Ooorlog in de bergen

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Brodie
Lid
Contacteer:

Ooorlog in de bergen

Bericht door Brodie »

Zo als jullie al wisten ben ik naar Italie geweest
van 1915 tot 1917 heeft ook hier de oorlog gewoed
hier wat foto's
Afbeelding
Italiaanse geschutsopstelling op de 5 Torri op 2250 meter
Afbeelding
Loopgraaf op de 5 Torri
Afbeelding
Loofgraaf stelsel op de 5 Torri
Afbeelding
Verband plaats op de 5 Torri
Afbeelding
Oosterrijks fort Tre Sassi bij de Valparola Pass op 2168m
Afbeelding
De Lagazuoi met er voor de overblijvselen van de mijn explosies
Afbeelding
Oosterijks veldgeschut
Afbeelding
Oosterijkse begraaf plaats
Afbeelding
Mooi Oosterijks monument :wink:
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Mooie foto's!
ben ook een keer in Italie, of Oostenrijk, bij een WO1 fort geweest, moet ff opzoeken waar dat precies was...
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Mooie foto's Brodie. Welke kunstenaar heeft "mooi Oostenrijks monument' ontworpen?
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

dat zou ik niet weten
het is in een herdenkings kapel
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Mooie foto's! Wat een werk lijkt me dat, om dit gangen te maken in zo'n berg!
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Remarque schreef:Mooie foto's Brodie. Welke kunstenaar heeft "mooi Oostenrijks monument' ontworpen?
Er staan in herdenkingskapellen nou meestal niet een naam bij van de kunstenaars,
kan dus net zo goed een lokale smid geweest zijn, toch?
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Ik denk zelfs dat het van de lokale smid is. Het is dan ook helemaal niet mooi, een zooitje aan elkaar gelaste troep. Niet stemmig en niet over nagedacht. Je zoon zal er maar herdacht worden...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het was in de eerste en tweede wereldoorlog gebruikelijk om het graf van een overleden Duitse soldaat in het veld te voorzien van zijn helm en/of een ijzeren kruis met inscriptie.

Historisch correct dus in mijn ogen.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Remarque schreef:Ik denk zelfs dat het van de lokale smid is. Het is dan ook helemaal niet mooi, een zooitje aan elkaar gelaste troep. Niet stemmig en niet over nagedacht. Je zoon zal er maar herdacht worden...
Het is wel een monument, het gaat allereerst om het idee dat de gevallen soldaten en/of burgers niet vergeten worden. Dan pas om het uiterlijk...

Om zoiets nu meteen een zooitje aan elkaar gelaste troep te noemen... :|
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ja idd zolang de smid of kunstenaar het met respect voor de gesneuvelden gemaakt heeft
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Remarque schreef:Ik denk zelfs dat het van de lokale smid is. Het is dan ook helemaal niet mooi, een zooitje aan elkaar gelaste troep. Niet stemmig en niet over nagedacht. Je zoon zal er maar herdacht worden...
Oh, maar daar kunnen we inderdaad nog een heleboel over vertellen.
Maar laten we dit prachtige topic met deze prachtige, prachtige foto's daar maar niet mee vervuilen :)
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

het is een monument ternagedachtenis van de gevallen
elk dorp doet dit op zijn wijze
Ik vind je commentaar in my humble opinion dan ook ietwat respectloos
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Hoe kan commentaar respectloos zijn? Geen respect voor wie? Veel dorpen en steden huurden uit respect voor hun gevallenen kunstenaars in om monumenten te ontwerpen. Hier mocht het kennelijk niets kosten: dat vind ik van weinig respect voor de doden getuigen. Wat straalt dat nou uit, zo'n helm met lelijke poten eronder en prikkeldraad er boven op. Respect komt voort uit nadenken en over dit 'mooie monument' is nou niet erg nagedacht. Mijn commentaar geldt dan ook het onderschrift bij de foto. Als tijdsbeeld is het heel aardig. Je pretendeert over al geweest te zijn. Heb je dan echt geen mooiere dingen gezien?
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Veel dorpen en steden huurden uit respect voor hun gevallenen kunstenaars in om monumenten te ontwerpen. Hier mocht het kennelijk niets kosten
tja, als je echt denkt dat dit door een gemeente werd gedaan...
Wellicht was het gewoon iemand die zelf een monument gemaakt heeft. Dat hoef niet meteen iemand te zijn met artistieke aanleg.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Iedereen heeft natuurlijk een andere definitie van mooi. Dat is maar goed ook, anders hadden we allemaal dezelfde kleren aan. ;)

Ik vind het herdenkteken ook niet vreselijk mooi, maar ik vind het wel een goede gedachte dat het gemaakt is ter nagedachtenis van ontzettend dappere mensen die vochten voor hun vaderland. Het zou goed kunnen dat er ontzettend veel symboliek achter dit momument zit. Waarschijnlijk betekenen die poten onder de helm iets. Bijvoorbeeld dat de soldaten samen vochten voor hun land (= de helm). Of het is juist gemaakt door iemand die zijn zonen is verloren.
Dat weet ik niet.

Remarque, misschien is het een idee dat je een nieuw topic opent met monumenten die je juist wel of niet mooi vindt. Dat lijkt me een interessante discussie om in een ander topic te voeren.

Brodie heeft vast mooiere dingen gezien, maar dan kan hij dit ook nog wel mooi vinden. Als ik nieuwe kleren koop, vind ik die ook altijd mooi, maar dat betekent niet dat ik de kleren die ik al heb lelijker vind. ;)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie