gravendolk wo 1 ??

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
rahowa
Lid
Lid

gravendolk wo 1 ??

Bericht door rahowa »

Graag wat meer informatie betreffende deze para - loopgraven dolk??? waarde enz ....?
GetAttachment (2).jpg
GetAttachment (2).jpg (5.29 KiB) 1098 keer bekeken
! mvg
Bijlagen
GetAttachment.jpg
GetAttachment.jpg (6.72 KiB) 1098 keer bekeken
rahowa
Lid
Lid

Re: gravendolk wo 1 ??

Bericht door rahowa »

NIEMAND ??? :?
stekker
Lid

Bericht door stekker »

Het is jammer dat je de foto's niet kunt (uit)vergroten.
Staan er nog ergens merktekens op het ijzer- of leerwerk?
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Ja, wel een reactie!
Een 'gravendolk' is een wat al te liberale vertaling van het Duitse 'Grabendolch' wat ook niet de officiële term was. Het wapen heette een "Nahkampfdolch" ofwel een "nabijgevechtsdolk".
Het Duitse leger kende in haar organisatie wel degelijk een dergelijk wapen, een dolkje van Gottlieb Hammersfahr, die ook op de civiele markt te koop was. Echter, van die dolken waren er maar 20 per Kompagnie (opgave: Das Deutsche Heer 1907-1918, J. Kraus) Gebruikelijk was dan ook dat soldaten tijdens hun verlof zelf een dolk kochten.
En waar vraag is ontstaat aanbod! Veel messenfabrikanten produceerden dolken voor het nabijgevecht in de loopgraven. Daarnaast produceerden de soldaten zelf ook graag! Er lag altijd wel ergens een bajonet die je mooi kon bijslijpen tot een handzame gevechtsdolk! Vandaar dat je veel soorten en vormen Nahkampfdolchen kunt tegenkomen! Vaak moeilijk exact te dateren.
Ook erg populair en ook (net als de Gottlieb H. veel gereproduceerd!) is de Bajonettdolch van DEMAG Duisburg. Een kleine dolk met gewelfd handvat met bajonethaft!

In jouw geval: grotere foto's, liefst eentje waarlangs je een meetlintje gelegd hebt voor de lengte en onderlinge verhoudingen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rahowa
Lid
Lid

Bericht door rahowa »

Bedankt voor de reacties, deze dolk bezit ik nog niet ! zijn foto's van de verkoper ! mvg R
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

rahowa schreef:Bedankt voor de reacties, deze dolk bezit ik nog niet ! zijn foto's van de verkoper ! mvg R
Ik ben in mijn interessesfeer heel veel verschillende uitvoeringen van de Nahkampfdolche tegengekomen (ik beeld een Duitse soldaat WO1 uit en ben nog het ouderwetse type uitbeelder: eerst veel lezen en onderzoeken, dan pas beginnen met uitbeelden)

Als ik je mag raden: wees terughoudend bij de aanschaf van dit wapen. De vorm is mij volkomen onbekend uit de periode 1910-1920 en het uitbundige gebruik van messing (wat vanaf febr 1915 werd gerekend een Sparmetal te zijn waarop bezuinigd moest worden) doet mij ook enigszins twijfelen.
Als je al iets wilt doen op het (voor onbekenden vrij schimmige en verraderlijke) gebied van verzamelen van WO1-Nahkampdolche, start dan met het verzamelen van de bekende exemplaren en waag je voorlopig niet aan dit soort onbekende verschijnselen.
A. de Koster
Lid
Contacteer:

Bericht door A. de Koster »

Ik kom hem niet tegen in de boeken. Ook niet bij de prive gemaakte. Op zichzelf zegt dat niks aangezien er een grote wildgroei was maar zoals Erik al aankaarte met betrekking tot de messing zou ik hem persoonlijk laten gaan.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Handvat en ricasso verraden een Zuid-Europese afkomst hoewel het handvat ook voorkomt bij de Engelse dolk Fairbarn Sykes. Een Zuid-Europese dolk had in dit geval het lemmet dunner gehad. Ook de bolletjes aan het einde van de ricassostangen is iets voor Zuid-Europa.
Je kunt je afvragen of dit wel WO1 is. Of Duits.
rahowa
Lid
Lid

Bericht door rahowa »

Bedankt iedereen ! ik heb hem toch maar gekocht ! ik maak wel volgende week foto's met afmeting of eventuele merktekens ! ;-)
rahowa
Lid
Lid

Bericht door rahowa »

Lengte 31,50 cm anders geen nrs ...enz ..........mijn beste foto .....sorry !
Bijlagen
GetAttachment (3).jpg
GetAttachment (3).jpg (4.91 KiB) 973 keer bekeken
Plaats reactie