Dagje naar de westhoek

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Net als jij Mathias, kom ik steeds weer onder de indruk van Tyne Cot. Vooral als je bedenkt dat achter die 11.000 dode mannen nog eens vaders, moeders, broers, zuster enz. schuilgaan. Wat een ongelooflijk leed ligt daar. De Engelsen noemen die soldaten altijd helden. Ik denk dat het slachtoffers waren. Overigens is Tyne Cot niet de grootse Britse militaire begraafplaats maar de grootste buiten de gemenebest.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

‘De oorlog was onverholen machinaal en onmenselijk geworden. Wat in het begin de werving van vrijwilligers was, was nu het samendrijven van slachtoffers.’

Sassoon, Siegfried. Memoirs of an Infantery Officer. Faber & Faber. Londen 1980
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Remarque schreef:Net als jij Mathias, kom ik steeds weer onder de indruk van Tyne Cot. Vooral als je bedenkt dat achter die 11.000 dode mannen nog eens vaders, moeders, broers, zuster enz. schuilgaan. Wat een ongelooflijk leed ligt daar. De Engelsen noemen die soldaten altijd helden. Ik denk dat het slachtoffers waren. Overigens is Tyne Cot niet de grootse Britse militaire begraafplaats maar de grootste buiten de gemenebest.
Dit gevoel heb ik bij alle militaire begraafplaatsen die ik tot nu toe bezocht heb, niet alleen de gestorvenen liggen daar maar ook nog te bedenken het familieleed wat daar aan vast zit
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Ik denk dat iedere weldenkende bezoeker dat heeft. En weet je: op de Duitse begraafplaatsen uit WO1 wordt dat gevoel nog eens versterkt door het ingetogen karakter ervan. Stemmige zwarte kruisen, alles heel sober, smaakvolle bijna bescheiden beelden.
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Remarque schreef: Overigens is Tyne Cot niet de grootse Britse militaire begraafplaats maar de grootste buiten de gemenebest.
Tyne Cot is officieel gewoon Engels grondgebied dus dan ligt het toch gewoon wel in het Gemenebest? Op Tyne Cot Cemetery ben ik ook pas geweest. Echt heel indrukwekkend als je je voorsteld dat elke steen 1 man is en zo een (voor een begraafplaats) enorm gebied vol mannen staat. En elke man daar had een vader, moeder, vrienden, en misschien ook broers en zussen
Het 'Studentenfriedhof' Langemark vond ik eigenlijk niet zo indrukwekkend als Tyne Cot. 't Is wel somber maar toch.. 't Is een gevoel kun je niet uitleggen... :)
Hill 60 vind ik op zich ook een begraafplaats als je bedenkt dat er nog veel soldaten (aantal weet ik zo niet) vermist zijn op dat gebied waar je nu gewoon leuk kunt wandelen... Mooi dat Hill 60 nog in zijn originele staat is gebleven als in 1918, echt een aanrader om te bezoeken!
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Bob Marien
Lid

Bericht door Bob Marien »

LHek schreef:
Remarque schreef: Overigens is Tyne Cot niet de grootse Britse militaire begraafplaats maar de grootste buiten de gemenebest.
Het 'Studentenfriedhof' Langemark vond ik eigenlijk niet zo indrukwekkend als Tyne Cot.
Het Soldatenfriedhof te Langemark kan wel minder indrukwekkend zijn maar daar liggen in totaal wel 44.452 militairen begraven waarvan 24.834 in een massagraf.
Hier worden de neerliggende stenen (die veel minder opvallen) gedeeld door meerdere soldaten. :cry:
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Vergeleken met de Britse zijn de Duitse begraafplaatsen verrassender. Ze zijn niet zoals de Britse eenvoormig.
Iedere Britse dodenakker heeft The Cross of Sacrifice, een bronzen zwaard op een wit kruis, de Stone of Remembrance, een soort altaar met als opschrift Their name liverth for Ever More, en zerken die vrijwel gelijk zijn. De aanleg gebeurde ook volgens strakke voorschriften en zelfs de beplanting lijkt er voorschriftmatig op elkaar.

Overigens is de grond waarop de Britse soldaten rusten niet Brits. De Britten kregen het in eeuwigdurende leen. Tyne Cot is dus niet onderdeel van de Britse Gemenebest. Niet voor niets zijn de Belgen bezig een snelweg te plannen waardoor een Britse begraafplaats moet worden geruimd. De Britten kunnen hier, ondanks felle protesten, juridisch niets tegen inbrengen.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Ze kunnen die weg er dan toch wel omheen leggen?
Want om nou een begraafplaats te gaan ruimen...
Bob Marien
Lid

Bericht door Bob Marien »

ironmarc schreef:Ze kunnen die weg er dan toch wel omheen leggen?
Want om nou een begraafplaats te gaan ruimen...
Er is volgens mij geen sprake van een begraafplaats te ruimen. De snelweg zou er wel vlak langs lopen.
Maar zover zijn we nog niet ... over het al dan niet aanleggen wordt nog heftig gedebateerd. :)
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

wat mij wel bekent is dat de franse regering van plan is(was?) een vliegveld te gaan bouwen in het somme gebied
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Niet de Franse regering maar een bouwconsortium en een paar parlementariërs hebben een proefballonnetje over dat vliegveld opgelaten. Er was nogal wat weerstand tegen. Hier is Nederland roepen ze steeds dat Schiphol verplaatst moet worden naar een kunstmatig eiland in de Noordzee. Ben benieuwd welk viegveld er eerder is...
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ooit zal er toch wel flink gebouwd gaan worden op de oude slagvelden. Er zijn steeds minder overlevenden en er zal steeds minder weerstand tegen komen.
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Bij Ieper hebben ze zelfs al een pretpark op een slagveld gebouwd...
Maar wel een leuk pretpark moet ik zeggen :P
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Dat pretpark 'Bellewaerde' bestaat trouwens dit jaar 50 jaar....

Johan
29th Let's Go!!!!!
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Is de grond daar 'geruimd' voor de bouw van dat pretpark?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie