Weinacht im felde

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Weinacht im felde

Bericht door Alvon »

Is er iemand bekend met medailles of speltje uitgereikt ter herrinering aan kerst in het veld ten tijde van de eerste wereld oorlog?
in mijn familie is een zinken medaille "zum errinerung an die zweiten weinacht in felde", dit is een ovale penning met een afbeelding van twee Duitse soldaten met pickelhaube en rugzak sittend op een boomstam naast een denne/kerstboom.

nu heeft google wel wat plaatjes ogelevert van verglijkbare medailles maar ik kan niet echt vinden door wie en voor wie deze gmaakt cq uitgegeven werden.
mijn vragen zijn als volgt:
- welke organisatie gaf deze uit? Duitse leger, rode kruis, Katholiek kerk/organisatie of een partukulier iniatief?
- aan wie werden deze gegeven? bepaalde regimenten, veteranen van de eerste veldtocht of iedere soldaat?

ik kom deze dingen zelden tegen op internet en beurzen, heb er slechts een maal een gezien op een beurs gesoldeerd op een sigareten blikje dus dat lijkt me een aanpassing door een soldaat zelf geweest
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Weinacht im felde

Bericht door Erik »

Het waren geen officiële Rijksverstrekkingen. Net als vele andere speldjes en prullaria werden ze in particulier initiatief gemaakt. Een heel enkele keer gaf het hogere niveau opdracht (brigades, divisies) Het is een apart verzamelgebied en ik weet van mijn Duitse maatjes (ja, je komt nog wel eens mensen tegen in de hobby "uitbeelding WW1") dat er met name in Duitsland veel naar gezocht wordt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: Weinacht im felde

Bericht door Alvon »

Erik, kan je een zetje geven naar een duits forum of iets dergelijks waar ik meer te weten kan komen?
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Plaats reactie