Gallipoli

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
mario
Lid
Contacteer:

Bericht door mario »

Remarque schreef:Maar wat schrijft het over het erin tot ontploffing brengen van mijnen?
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest :wink: , dus mijn opmerking heb ik slechts uit de literatuur die ik lees. En de schrijver wordt hoog aangeschreven door o.a. Holmes en Keegan.
(Boek: Gallipoli - L.A. Carlyon).

Remarque en ik hebben al aangeven dat het doel van de tunnels voornamelijk was om troepen te kunnen verplaatsen over een stuk niemandsland, zonder dat de vijand ze zag. Maar bij Lone Pine bleek dat een aantal tunnels al zover gevorderd waren dat deze gebruikt werden om de vijandelijke stelling op te blazen.
Drie tunnels werden opgeblazen om kraters te laten onstaan, waarin de mannen dekking konden zoeken. (pagina 436).

Een vergelijk met de mijnenoorlog zoals bij Ieper, de Somme, enz lijkt me niet helemaal aan de orde. En we hebben het mbt Gallipoli over 1915. De mijnenoorlog stond toen nog in de kinderschoenen.

Misschien moeten we maar eens terplekke gaan kijken en op onderzoek uitgaan :)
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Mario schrijft:
"Drie tunnels werden opgeblazen om kraters te laten onstaan, waarin de mannen dekking konden zoeken. (pagina 436)."

Doet me meer denken aan het wanhopig een weg banen dan aan het opblazen van de tegenstander. Want tussen de Turken en de Britten lag onoverkomenlijk terrein, zelfs diepe ravijnen.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Remarque schreef:Het doel van de aanval op de Dardanellen/Galipolli was niet minder dan het laten vallen van het Ottomaanse Rijk, Yppy. Zeg maar het huidige Turkije, toen een bondgenoot van Duitsland.
Ja logisch toch ik zou niet weten wat voor een andere reden ze zouden moeten hebben gehad..
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Beste Iron Marc,

je moet er toch maar opkomen... Iets meer uitleg dan:
Door het veroveren van de Dardanellen zou het Ottomaanse Rijk (lees Turkije) in tweeën worden gesplist en kon de hoofdstad Konstantinopel door de Britse marine effectief onder vuur worden genomen om later bezet te worden. Het veroveren van de zeeëngte zou ervoor zorgen dat er weer vanuit Rusland graan, via de Zwarte Zee, kon worden aangevoerd en bovendien zaten, sinds het begin van de oorlog, in de Zwarte Zee nogal wat koopvaardijschepen opgesloten. Bijkomend voordeel van een aanval op de Dardanellen was, dacht men, dat de Turken gedwongen zouden worden een deel van hun troepen, die in de Kaukasus Rusland bedreigden, zouden moeten overplaatsen naar de Dardanellen. Er was goede hoop dat, na het veroveren van de zeeëngte, de diverse Balkanstaten voldoende moed zouden krijgen zodat ze ertoe over zouden gaan partij te kiezen in de strijd tegen de Duitsers. First Sea Lord Churchill en de Engelse minister van oorlog lord Kitchener dachten zelfs dat alléén al het verschijnen van de Britse oorlogsvloot aan de Turkse kust zoveel indruk zou maken dat er in Turkije een staatsgreep zou plaatsvinden, die een anti-Duitse regering aan de macht zou brengen. Het Ottomaanse Rijk was een bondgenoot van Duitsland en alleen daarom al moest het bestreden worden. Ik hoop jouw vraag, en die van Yppy, nu beter beantwoord te hebben.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ik had er geen vraag over maar toch bedankt dat je het onder de aandacht bracht.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Graag gedaan. Was toch bezig.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
mario
Lid
Contacteer:

Bericht door mario »

http://web.warracksc.vic.edu.au/~lib/Ga ... Second.htm

"Paragraaf 13" laat een foto van een tunnelingang zien.

De filmpjes op de site zijn erg groot in MB's, maar zijn erg kort wat tijdsduur betreft. Ze laten de hedendaagse omgeving zien. Ik vond de filmpjes niet echt de moeite waard, bekijken op eigen risico dus :)
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb zojuist de Eiserner Halbmond gekocht, kan iemand me meer vertellen over dit ereteken in combinatie met Gallipoli?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Niemand?
mario
Lid
Contacteer:

Bericht door mario »

Ik ben bang van niet.
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Roel R. schreef:Ik heb zojuist de Eiserner Halbmond gekocht, kan iemand me meer vertellen over dit ereteken in combinatie met Gallipoli?
daar heb ik niet zo'n kijk op roel
probeer anders even hier
http://www.1914-1918.org/forum/index.ph ... d1&act=idx
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

nope ik zou het niet weten
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Roel R.