Dagje naar de westhoek

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

LHek schreef:

"Tyne Cot is officieel gewoon Engels grondgebied dus dan ligt het toch gewoon wel in het Gemenebest?"

Dat is een wijdverbreid misverstand. De Engelsen kregen de grond voor hun begraafplaatsen niet in bezit, maar als een soort eeuwigdurend gebruikersrecht. Dit onder meer om vreemde juridische zaken te voorkomen. Want als het Engels grondgebied zou zijn, dan zou de consequentie zijn dat als er bijvoorbeeld op Tyne Cot iemand vermoord wordt Scotland Yard de instantie is om e.e.a. uit te zoeken en een Britse rechtbank de schuldige zou moeten veroordelen. En geloof me: de Belgische politie heeft op Tyne Cot de volledige jurisdictie.Tyne Cot is dus de grootste Britse begraafplaats buiten de Gemenebest. Er zijn grotere, maar de namen schieten me even niet te binnen.

En wat betreft bouwen op de oude slagvelden: er zijn nog miljoenen kinderen van de gesneuvelden en de overlevenden. Dus voorlopig moet je nog geduld hebben als je daar je nieuwe vakantiehuis aan het plannen bent Yppy!
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Mijn vakantiehuis komt in Zweden, maar bedankt voor de tip. :P

Er is dan toch een pretpark gebouwd op een slagveld? Dat zal vast niet het enige blijven dat er wordt gebouwd. Ook al zijn er nog familieleden van overlevenden, hun stem zal steeds minder belangrijk worden. Ze worden vanzelf een keer overstemd door economische belangen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

wel een beetje raar dat er een pretpark staat op een voormalig slagveld.
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Tja.............
zo lang als ik er kom heb ik me er over verwonderd
maar aan de andere kant
moest het hele west front zo blijven als het was?
ook hier gaat het leven gewoon door
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ja daar heb je wel gelijk in maar er zijn natuurlijk ook zat andere plekken om een pretpark te bouwen toch? Maar ja dat heeft nu geen nut meer want het staat er toch al
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

nee klopt
maar als het 50 jaar geleden is dan werdt er nog anders over gedacht
nu zal het niet zo gauw meer gebeuren denk
mario
Lid
Contacteer:

Bericht door mario »

Brodie schreef:nee klopt
maar als het 50 jaar geleden is dan werdt er nog anders over gedacht
nu zal het niet zo gauw meer gebeuren denk
Politiek is soms erg ondoorgrondelijk (commercie ook trouwens).
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Tja..................
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Het is ook niet zo dat pretpark Bellewaerde er, zoals het nu is, ineens stond. Het begon met een paar schommeltjes en een glijbaan en groeide langzaam. Een heel proces, niet zoals Disneyland Parijs. Je kunt mensen die op de oude slagvelden wonen moeilijk verbieden een schommel neer te zetten. Maar vreemd blijft het: duizenden pretparkgangers die soms vlakbij het Hooge Cater Cemetery parkeren...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Tja, d'er is wel een camping boven Omaha-Beach en slechts een massale petitie-lijst kon vorig jaar een oesterbank op Omaha vermijden.....

De tijd staat niet stil.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

johan willaert schreef:Tja, d'er is wel een camping boven Omaha-Beach en slechts een massale petitie-lijst kon vorig jaar een oesterbank op Omaha vermijden.....

De tijd staat niet stil.....

Johan
en soms is dat maar goed ook..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Remarque schreef:Het is ook niet zo dat pretpark Bellewaerde er, zoals het nu is, ineens stond......................
Dat zei toch niemand? :?
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Wat ik bedoel is dat er geen pretpark als geheel gebouwd is, maar dat het ontstaan is. Gegroeid als het ware. Ik geloof niet dat het in één keer bouwen van een dergelijk park, zoals Disneyland Parijs, enige kans zou hebben in Ieper en omgeving. Of op slagvelden van WO1 waar dan ook.
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

Remarque schreef:Wat ik bedoel is dat er geen pretpark als geheel gebouwd is, maar dat het ontstaan is. Gegroeid als het ware. Ik geloof niet dat het in één keer bouwen van een dergelijk park, zoals Disneyland Parijs, enige kans zou hebben in Ieper en omgeving. Of op slagvelden van WO1 waar dan ook.
Ben ik het niet mee eens. De niet in WO1 geintereseerde, weet n.a.w. niet eens dat hij/zij op een voormalig slagveld vertoeft. Stel de A19 wordt doorgetrokken denk je dan dat mensen deze weg mijden omdat hij over een slagveld loopt? Onzin. De toerist komt toch wel al is het alleen om zijn eigen pleziertje te hebben.

Ik ben geen voorstander van het bouwen van pretparken oid op voormalige slagvelden maar vergeet niet dat dit een enorme economische stimulans voor deze (veelal) "finacieel minder bedeelde" provincies van bijv. Frankrijk en Belgie kan beteken! En zoals eerder al gepost je kan niet het gehele westerlijk front houden zoals het toen danwel nu is.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

In Ieper wordt nu, bijvoorbeeld, een hypermodern industrieterrein ontwikkeld met louter high-tech bedrijven. Op dit terrein kun je nu ook een reconstructie van de Yorkshire Trench bewonderen, die er tijdens bouwwerkzaamheden is aangetroffen. Geschiedenis hoeft dus niet per definitie vooruitgang tegen te houden. In het department Somme is traditioneel veel landbouw en de industrie is ook in ontwikkeling. Gaat prima samen met respect voor het gebied. Je kunt alle slagvelden niet als geheel behouden, maar je kunt er wel met enig historisch besef mee omgaan. En dat is wat er, zei het niet altijd even geslaagd, mee gebeurd. Money makes the world go round, zei het dat het met bedenkingen en overwegingen op de slagvelden moet gebeuren.
Plaats reactie