Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik vond het kerkhof Tyne Cot echt indrukwekkend. Het is haast onmogelijk je voor te stellen dat daar meer dan 11 000 soldaten onder de grond liggen. En dat het er zo mooi onderhouden bijligt na ongeveer 90 jaar.
mathias schreef:Ik vond het kerkhof Tyne Cot echt indrukwekkend. Het is haast onmogelijk je voor te stellen dat daar meer dan 11 000 soldaten onder de grond liggen. En dat het er zo mooi onderhouden bijligt na ongeveer 90 jaar.
Inderdaad zeer indrukwekkend. Het is trouwens de gootste Britse militaire begraafplaats ter wereld.
Ook het 'Memorial to the Missing', de 230 meter lange en 4 meter hoge muur achteraan de begraafplaats is indrukwekkend. Hier staan bijna 35.000 namen vermeld van vermisten en waarvoor er op de 'Menin Gate' in Ieper geen plaats meer was.
Ik kan me zo niet voorstellen hoe het in de loopgraven geweest moet zijn toen ze nog echt gebruikt worden. Het ziet er nu wel vredig uit met die mooie bomen en zo opgeruimd. Geen herrie, geen troep, geen zieke vrienden, niet de stank van angst. Ik denk niet dat wij ons ooit voor kunnen stellen hoe het daar echt was.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
ik denk het ook niet
al probeer ik het me wel in te denken en er achter zien te komen
door veel naar het west front tegaan.
maar goed het echt ervaren zal nooit gebeuren
ik heb ooit het voorrecht gehad om ooit eens te mogen spreken met veteranen
en als je deze verhalen van die mannen hoort wordt je stil hoor
toen ik 16 was sprak ik een Zuid Afrikaan die gevochten had bij Devil Wood aan de Somme
en als je dan een man van rond de 90 (toen dan) 80 jaar na dato nog in tranen ziet uitbarsten.....
dan doet het je wel wat hoor
vooral voor een ventje van 16
kan het me voorstellen, ik zat al naar die docu over Verdun met die 2 stokoude veteranen met bewondering te bekijken, laat staan als je ze persoonlijk kan ontmoeten.
Hoe ben je met hem in contact gekomen? Kwam je hem toevallig tegen op het slagveld of begraafplaats?