Boeken over WO I

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
YPPY
Lid
Contacteer:

Boeken over WO I

Bericht door YPPY »

Over de tweede wereldoorlog weet ik inmiddels heel wat. Mijn kennis over de eerste gaat daarentegen niet veel verder dan wat ik leerde op de middelbare school.

Wat is nu een boek dat te begrijpen is voor beginners? Ik heb wel wat basiskennis, maar niet zo ontzettend veel.

En wat is juist weer voor iemand dat al wat meer weet?

En dan wil ik natuurlijk ook weten wat ik moet lezen als ik al een echte expert ben. ;)
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

John Keegan "De Eerste Wereldoorlog 1914-1918"
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Is dat een naslagwerk of een boek dat geschikt is om van voor naar achter te lezen?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

gaat het om de WO1 in het algemeen of bv ook de slag in Ieper, Verdun, SOmme enz?
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Het is een boek om van voor naar achter te lezen... erg makkelijk te lezen - behandelt alle aspecten van WO1: de aanloop, de situatie in Europa in 1914, de diverse oorlogsplannen, de Slag bij de Marne, Somme, Verdun etc. etc. Ook behandelt het WO1 in Afrika, aan het Oostfront, in de lucht, op zee. Erg leuk boek.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

en YPPY, zoek je boeken over WO1 algemeen of ook over de veldslagen die apart beschreven worden?

Hier een link met wat boeken over Verdun:
http://home.wanadoo.nl/~battleofverdun/ ... ndexnl.htm
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Als het makkelijk te lezen is, dan is het wat voor mij. ;)

Ironmarc, ik denk dat het het handigste is om te beginnen met de oorlog in het algemeen, zodat ik de context ga begrijpen. Dit om te voorkomen dat er in een specifieker boek van alles wordt bijgehaald dat ik dan niet begrijp.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

wat ik een zeer goede boeken vind zijn:

First day on the Somme van Martin Middelbroek
Van het westelijk front geen nieuws van Erich Maria Remarque
De oorlogs dagboeken van Louis Barthas
en waar ik nu zelf in bezig ben
De oorlogsbrieven van Unteroffizier Carl Heller
het boek van Rose Cooms is ook een toppertje

er zijn er natuurlijk veel meer maar deze staan boven aan mijn lijst
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

mooie beschrijving van front situatie:

Am westen nicht neues-Erich Maria Remarque
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

ERNSTIGE WAARSCHUWING!!!

Om op je vraag terug te komen. Koop De Eerste Wereldoorlog van H.J.H. Andriessen. Bij iedere 'witte boekhandel' en bij De Slegte te koop voor 16.99 euri. Maar neem een goede tas mee want door het enorme gewicht gaat een plastic tas in je handen striemen. Het boek staat boordevol foto's. Helaas allemaal afkomstig uit het Imperial War Museum dus voor kenners is er weinig nieuws. Het IWM is hofleverancier van 90% van alle boeken over WO1. Voor jou dus goed lijkt me, al geeft het een wat gekleurd, Brits, beeld. De teksten zijn wat houterig geschreven, maar vrijwel foutloos en duidelijk. Heel veel boek voor weinig geld en zeer geschikt om mee te beginnen.

Net als Brodie en Dodo raad ik je wat betreft literatuur Van het Westelijk Front geen Nieuws aan. Geschreven door een naamgenoot... De titel verwijst naar het feit dat de kranten al begin 1915 met deze kreet kopten als er niets bijzonders gebeurde. En dat terwijl ook in rustige periodes duizenden per dag sneuvelden.

Een andere absolute aanrader is Het Vuur van Henri Barbusse. Net als Westelijk Front een anti-oorlogboek

Wil je eens een andere optiek lees dan de boeken van Ernst Jünger. Deze geweldige schrijver (en dan refereer ik aan zijn stijl, niet aan zijn denkbeelden) zag de oorlog als iets dat een man maakt, sterkt. Hij is een paar jaar geleden overleden op, ik dacht, 103-jarige leeftijd. Als schrijver zeer gerespecteerd, op zijn inhoud vaak aangevallen.

Maar ik waarschuw je ernstig! Heeft het WO1-virus je eenmaal te pakken weet dan dat er geen werkzaam medicijn bekend is!
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Mijn vorige bijdrage was in eerste instantie voor Yppy bedoeld, maar natuurlijk ook voor anderen. Zeg Yppy? Is het geen goed idee deze topic naar WO1 te verplaatsen. Het staat zo eenzaam tussen WO2 topics...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Bedankt voor de tips. :) Ik zal eens kijken voor dat boek van Andriessen en voor het westelijk front zonder nieuws. Die begrijp ik vast.

De verslaving zal hier niet zo snel toeslaan, die heb ik al gevonden in andere boeken. ;)

Dit topic laat ik hier staan, want eigenlijk wil ik hier wel meer over wo1. Er is nu geen ander forum voor boeken over wo1 en hier is het nog lang niet vol. Ik bedacht daarom dat ik zelf maar wat moest openen, maar verder dan dit topic kwam ik niet. O-)
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Ja, ja Yppy... Dat dacht ik ook toen ik me nog niet verdiept had in WO1. We spreken elkaar nog wel als we elkaar als collega WO1-junkies met een goedkope fles wijn, zo eentje met schroefdop, onder een brug tegenkomen... Als je deze boeken uit hebt wil ik je graag verdere tips geven. Heel leuk om te lezen, gaat over de mobilisatie in Nederland, is bijvoorbeeld Frank van Wezels roemruchte Jaren van A.M. de Jong. In ieder antiquariaat te vinden. Ze gooien je er dood mee en daarom kost dat boek bijna niets. 2 Euro max.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

YPPY schreef:Bedankt voor de tips. :) Ik zal eens kijken voor dat boek van Andriessen en voor het westelijk front zonder nieuws. Die begrijp ik vast.

De verslaving zal hier niet zo snel toeslaan, die heb ik al gevonden in andere boeken. ;)

Dit topic laat ik hier staan, want eigenlijk wil ik hier wel meer over wo1. Er is nu geen ander forum voor boeken over wo1 en hier is het nog lang niet vol. Ik bedacht daarom dat ik zelf maar wat moest openen, maar verder dan dit topic kwam ik niet. O-)
Ha Yponne :)
Boek van Andriessen, tsja, bekende plaatjes, erg saai beschreven, kijk eens in de bieb naar betere staan er een hoop.

Westelijk front zeker een aanrader, weet zeker dat jij en dingus :P het al eens op DVD hebben gezien :)
Verder kan ik om mee te beginnen de boeken van Heijster aanraden, Ieper 14-18 is leuk om mee te beginnen, kort en bondig is de geschiedenis beschreven, van daaruit kun je je kennis zeer zeker uit gaan breiden.
Nog een ander boek van Heijster, Mysterie14/18,
ik weet niet of het je zal kunnen bekoren, andere kijk op zaken,
beetje TRU achtig.

Jou een beetje inschattende zul je een boek als van Sebastian Faulkner: Het lied van de loopgraven erg mooi vinden.

En misschien dit ook wel: Johnatan Hull: Op zoek naar Julia.

Beschrijving komt van een ander forum van een andere mod, maar ik mocht haar stukje even lenen :)

Dit boek moet je hebben gelezen! Een verrassend en ontroerend verhaal over liefde en oorlog. Deze keer niet de tweede wereldoorlog, maar de allesvernietigende eerste wereldoorlog. Een prachtig verhaal dat zich bijna over de hele 20ste eeuw afspeelt, een verhaal over herinnering en verlangen, geschiedenis en lotsbestemming - en over mensen die ons ontglippen om ons vervolgens levenslang in hun ban te houden.

Het boek is in drie perioden geschreven: de 18 jarige Patrick aan het front (de beschrijving van de wanhoop, chaos en ellende in de loopgraven is erg goed), de hoofdpersoon later bij een herdenking waar hij Julia (de vriendin van zijn in de eerste wereldoorlog omgekomen beste vriend Daniel) ontmoet, en Patrick als 81 jarige man in een verpleeghuis. Deze drie verhaallijnen lopen niet chronologisch in het boek, maar steeds in kleine of langere stukjes doorelkaar in het hele boek.

Ik vond met name de vertelwijze vanuit het perspectief van de 81-jarige Patrick het meest ontroerend. Zijn objectiviteit is geweldig en zijn relativeringsvermogen prachtig ("verpleegsters zijn geconditioneerd om luider te spreken als ze grijze haren zien, ik ben pas hier doof geworden"). De angst voor het ouder worden is iets wat we allemaal wel kennen, en de manier waarop hij terugkijkt op zijn leven is grappig en wijs tegelijk. Je gaat je op bepaalde momenten afvragen wat erger is: aan het front of in de kille ellende van dat verpleeghuis zitten.

Een boek om in één adem uit te lezen.

Succes ermee,
btw, heb nog 6 dozen kinderboeken staan, hebben :/
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat een boeken! Ik heb een lijstje gemaakt en loop als ik vanmiddag onder het werk tijd heb even langs de Slegte of ze wat hebben. Jammer dat ik niet naar de boekenmarkt in Tilburg ga, daar hadden ze vast ook wat gehad. Volgend jaar maar weer kijken.

Wat zijn eigenlijk de afraders? Dan weet ik wat ik zeker niet moet gaan kopen. :)

Ik drink zelden alcohol Remarque, dus kleine kans dat we elkaar zo tegen komen. ;)

6 dozen? Je bent gek, dat krijg ik het huis niet meer in. :P

*Weer alleen*
Plaats reactie