjaar naar Verdun geweest en heb daar oa de Mort Homme bezocht. Ik moet zeggen dat het me tegen viel, ik had het veel intacter verwacht!
Er waren heeel veeel sporen te zien van boswerkzaamheden in plaats van de slag!! Echt heel veel gekapte bomen, echt heel erg jammer.
Ik weet uit me hoofd niet meer welke percelen ik precies ben geweest, kan het misschien wel even opzoeken.....

Zijn er nog wel mooie stukken op de Mort Homme en ben ik juist op het slechte gedeelte geweest???
Gast

Bericht door Gast »

Bomen stonden er in 1918 ook niet meer :lol:
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

klopt, maar er liepen toen ook geen sporen van bulldozers door de bossen heen en nu wel :(
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

verder niemand dit gezien?
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

in de jare 80 waren ze al bezig de boel daar om te ploegen

zelfs de Argonnen nemen ze nu onder handen
erg jammer
Peter Verdun
Lid

Re: Mort Homme

Bericht door Peter Verdun »

ironmarc schreef: Er waren heel veel sporen te zien van boswerkzaamheden in plaats van de slag!! Echt heel veel gekapte bomen, echt heel erg jammer.
De reden achter dit kappen van bossen is zowat alleen economisch vandaar deze uitleg:

We gaan terug naar het jaar 1999 (klinkt historisch *LOL*), na deze storm is een groot deel van de bossen van Noord en Midden Frankrijk vernielt. Vanwege de schade werden er enorm veel bossen "geruimd/gekapt" (de bommen lagen immers toch al plat.) Door het enorme aanbod van hout indertijd daalde de prijs van "vers hout " enorm.

Nu de voorraden van de storm van 1999 uitgeput beginnen te raken stijgen de prijzen van "vers" gekapt hout weer.
Zodoende wordt het voor de eigenaren van de bospercelen (bijna alle percelen van de Mort-Homme zijn in particuliere handen deels voor de jacht deels voor de opbrengsten van het hout) weer interessant om het bos te laten kappen, de prijs is immers weer aantrekkelijk. Het gevolg voor een arme regio van Frankrijk? De zaag en buldozer er tegenaan*.

Bij dit antwoord laat ik het grote "we willen het slagveld binnen 90 jaar weer terug hebben zoals het voor de slag was" vraagstuk achterwege.

*Dat dit niet opgaat volgt in een later bericht van me.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

aha. ik had het al eerder in de bossen rond Verdun wel gezien, maar niet zoals op de Mort Homme.
In het Bois de Vaux Chapitre hebben ze ook een heel preseel gekapt :(
Dus dat word aankomende jaren veel naar Verdun afreizen! Anders is het dus te laat
Gast

Bericht door Gast »

Peter,

Het is me nu duidelijk dat de het om particuliere initiatieven gaat, maar toch denk ik dat het een vreselijk korte termijn denken is. In de Somme regio heeft men namelijk door dat het toerisme op de lange termijn meer vaste inkomsten genereerd dan de eenmalige opbrengsten van de houtkap.

Ik weet het het is de roep in de woestijn maar ik hoop oprecht dat de Franse overheid gaat beseffen dat ze hiermee cultureel erfgoed vernielen.

Groeten,

Yvo Janssens
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ja dat is ook zo maar de opbrengst van het toerisme komt denk ik niet regelrecht bij de bezitters van de percelen terecht waardoor ze alsnog weinig opbrengsten hebben.
Yvo Janssens
Lid

Bericht door Yvo Janssens »

Dat ben ik niet met je eens. In de eerste plaats gaat het hier om de belangen van enkele individuen. Op het moment dat het om een regionaal belang gaat moeten zij daarvoor wijken (als het uiteraard om redelijke en zwaarderwegende argumenten gaat). Ten tweede komt de welvaart, waaraan zeker in Noord-Frankrijk de toerisme een aandeel zou moeten vormen, aan iedereen ten goede.
Uiteindelijk zijn deze betrekkelijk geconserveerde slagvelden altijd nog de meest duidelijke waarschuwingen voor de toekomstige generaties.

Maargoed, Fransen blijven een ander volkje. Waarschijnlijk drinken de eigenaren af en toe een goed glas wijn met de burgemeester en alles is weer geregeld.......

Groeten,

Yvo Janssens
Plaats reactie