limburgsejager schreef:Bedankt Erik!
Dus als ik het goed begrijp is het een Oostenrijkse M16 WO1 Helm. Vermoedelijk verbouwd ergens tussen 1918 en 1929?
En dan pas na Wo2 verbouwd tot (stront)schep?
Ja, dat denk ik.
limburgsejager schreef:Waarom werden de gaten gedicht?
Ik dacht dat de gaten juist allemaal gedicht zijn zodat hij beter fungeerde als schep...
Ja, dat kan ook natuurlijk.
Om een M16-schaal te laten lijken op een Oostenrijkse M18 moet je de voorste gaten dichten. De originele Oostenrijkse M18 heeft daar namelijk geen gaten zitten. Achterin moet je even kijken: als het goed is (...) zou daar nog een gat moeten zitten, spleetvormig. Als dit gat ook gedicht is kan het binnenwerk er niet goed in en zou jij dus gelijk kunnen hebben: gaten gedicht vanwege de 'schepwerking'.
Blijft natuurlijk dat er origineel gaten in gezeten hebben (bij alle Duitse helmen en de Oostenrijkse M16), geen gaten halverwege de oorbescherming (dus geen Duitse M16 schaal, blijft over: Duits M18 of Oostenrijks M16) en gaten met nieten bij de 'knik' van de oorbescherming (Duits M18 valt af, die had de Kinnriemen niet meer aan de schaal maar aan de Innenfutter zitten) Blijft over Oostenrijkse M16.
De voorste gaten kunnen gedicht zijn vanwege schoonheidsredenen (leek-ie meer op een M18) of praktische redenen zoals jij aangaf! Ik ben wel benieuwd naar het achterste gat: van oorsprong splitvormig of oorspronkelijk rond. Het zou rond moeten zijn. Als het sporen vertoont dat het ooit omgebouwd is naar splitvormig klopt mijn theorie.