De oorlog was vanaf dag een uitzonderlijk gewelddadig tegen de burgerbevolking.

Dit is een Servische militie die burgers executeert tijdens een etnische zuivering in het plaatsje Bijeljina, lees hier het hele verhaal.
Toen Kroatië zich onafhankelijk verklaarde van Joegoslavië - dat was op 25 juni 1991- waren de in Kroatië woonachtige Serviërs het daar niet mee eens en verklaarde hun woongebied, de Krajina onafhankelijk van Kroatië (zie kaartje) met als hoofdstad Knin

170.000 personen van niet Servische afkomst werden het gebied uitgezet.
Tijdens Operatie Storm (Kroatisch: Operacija Oluja) heroverde Kroatië tussen 4 en 7 augustus 1995 het gebied weer terug, gooide de Serviërs er uit en tot op de dag van vandaag hoort het gebied bij Kroatië
In 2010 en 2014 reisde ik door dit, gedeeltelijke verwoeste, gebied en maakte veel foto's die ik hier zal plaatsen in combinatie met foto's van "toen"

4 augustus begon operatie Storm met een artillerie bombardement op de Servische stellingen.

Tijdens mijn tocht kwam ik bij 2 musea over operatie Storm nog een kanon tegen.

Een T-54/55 in Kroatische dienst.

Een T-54/55 als monument bij het plaatsje Karlovac
De Kroaten maakten gebruik van een allegaartje aan voertuigen, zelf gemaakt, gekocht en buitgemaakt op de Serviërs

Een troepen transport pantserwagen.

En nog een maar dan voorzien van kogelgaten.

Idem

Een omgebouwde tractor, met een Duitse MG42 er op uit WO 2

Dit is een product uit Joegoslavië zelf een drieloops M-55 3x20mm AA gun het is van oorsprong ontwikkeld tegen vliegtuigen maar werd door alle partijen geruikt
tegen gronddoelen.

Kroatië had een bescheiden luchtmacht met o.a 17 MiG-21s

Dit is de achterkant van een neergestorte MIG 21 het is niet duidelijk van welk leger hij was, alle partijen in de burgeroorlog gebruikte de MIG 21

Operatie Storm was een succes en binnen 3 dagen veroverden de Kroatische troepen en heroverden de Krajina op de Servische strijdgroepen.

De Serviërs sloegen massaal op de vlucht richting het gebied dat in handen van de Bosnische Serviërs was (de Republika Srpska)
Volgens de Kroaten werden 214 Servische burgers vermoord de Serven zeggen dat het er 1200 zijn.
Een foto van slachtoffers heb ik omdat hij nogal gruwelijk is onder DEZE link gezet.

Op 5 augustus 1995 veroveren de Kroatische troepen de hoofdstad Knin van de Krajina
Op deze foto is de Kroatische president, Franjo Tuđman te zien die een Kroatische vlag hees op de vesting van Knin

De vestiging en de vlag in 2010

De huizen van de gevluchte Serviërs staan nog steeds leeg, de meesten hebben een bestaan elders opgebouwd en de huizen zijn beschadigd, ingestort of afgebrand.

Het hoge gerechtshof van Kroatië heeft bepaalt dat de huizen eigendom blijven van de gevluchte Serviërs
Op de meeste huizen staat een telefoonnummer omdat de eigenaren proberen ze te verkopen.
De volgende foto's zijn een overzicht van de schade aan gebouwen in het gebied.

Een beschadigde kerk met de klokken er nog in.

Sommige staan leeg, sommige zijn weer een beetje opgeknapt.

Goed te zien, kogelgaten in de rolluiken en de schade van de brand.

Sommige bruggen zijn nog niet hersteld.

In sommige gebieden liggen nog mijnen.

Al trekt niet iedereen zich daar iets van aan

Op diverse plaatsen vond ik nog tankversperringen.

Het gebied staat vooral vol Kroatische monumenten groot en klein.

Een enkele Servische

De Kroaten zijn nog steeds trots op militaire prestatie, tijdens deze voetbalwedstrijd van Hajduk Split in 2011 hing dit spandoek ter herinnering.
Een korte documentaire over de operatie.
Let op, op de helft zitten wat schokkende beelden van geëxecuteerde burgers.
Zware Kroatische artillerie in actie.

De Krajina is een prachtig gebied en ondanks de vele sporen van de oorlog kan je er prima reizen.