Graag taxatie van de volgende emblemen
- uniformverzamelaar
- Lid
Graag taxatie van de volgende emblemen
Hallo,
Zouden jullie mij een huidige prijsbepaling kunnen geven van de onderstaande emblemen.
Graag had ik ook geweten of de emblemen met buigpinnen vroeger zijn dan deze met de oogjes en rond welke jaren men de buigpinnen moet situeren ?
Alvast bedankt
Hier de foto's 'niet in al te beste kwaliteit, indien nodig zal ik trachten er betere te maken.
Zouden jullie mij een huidige prijsbepaling kunnen geven van de onderstaande emblemen.
Graag had ik ook geweten of de emblemen met buigpinnen vroeger zijn dan deze met de oogjes en rond welke jaren men de buigpinnen moet situeren ?
Alvast bedankt
Hier de foto's 'niet in al te beste kwaliteit, indien nodig zal ik trachten er betere te maken.
Laatst gewijzigd door uniformverzamelaar op 25 dec 2014, 04:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
GuY
We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
GuY
We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Re: Graag taxatie van de volgende emblemen
Helemaal onbekende militaria lijkt me dit niet...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 103 keer
- Ontvangen: 72 keer
Volgens mij begonnen ze met de buigpinnen in 1946-47 en stopten ze daar rond 1963 mee zo uit mijn hoofd. Denk dat ze je op het nederlandse militaria forum waar je ook lid bent zekerheid kunnen geven.
- uniformverzamelaar
- Lid
Hallo,Erik schreef:Helemaal onbekende militaria lijkt me dit niet...
De betekenis van deze emblemen is mij wel bekend en daar ging mijn vraag in principe niet over.
Maar vond geen duidelijk topic waar ik de betreffende vraag over de taxatie en het gebruik van de buigpinnen kon posten.
Alvast bedankt Patrick voor je reactie over de buigpinnen.
Op het andere forum heb ik de vraag ook gesteld, maar zo te zien heeft dat niet veel bezoekers want ik kan wel zien dat het al verschillende malen bekeken is maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
Groeten
GuY
GuY
- uniformverzamelaar
- Lid
Heb een bericht gekregen van de forumbaas van het Nederlands Militaire forum dat men op dat forum geen waardebepalingen mag geven.
Dus alle hoop is dus gevestigd op de leden van dit forum die misschien wel deze emblemen kunnen en mogen taxeren.
Alvast bedankt.
Het mag natuurlijk ook via PB gaan. Maar liefst geen vragen om de zaken te verkopen als ik nog geen waardebepaling ken.
Dus alle hoop is dus gevestigd op de leden van dit forum die misschien wel deze emblemen kunnen en mogen taxeren.
Alvast bedankt.
Het mag natuurlijk ook via PB gaan. Maar liefst geen vragen om de zaken te verkopen als ik nog geen waardebepaling ken.
Groeten
GuY
GuY
- uniformverzamelaar
- Lid
Patrick,
Geen discussie waard natuurlijk.
Ik ben gewoon in de fout gegaan want hoe vreemd het ook mag klinken het staat in hun forumregels geschreven.
So be it
Geen discussie waard natuurlijk.
Ik ben gewoon in de fout gegaan want hoe vreemd het ook mag klinken het staat in hun forumregels geschreven.
So be it
Groeten
GuY
GuY
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 59 keer
- Ontvangen: 104 keer
Mooie baretemblemen.
De baretemblemen, in deze vorm, zijn vastgesteld bij Ministeriële Beschikking van 9 november 1946.
De eerste baretemblemen voor de Nederlandse krijgsmachtonderdelen dateren van 1947. Deze baretemblemen zijn aan de achterzijde, links en rechts, voorzien van twee lippen die, na plaatsing op de baret, naar buiten omgebogen moeten worden.
Begin 1950 worden deze lippen vervangen door twee oogjes waardoor een messing splitpen wordt gestoken die in 1972 vervangen wordt door een verende bevestigingsbeugel.
Aan een waardebepaling van de baretemblemen durf ik mij niet te wagen.
De baretemblemen, in deze vorm, zijn vastgesteld bij Ministeriële Beschikking van 9 november 1946.
De eerste baretemblemen voor de Nederlandse krijgsmachtonderdelen dateren van 1947. Deze baretemblemen zijn aan de achterzijde, links en rechts, voorzien van twee lippen die, na plaatsing op de baret, naar buiten omgebogen moeten worden.
Begin 1950 worden deze lippen vervangen door twee oogjes waardoor een messing splitpen wordt gestoken die in 1972 vervangen wordt door een verende bevestigingsbeugel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- uniformverzamelaar
- Lid
Bedankt,
Heb via privé berichten van collega's verzamelaars wel enkele waardenbepalingen mogen ontvangen.
Wel schrokt ik van de voorgestelde prijzen, sommige zijn echt aan de hoge kant, maar als ik zie dat er los van elkaar 3 mensen er +/- dezelfde taxatie bedragen aangaven moet ik daar toch rekening mee houden dat deze toch met de marktwaarde zouden kunnen overeenkomen.
Heb via privé berichten van collega's verzamelaars wel enkele waardenbepalingen mogen ontvangen.
Wel schrokt ik van de voorgestelde prijzen, sommige zijn echt aan de hoge kant, maar als ik zie dat er los van elkaar 3 mensen er +/- dezelfde taxatie bedragen aangaven moet ik daar toch rekening mee houden dat deze toch met de marktwaarde zouden kunnen overeenkomen.
Groeten
GuY
GuY
- asjemenou
Deze baretgespen zijn niet zozeer mijn verzamelgebied. Ik weet er dan ook onvoldoende van om ze op hun huidige waarde te kunnen taxeren.
