Monumenten

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Ik zeg altijd al Britten :P
oja, jullie 2 moeten even leren quoten :P
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Brodie schreef:
Harsha schreef:ja he? :P
Mijn oom die is laatst naar een best wel bekende monumetn geweest in belgie waar ook een slag is geweest, ik weet zo niet meer welke, ik zal eens vragen
Diksmuiden misschien?
Neen, niet Diksmuiden, een andere. Zodra ik het weet post ik het
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Dit monument vonden we ergens in de bossen rond Verdun
een vergeten monument
op gercht door de kamaraden van dat onderdeel
Afbeelding
ik had dit al eens gepost maar ik vind het wel een van de meest aparte monumenten
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Ha die Brodie,

Blij dat je ondanks het neerleggen van je moderatorschap toch je bijdragen hier blijft leveren. Dat monumentje bij Verdun is prachtig. Niet door het uiterlijk, maar wat er achter zit. Persoonlijk vind ik dit heel wat mooier dan veel schreeuwerige Britse monumenten die moeten getuigen van Those Glorious Days. Want er was weinig 'glorious' te beleven in 1914-1918.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

staat dat monument niet op de Cote 304? of vergis ik me nu?
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

nee het staat niet op 304

ik (hopelijk begrijpen jullie mij) zal het niet melden waar het staat
dit omdat het misschien gesloopt wordt of zaken er afgehaalt wordt
niet dat ik verwacht dat mensen hier op dit forum dat zouden doen
(ik ga uit van de goedheid van de mens)
maar toch :wink:
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Afbeelding

Vladslo..

Ik ben er nu heel vaak geweest en ik voel en ben iedere keer verdrietig,
een diep gevoel van rouw overvalt me, iedere keer weer,
de behoefte om mee te rouwen, te troosten.
Een stuk ziel in steen gevat..

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn vage herinneringen, de zeggingskracht van die beelden straalt eruit als je erbij staat.
Het bedrukt je stemming, geeft je de aandrang die mensen te troosten. Maar net zo min als je dat nu kan, zul je dat gekund hebben toen ze nog in leven waren.
Beelden van steen, van verdriet, spijt, zelfverwijt, leegte. Je kunt bij ze zijn, en ze waarderen dat. Zodat er dan een derde beeld bijstaat, net zo ontoegankelijk, net zo geisoleerd, maar wel net zo aanwezig als de twee stenen beelden.

Beelden die je moet voelen, die je doen voelen, veel meer dan zien
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Zeker een stuk ziel in steen gevat, wat een sombere beelden
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik herinner mij dat toen ik eind de jaren 80 in Köln werkte, daar dan in een ruine/monument van een kerk een replica stond van dit beeldenpaar....
Weet iemand of dit daar nog staat???
Ondertussen zijn er verschillende pogingen geweest om deze beelden terug naar Duitsland te krijgen, gelukkig onder resultaat....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Remarque schreef:Ha die Brodie,

Persoonlijk vind ik dit heel wat mooier dan veel schreeuwerige Britse monumenten die moeten getuigen van Those Glorious Days. Want er was weinig 'glorious' te beleven in 1914-1918.
Stel,
Je staat op een begraafplaats, een erebegraafplaats, waar tienduizenden slachtoffers liggen.
Heb je dan nog een verhaal nodig om de waanzin van de oorlog aan te tonen?

I wonder.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

johan willaert schreef:Ik herinner mij dat toen ik eind de jaren 80 in Köln werkte, daar dan in een ruine/monument van een kerk een replica stond van dit beeldenpaar....
Weet iemand of dit daar nog staat???
Ondertussen zijn er verschillende pogingen geweest om deze beelden terug naar Duitsland te krijgen, gelukkig onder resultaat....

JOhan
Ze staan, iig de laatste keer dat ik er was :wink:
sinds 1954 in de ruïne van de Oude St. Albans kerk, achter de Gürzenich in Keulen.

Afbeelding
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Maar de opsteling is anders dan in Vladslo(Be). Hoe stonden de beelden oorspronkelijk? Want de beeldengroep is door Käthe Kollwitz geplaatst op de begraafplaats van Esen-Roggeveld. Toen de graven daar na WO2 geruimd werden, werden ze naar Vladslo gebracht. Heeft iemand een plaatje van hoe ze in Esen stonden?
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

trouwens toen ik voor het eerst bij het knekelhuis was in Verdun heeft dat ook een enorme indruk achter gelaten, drukt je echt met je neus op de feiten als je al die botten ziet. Het beeld wat binnen in stond is ook aangrijpend, een vrouw die met een vinger voor haar mond staat dat je stil moet zijn.
Bob Marien
Lid

Bericht door Bob Marien »

Harsha schreef:
Brodie schreef:
Harsha schreef:ja he? :P
Mijn oom die is laatst naar een best wel bekende monumetn geweest in belgie waar ook een slag is geweest, ik weet zo niet meer welke, ik zal eens vragen
Diksmuiden misschien?
Neen, niet Diksmuiden, een andere. Zodra ik het weet post ik het
Sorry, ik kan wel niet goed quoten maar ik weet wel dat het Diksmuide is (zonder n)
:wink:
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Om toch nog even op m'n vraag terug te komen. Is er iemand die weet hoe Käthe Kollwitz de beelden zelf geplaatst heeft? Is het mogelijk dat de beelden in Vladslo nu in een andere opsteling staan dan dat ze zelf bedoeld heeft?
Plaats reactie