Britse Lee Enfield wo1
-
- Lid
Britse Lee Enfield wo1
Hallo iedereen,
Ik heb vandaag deze Lee Enfield aangekocht,kan iemand me vertellen welk model dit is? Het zou om een oefengeweer gaan uit Wo1 kan dit zijn?
Ik heb vandaag deze Lee Enfield aangekocht,kan iemand me vertellen welk model dit is? Het zou om een oefengeweer gaan uit Wo1 kan dit zijn?
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Re: Britse Lee Enfield wo1
Het is een pattern 14 rifle. Een geweer dat inderdaad bedoeld was voor WO1 maar tot diep in WO2 gebruikt, onder andere door de Home Guards maar ook onze eigen Prinses Irene Brigade was er tot eind '43 mee bewapend. Het lijkt sterk op z'n voorganger P13, die had echter als heel belangrijk onderscheidingsmiddel de vier diagonaal geplaatste vingersleuven aan weerszijden van de lade.
Het magazijn is inpandig.
Er bestaat een U.S. aanmaak voor dit wapen, bedoeld voor Engeland (we praten over 1914) Op het moment dat de U.S. betrokken raakte in WO1 (1917) converteerde zij dit wapen voor de patroon .30-06 waarmee het wapen dus anders gekamerd was dan de Britse versie. De U.S.-versie heet dan ook P(attern) 17. Dit wapen is door de U.S. aan Engeland geleverd in 1940-1941 ten behoeve van de Home Guards. Om vergissingen met munitie te voorkomen krgen de P17's een rode geverfde band om de voorste haft.
Het magazijn is inpandig.
Er bestaat een U.S. aanmaak voor dit wapen, bedoeld voor Engeland (we praten over 1914) Op het moment dat de U.S. betrokken raakte in WO1 (1917) converteerde zij dit wapen voor de patroon .30-06 waarmee het wapen dus anders gekamerd was dan de Britse versie. De U.S.-versie heet dan ook P(attern) 17. Dit wapen is door de U.S. aan Engeland geleverd in 1940-1941 ten behoeve van de Home Guards. Om vergissingen met munitie te voorkomen krgen de P17's een rode geverfde band om de voorste haft.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
-
- Lid
Oké bedankt voor de zeer nuttige info Erik maar wat betekent Het magazijn is inpandig?
Het zelfde als bij de K98.
Magazijn zit in het wapen.
Er zit dus geen extern magazijn aan zoals wel het geval is bij de No3 MK1 en de No4 MkII enfields.
Magazijn zit in het wapen.
Er zit dus geen extern magazijn aan zoals wel het geval is bij de No3 MK1 en de No4 MkII enfields.
Mvg/Best regards, Sipke
- Erik
- Beheerder
Klopt. Ik vermeld het omdat dit voor een Enfield iets 'aparts' is. De P13 (en de daaruit afgeleide P14) is gemaakt als 'antwoord' op de Mausers uit de Boerenoorlog.Haplo schreef:Er zit dus geen extern magazijn aan zoals wel het geval is bij de No3 MK1 en de No4 MkII enfields.
Maar je hebt er een mooi wapen aan! Kun je goed gebruiken in een WO2-setting "Home Guards", trouwens een leuk gebied om de bestuderen en evt. te verzamelen!
Loopt-ie nog? Wat is die stok in de loop?
Laatst gewijzigd door Erik op 21 jul 2014, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Spijtig genoeg werk-ie niet meer en die stok is om bajonet gevechten te oefenen (de stok schuift achteruit als je iemand steekt).Heb jij een idee hoeveel dit wapen waard is Erik?
-
- Lid
En weet iemand misschien ook welk bajonet bij dit wapen hoort?Op het internet kom ik deze tegen.
- Erik
- Beheerder
Voor de Enfield P13 was een bajonet bedacht die echter 'overging' naar de Enfield P14. Die jij afgebeeld hebt zijn inderdaad de P13 bajonetten.
Als er een A ingeslagen staat is-ie Amerikaans. Twee getallen bij elkaar vormen de aanmaakdatum (maand en laatste twee cijfers jaar)
Als er een A ingeslagen staat is-ie Amerikaans. Twee getallen bij elkaar vormen de aanmaakdatum (maand en laatste twee cijfers jaar)
-
- Lid
- Erik
- Beheerder
Nee, sorry. Heeft alles te maken met Nederland en de rest van de wereld.Gregory schreef:Bedankt Erik heb je enig idee van de waarde?
In Nederland is het wapen weinig voorkomend (maar ook niet veelgevraagd denk ik) De Nederlandse prijs kon zo wel eens richting de 400 gaan. In landen waar het schieten met dit soort wapens meer tot de cultuur behoort is het gewoon een geweer. De Enfield P14 die ik gekocht heb was plm. 150 EU., maar dat was in Duitsland.
De bajonet P13 (P17) schommelt, afhankelijk van staat en compleetheid, tussen de 60 en 100 EU. Alles erboven beschouw ik als straatroof. Ook hier: in Duitsland zie je ze ook vaak en wat milder van prijs.
In een WO2 setting heb je niet zoveel aan een P14/17 tenzij je iets met Home Guards wilt doen, een Ireneman of een U.S. Marine in z'n trainingsperiode wilt uitbeelden.
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 84 keer
- Ontvangen: 58 keer
En die stok/oefenbajonet in de loop dan? Maakt het toch weer wat aparter?
- Erik
- Beheerder
Tja, wat de gek er voor wil geven. Ik heb geen vergelijking, ik kan er niets over zeggen. Voor mij zelf zou dat niet zo'n dringende reden zijn er meer geld aan uit te geven. Al helemaal niet als blijkt dat je het er niet uit kunt halen....patrickh schreef:En die stok/oefenbajonet in de loop dan? Maakt het toch weer wat aparter?
-
- Lid
De P14 zelf is doorgaans weinig interessant omdat die niet door een groot land effectief actief is ingezet in één van beide wereldoorlogen. Een P17 zou interessaner zijn omdat de Amerikanen die in 1917-1918 volop gebruikt hebben. De prijs voor het wapen is dan ook relatief klein, als die niet meer werkend is toch. Het aanbod is dan ook niet zo groot.
De bajonet is duurder. Compleet in orde is de 100 euro die Erik aangeeft aan de orde van de dag. Ik meen mij te herinneren dat ik voor mijn exemplaar zelf nog iets meer heb betaald, maar dat weet ik niet meer exact.
De bajonet is duurder. Compleet in orde is de 100 euro die Erik aangeeft aan de orde van de dag. Ik meen mij te herinneren dat ik voor mijn exemplaar zelf nog iets meer heb betaald, maar dat weet ik niet meer exact.
- Erik
- Beheerder
Ik heb een aantal P13 bajonetten, compleet. De duurste was 90 EU (en met de verzending kom je dan toch dicht tegen de 100) Vraagprijzen boven de 100 heb ik ook al gezien maar die lopen dan toch wat minder, ze staan lang te koop. Zelf houd ik het gemiddelde van 75 aan dat ik voor zo'n bajonet met schede zou willen betalen.jurgen schreef:De bajonet is duurder. Compleet in orde is de 100 euro die Erik aangeeft aan de orde van de dag. Ik meen mij te herinneren dat ik voor mijn exemplaar zelf nog iets meer heb betaald, maar dat weet ik niet meer exact.
-
- Lid