Wat ik wel weet is dat er exemplaren tussen zitten die maar 3 jaar geproduceerd zijn. Dit zijn dan de exemplaren met de buiglippen. Dat deze baretgespen een hoge financiële waarde hebben is dan ook niet zo vreemd.
De baretgesp van de Pantserafweerartillerie vind ik zelf het mooist. Deze is niet alleen maar 3 jaar geproduceerd maar het krijgsmachtonderdeel heeft ook maar 3 jaar bestaan. In 1950 is het opgeheven.
Of daarmee de pantserafweer op zich ook verdween durf ik niet te zeggen. Ik weet van oud artilleristen die in de jaren vijftig hebben gediend dat er zelfgemaakte Pantserafweerartillerie baretgespen werden gedragen. Men soldeerde dan een doorgezaagde kogelkpunt op een baretgesp van de Veldartillerie.
Wat ik wel weet is dat er exemplaren tussen zitten die maar 3 jaar geproduceerd zijn. Dit zijn dan de exemplaren met de buiglippen. Dat deze baretgespen een hoge financiële waarde hebben is dan ook niet zo vreemd.
De baretgesp van de Pantserafweerartillerie vind ik zelf het mooist. Deze is niet alleen maar 3 jaar geproduceerd maar het krijgsmachtonderdeel heeft ook maar 3 jaar bestaan. In 1950 is het opgeheven.
Of daarmee de pantserafweer op zich ook verdween durf ik niet te zeggen. Ik weet van oud artilleristen die in de jaren vijftig hebben gediend dat er zelfgemaakte Pantserafweerartillerie baretgespen werden gedragen. Men soldeerde dan een doorgezaagde kogelkpunt op een baretgesp van de Veldartillerie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 103 keer
- Ontvangen: 72 keer
Dank voor de info, ik wist wel dat ze idd begonnen waren net na de oorlog, maar niet wanneer ze ermee gestopt waren,dat het maar drie jaar was, weer wat bijgeleerd!asjemenou schreef:Mooie baretemblemen.
- asjemenou
Wat de baretgesp met buiglippen bertreft, deze variant zal alleen bestaan van krijgsmachtonderdelen die voor 1950 zijn opgericht.
Tussen de baretgespen van Uniformverzamelaar zie je hier een voorbeeld van. Zo zit er ook een exemplaar van de Militaire Juridische Dienst (twee gekruiste hellebaarden) tussen. Deze baretgesp heeft een bevestiging van 2 oogjes voor een messing splitpen. Dit dienstvak werd in mei 1949 opgericht maar de eerste exemplaren baretgespen van de Militaire Juridische Dienst dateren van 1950. Ik denk dat een variant met buiglippen hiervan dan ook niet bestaat.
Tussen de baretgespen van Uniformverzamelaar zie je hier een voorbeeld van. Zo zit er ook een exemplaar van de Militaire Juridische Dienst (twee gekruiste hellebaarden) tussen. Deze baretgesp heeft een bevestiging van 2 oogjes voor een messing splitpen. Dit dienstvak werd in mei 1949 opgericht maar de eerste exemplaren baretgespen van de Militaire Juridische Dienst dateren van 1950. Ik denk dat een variant met buiglippen hiervan dan ook niet bestaat.
- uniformverzamelaar
- Lid
Bedankt voor de uitleg die ik zeer waardeer.
Ik heb gekeken en vindt nog wel een andere embleem van de Juridische dienst maar denk dat dit weel jonger is dan het vorige.
Het gehele embleem is kleiner en het is precies ook in een ander metaal.
Hier een foto van beide emblemen samen.
Kunnen jullie voor dit laatste een periode bepalen ?
Ik heb gekeken en vindt nog wel een andere embleem van de Juridische dienst maar denk dat dit weel jonger is dan het vorige.
Het gehele embleem is kleiner en het is precies ook in een ander metaal.
Hier een foto van beide emblemen samen.
Kunnen jullie voor dit laatste een periode bepalen ?
Groeten
GuY
GuY
- asjemenou
Het linker exemplaar zal een variant van inoxaal (staybright) zijn. Deze goedkopere variant word sinds 1963 gemaakt. De verende bevestigingsbeugel welke erachter zit is in 1972 ingevoerd en is in 1985 vervangen door een kunststoffen beugel. Mogelijk stamt de inoxale baretgesp ook van na 1972 maar dat is moeilijk te zeggen. Er zijn namelijk meerdere fabrikanten geweest die de baretgespen hebben gefabriceerd. Vandaar de verschillen onderling. De inoxale variant van de Militaire Juridische Dienst heb ik als ik het goed heb wel eens te koop gezien op een beurs voor 20 Euro. De messing variant zal duurder zijn.
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Dit is mij volkomen onbekend. Waar heb je deze informatie vandaan?asjemenou schreef:Het linker exemplaar zal een variant van inoxaal (staybright) zijn.
Mij is wel bekend dat de baretemblemen (altijd van een messing gemaakt in verschillende samenstellingen) op een gegeven moment voorzien werden van een plastic cover. In die tijd (jaren zeventig) verscheen in de handboeken Kader (VS 2-1593) de aanwijzing dat daarom de emblemen niet meer gepoetst mochten worden. Deze aanwijzingen zijn uit het HB verdwenen nadat zeker was dat er geen 'poetsbare' emblemen meer werden uitgegeven of voorradig waren onder de dienstplichtigen.
Letterlijk stond in het HB dat "poetsen van het embleem niet de bedoeling was omdat dat de plastic laag vernielde". Het kader vertaalde dat in "verboden te poetsen". Emblemen die vlekkerig waren geworden moesten geruild worden bij de fourier (sgt vzg)
Maar zoals vaker gezegd: ik weet niet alles. Vandaar mijn vraag naar 'inoxale' emblemen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>: