Boeken over WO I

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

YPPY schreef:Wat een boeken! Ik heb een lijstje gemaakt en loop als ik vanmiddag onder het werk tijd heb even langs de Slegte of ze wat hebben. Jammer dat ik niet naar de boekenmarkt in Tilburg ga, daar hadden ze vast ook wat gehad. Volgend jaar maar weer kijken.

Wat zijn eigenlijk de afraders? Dan weet ik wat ik zeker niet moet gaan kopen. :)

Ik drink zelden alcohol Remarque, dus kleine kans dat we elkaar zo tegen komen. ;)

6 dozen? Je bent gek, dat krijg ik het huis niet meer in. :P
Post je lijstje eens?
Ben wel benieuwd nu :)
Het schijnt dat Mysterie nu bij de Slegte ligt, maar wat ik al zei, TRU achtig :)
En die 6 dozen passen best, je schopt dingus er maar uit :)
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Afraders zijn er eigenlijk niet als je net begint met lezen over dit onderwerp. Wel is het zo dat ik je in eerste instantie adviseer niet te diepgaand te starten. Probeer eerst eens een goed overzicht te krijgen. En laat Käthe maar lullen:); als je voor weing veel wilt hebben, in één keer, koop dat dat boek van Andriessen. Het is niet geweldig, maar alleen al met het kijken naar de foto's ben je uren zoet. En foto's kunnen veel vertellen. De tekst is op zich wat saai geschreven, Käthe heeft gelijk, maar wel correct én zonder sensatiezucht. En dan natuurlijk Van het Westelijk Front geen Nieuws, van mijn naamgenoot. Achteroudoom of zoiets... Brodie, Dodo, Käthe en ik raden je het aan. Het tekent een sfeer. Persoonlijk vind ik Het Vuur van Henri Barbusse aangrijpender. Is net herdrukt door Oorlogsdomein, een onderdeel van AP. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
De kans dat we elkaar zo tegenkomen neemt toe Yppy. Want van het lezen van dergelijke gruwelijkheden ga je vanzelf drinken. Doorgaans schroefdoppenwijn. Maar niets is zo lekker als 's nachts onder een brug kletsen over een WO1-verslaving...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Wat betekent TRU achtig waarde Käthe? Van Dale bleef me het antwoord schuldig...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Remarque schreef:Wat betekent TRU achtig waarde Käthe? Van Dale bleef me het antwoord schuldig...
Och,
een aanduiding die YPPY wel snapt..
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Vind ik zeer OKO-achtig Käthe! Zo blijven de lezers van dit forum, en ik ook dus, verstoken van misschien wel de meest essentiële informatie. En dat wil je ons toch net aandoen?
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het lijstje waar ik vanochtend naar op zoek was bij de Slegte:
E.M. Remarque: van het westelijk nieuws geen front
H.J.H. Andriessen: De eerste wereldoorlog
Henri Barbusse: Het vuur
A.M. de Jong: Frank Wezels roemruchte jaren
Heijsters: Ieper 14-18
Sebastiaan Faulkner: Het lied van de loopgraven
Johnatan Hull: Op zoek naar Julia.

Alleen het laatste boek hadden ze, dat heb ik gekocht en ik er maar meteen aan begonnen in de trein naar huis. Het boek van Andriessen lag wel bij de donner, maar ik ga even zoeken of het ergens goedkoper dan 20 euro te vinden is. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Remarque en Barbusse zijn recent opnieuw verschenen, Faulkner is in iedere goede boekwinkel te koop, Andriessen is het goedkoopst in de 'witte boekwinkel', Heijster is na 4 drukken uitverkocht en voor A.M. de Jong moet je op de rommelmarkt of in het antiquariaat zijn. Trouwens, de drie euro verschil, zijn dat niet twee flessen schroefdopwijn?
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Grappig dat jullie allemaal mijn fout overnemen :D
Het is Sebastian Faulks,
Faulkner was iemand anders :)
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

Een boek dat een vergeten deel van wo1 behandelt is: de officierskamer van Marc Dugain (is ook een film van.) Dit boek gaat over de "Mismaakten/aangezichts gewonden" van WO1.

Ondanks de prijs/ bladzijden verhouding een aanrader.

Uitgeverij: Arbeiders Pers (AP)
ISDN: 90 295 1400 0
Prijs: 18 euro
Pagina's: 128
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Faulks! Vandaar dat ik het niet kon vinden natuurlijk. :P

Remarque: ik ga toch liever op zoek naar de tweedehands versies. De vakantie is behoorlijk wat duurder uitgevallen dan gepland, dus nu moet ik oppassen dat mijn saldo niet in de rode cijfers gaat komen. O-)

Peter: is dat boek ook goed te volgen als je weinig van WO1 weet? En is dat een roman of een informatief boek?
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Het klinkt in de oren van een boekenverzamelaarster waarschijnlijk absurd, maar wat dacht je van een bibliotheek Yppy? Alle genoemde boeken zijn daar te lenen...
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dan moet ik eerst lid worden. :) Mijn abonnement heb ik jaren geleden opgezegd omdat mijn kasten vol staan met boeken die ik nog wil lezen. Ook vind ik bibliotheekboeken niet altijd even aantrekkelijk om vast te pakken. Soms zitten daar echt vreemde kleurtjes/kruimels/plaksel/substanties in. *ril*
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Dat van die vreemde kleurtjes/kruimels/plaksel/substanties heb ik me nooit zo gerealiseerd. Ik ga meteen lid worden! Overigens wil ik boeken die ik interessant vind zelf hebben, om nog eens wat terug te kunnen vinden. Trouwens: een beetje antiquariaat heeft Van het Westelijk Front geen Nieuws gewoon op voorraad. Of huur/koop anders de film. Er zijn er twee. De oudste uit de dertiger jaren is de mooiste. Won nog een berg Oscars ook. In de nieuwste speelt dat zeikertje uit Het Kleine Huis op de Prairie de hoofdrol. Vond ik persoonlijk minder, had zo'n EO-uitstraling.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Nog 2 tips :)
Celine: Reis naar het einde van de nacht.

En de boeken van Pat Barker, geef ik geen waarde oordeel over want dan krijg ik het halve forum over me heen...
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

DVD, oude versie ligt bij FRS voor 5,95 nu.
Plaats reactie