Identificatie, Helm WO1

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Identificatie, Helm WO1

Bericht door limburgsejager »

Hallo iedereen,

Afgelopen weekend heb ik op het Historische Motoren en Tractor Festival deze helm op de kop getikt.
De helm is gebruikt als stront/ olie schep en was daardoor erg smerig.
Na een hele dag schrobben heb ik hem toch redelijk schoon gekregen.
Helaas zijn de uitsteeksels met ventilatiegaten afgeslepen en gaten voor de helmnieten dicht gelast.
Ook is er een gedeelte aan bevestigt voor een steel aan te maken.
Verder is de helm nog keihard.

Ik zou graag willen weten om welk type helm het gaat (m17?) en of jullie nog ideeën hebben om hem iets meer aantoonbaar te maken.
Op de laatste foto is een makers stempel te zien die ik nog niet thuis kan brengen. (helm maat 66)

Bedankt, Marco

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie, Helm WO1

Bericht door Erik »

Doorgebruikte Oostenrijkse Heimwehrhelme. Van oorsprong M16 schaal Oostenrijks, verbouwd naar M18: voorste gaten gedicht.
In oorlogstijd heeft het geen zin om een helm op te waarderen naar een moderner type. Deze verbouwing zal dus na-oorlogs zijn geweest en kan eigenlijk maar één doel dienen: Heimwehr.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Identificatie, Helm WO1

Bericht door limburgsejager »

Bedankt Erik!

Dus als ik het goed begrijp is het een Oostenrijkse M16 WO1 Helm. Vermoedelijk verbouwd ergens tussen 1918 en 1929?
En dan pas na Wo2 verbouwd tot (stront)schep?

Aangezien ik nog niet helemaal bekend ben met de Wo1 helmen en al helemaal niet met oostenrijkse:

Waarom werden de gaten gedicht?

Ik dacht dat de gaten juist allemaal gedicht zijn zodat hij beter fungeerde als schep...

Maar aangezien ik hier geen kenner van ben, vraag ik het natuurlijk ook op het op het forum :)
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie, Helm WO1

Bericht door Erik »

limburgsejager schreef:Bedankt Erik!

Dus als ik het goed begrijp is het een Oostenrijkse M16 WO1 Helm. Vermoedelijk verbouwd ergens tussen 1918 en 1929?
En dan pas na Wo2 verbouwd tot (stront)schep?
Ja, dat denk ik.
limburgsejager schreef:Waarom werden de gaten gedicht?

Ik dacht dat de gaten juist allemaal gedicht zijn zodat hij beter fungeerde als schep...
Ja, dat kan ook natuurlijk.
Om een M16-schaal te laten lijken op een Oostenrijkse M18 moet je de voorste gaten dichten. De originele Oostenrijkse M18 heeft daar namelijk geen gaten zitten. Achterin moet je even kijken: als het goed is (...) zou daar nog een gat moeten zitten, spleetvormig. Als dit gat ook gedicht is kan het binnenwerk er niet goed in en zou jij dus gelijk kunnen hebben: gaten gedicht vanwege de 'schepwerking'.
Blijft natuurlijk dat er origineel gaten in gezeten hebben (bij alle Duitse helmen en de Oostenrijkse M16), geen gaten halverwege de oorbescherming (dus geen Duitse M16 schaal, blijft over: Duits M18 of Oostenrijks M16) en gaten met nieten bij de 'knik' van de oorbescherming (Duits M18 valt af, die had de Kinnriemen niet meer aan de schaal maar aan de Innenfutter zitten) Blijft over Oostenrijkse M16.

De voorste gaten kunnen gedicht zijn vanwege schoonheidsredenen (leek-ie meer op een M18) of praktische redenen zoals jij aangaf! Ik ben wel benieuwd naar het achterste gat: van oorsprong splitvormig of oorspronkelijk rond. Het zou rond moeten zijn. Als het sporen vertoont dat het ooit omgebouwd is naar splitvormig klopt mijn theorie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Identificatie, Helm WO1

Bericht door limburgsejager »

Hierbij de foto's van de achterzijde

Buiten:

Afbeelding

Binnen:

Afbeelding


Nog een foto van de zijkant, met de 3 punten;

Afbeelding
Afbeelding

En nog een close-up van het aangebrachte stuk voor de steel ( vermoedelijk weer een stuk afgeslepen om de helm iets toonbaarder te maken.

Afbeelding

Ik denk dat het teveel werk word om hem weer terug te brengen naar zijn orginele staat. Daarbij moet ik weer een stukje geschiedenis verwijderen en het zal de waarde niet meer omhoog brengen.
Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag!
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie, Helm WO1

Bericht door Erik »

Ik denk dat je 'm zo moet laten. De helm draagt zijn eigen geschiedenis en als je een Oostenrijkse M16 of M18 wilt hebben kun je die voor acht tientjes zo wel op eBay kopen. Juist die militaire zaken die civiel zijn doorgebruikt in een totaal andere rol zijn het aardigst! Helmen als strontscheppen of als vergiet of plantenbak! Bajonetten als briefopeners (ik heb een mooie verchroomde marine bajonet Hembrug in die rol!) of als zodensnijder en broodmes (mijn grootvader gebruikte de door hem gevonden mauserbajonetten uit 1945 als zodanig tot aan z'n dood in 1990)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Identificatie, Helm WO1

Bericht door limburgsejager »

Daar heb je helemaal gelijk in Erik!
Echter verzamel ik eigenlijk alleen maar duitse items en is oostenrijks niet echt mijn ding.
In iedergeval bedankt voor je reactie's, weer wat bijgeleerd!
De helm gaat de verkoop in en hopelijk krijg ik er nog terug wat ik er voor betaald heb.

Groetjes Marco
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie, Helm WO1

Bericht door Erik »

limburgsejager schreef:De helm gaat de verkoop in en hopelijk krijg ik er nog terug wat ik er voor betaald heb.
WO1 militaria en dan ook nog Oostenrijks worden door hun onbekendheid nauwelijks gevraagd of gewaardeerd in Nederland. Ik hoop dat je ereen leuke prijs vor krijgt.

Met Limburgse Jagersgroet!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie