Graag taxatie van de volgende emblemen

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
uniformverzamelaar
Lid

Re: Graag taxatie van de volgende emblemen

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt mannen voor de uitleg

Ik denk dat het volgende embleem eentje is zoals asjemenou bedoeld.

Dit soort metaal hebben de belgen in gebruik genomen sinds 1963 voor de knopen van hun service dress en bleu dress (of gala uniform).
Vroeger waren die van koper en moesten gekuist worden, na 1963 losten de knopen niet meer gekuist worden want de bleven blinken. Als zij de voorgeschreven knopen droegen althans.

Dit embleem heeft ook dat plastieken slot.

Toch heb ik nog een vraag over de achtergrondjes bij de emblemen. Ik zie dat sommige emblemen verschillende achtergrondjes kunnen of konden dragen (zoals dit van de medische dienst). Als ik met niet vergis heb ik dit embleem gekregen van een militair van de medische dienst die in café ontmoet heb, toen we met de kinderen Apenheul gingen bezoeken).

Heeft er iemand daar de richtlijnen van ?

Alvast bedankt voor de hulp :)

(foto toestel is stuk dus moet het maar met de gem en die kwaliteit is niet wat het zou moeten zijn, maar denk dat men wel kan zien wat ik bedoel)
DSC06865.JPG
DSC06866.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

het geheim is als volgt:
- op 20/10/2000 gingen bevoorrading en transport op in één regiment: Regt. B&T. Met eigen baretembleem. De oude baretemblemen AAT en Intendance kwamen hiermede te vervallen, het achtergrondje werd karmozijn met steunkleur blauw.
- vanaf 19/10/2001 werden de logistieke diensten Geneeskundig, B&T en Technische dienst qua achtergrondje op eén hoop gegooid: allen mosterdgeel.
- op 1 oktober 2010 bepaalde de Traditiecommissie KL echter dat de verschillende diensten weer hun eigen achtergrond (Regimentskleur) moesten voeren. Donkergroen voor de Geneeskundige Troepen, zwart voor de Technische dienst en voor het nieuwe samengestelde regiment B&T werd weer gekozen voor hoofdkleur karmozijn (van de vml. Intendance) met als steunkleur blauw (AAT) Het verschijnsel doet zich nu voor dat de transportmensen in die regiment het achtergrondje omdraaien en alleen blauw voeren: kleur van de vml. AAT.

Het GNK-embleem op jouw foto is een van een lichtgekleurd messing met de 'nieuwe' pootjes: L-vormige plaatjes waarin een uitsparing voor de plastic beugel. Het embleem is voorzien van een plastic laagje zoals vanaf ergens in de jaren zeventig is bepaald. Dat laagje kan eraf:
- leg het embleem op een stalen asbak in de vensterbank, in de buurt van de afhangende vitrage;
- overgiet het embleem met koperpoets en steek het aan;
- blus de vitrages en bedenk een verklaring voor het brandje voor het kader;
- als het te lang brandt: soldeer de pootjes er weer aan;
- embleem krachtig schoonpoetsen met een schuursponsje waarop koperpoets;
- embleem poetsen zoals koper.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
uniformverzamelaar
Lid

Hallo Erik,

Bedankt voor de uitleg.

Dus als ik het goed begrijp hebben deze emblemen slechts een bepaalde tijd dit mosterdgeel achtergrondje gehad.

Sorry, ik snap de bedoeling niet van het onderstaande stukje tekst.
Is dit bedoeld om het laagje er vanaf te halen ?

Denk toch dat ik de emblemen zo laat als ze bij mij zijn binnen gekomen. Hou niet zo van die poespas om eraan te zitten vodden :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Hallo Erik,

Bedankt voor de uitleg.

Dus als ik het goed begrijp hebben deze emblemen slechts een bepaalde tijd dit mosterdgeel achtergrondje gehad.
Correct.
Guy schreef:Sorry, ik snap de bedoeling niet van het onderstaande stukje tekst.
Is dit bedoeld om het laagje er vanaf te halen ?
Da klop. In de tijd dat ik dienstplichtig was, was het 'in' om zelf te poetsen om zo beter voor de dag te komen. Daartoe moest eerst het plastic laagje eraf en dat kon eigenlijk alleen met branden. Vandaar dat ik even in het kort 'mijn' brandavontuur hier neergezet heb.
Overigens draag ik dat embleem nog steeds na dertig jaar. En poets 'm elke week.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door asjemenou »

Zo leren we van elkaar. Het baretembleem voorzien van een plastic laagje is voor mij weer nieuw. De "vuurproef" laat ik maar achterwege want ik ben bang dat het bij mij niet bij een afhangende vitrage zal blijven. :wink:
Ook een geel patje achter het baretembleem van de Militair Geneeskundige Dienst is nieuw voor mij. Eerlijk gezegd ben ik sinds de camouflage uniformen bij Defensie zijn ingevoerd qua uitrusting e.d. het spoor bijster.
Wat de inoxaal versie betreft, deze bestaan toch echt. Ik heb er zelf een aantal in de verzameling. Even uit m'n hoofd gezegd heb ik ze van de garde fuseliers Prinses Irene en van de Genie.
Ze zijn ook lichter in gewicht dan de messing variant en glimmen minder. Ze zijn wel voorzien van bevestigingsoogjes voor een splitpen of zo'n verende bevestigingsbeugel. Ze zullen in ieder geval wel van voor 1985 zijn. Zoals al eerder vermeld, er zijn meerdere fabrikanten geweest van de baret-, schouder- en kraagemblemen.
Wat de verende bevestigingsbeugel betreft, blijkbaar was deze niet zo populair. Zo ben ik destijds meerdere messing splitpennen kwijtgeraakt aan kennissen die hun dienstplicht vervulden. In ruil kreeg ik van hen dan de bevestigingsbeugel.

Een leuk naslagwerk over baretgespen is "De wapenemblemen van het Nederlandse leger/Netherlands army regimental badges" uitgegeven door Military Collectors Service in 1968. Het behandelt de wapenemblemen in de periode van 1946 tot ongeveer 1968. Hierdoor is het naslagwerk wel gedateerd maar niet minder interessant. Zo staan de wapenemblemen van bijvoorbeeld de Nationale Reserve en de Humanistische Raadsman er niet in.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
uniformverzamelaar
Lid

Zou het mogelijk zijn om dat embleem van de Nationale reserve eens te tonen ?

Heb een vermoeden dat ik dat niet ken.
Groeten
GuY

asjemenou

Bericht door asjemenou »

U vraagt wij draaien! Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Korps_Nationale_Reserve . Misschien is dit wel een interessante website voor je; http://www.defensieuniformprivemuseum.n ... nfanterie/ . Op deze website staan alle baret- en kraagemblemen van het Nederlandse leger afgebeeld en beknopt omschreven. Zie het rolmenu "Collectie emblemen".
Wel een leuk weetje (ook voor mij) op deze website over de NATRES (Nationale Reserve). Dit wapenembleem is pas in 1982 ingevoerd. Daarvoor werd het algemene wapenembleem van de infanterie NULLI CEDO door hen gevoerd. Dit klopt ook wel. Mijn vader diende in de jaren 60 bij de NATRES. Op foto's uit die tijd draagt hij inderdaad een DT uniform voorzien van NULLI CEDO emblemen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Asjemenou schreef:Wat de verende bevestigingsbeugel betreft, blijkbaar was deze niet zo populair.
Klopt. Tegenwoordig weet men eigenlijk niet beter maar met name in de overgangstijd bleef iedereen hardnekkig vasthouden aan de oude bevestigingen: de metalen beugel of de splitpen. Zelf heb ik de splitpen nooit verlaten, tot op de dag van vandaag.

De NATRES heeft inderdaad een eigen embleem is sinds een paar jaar ook niet meer ingedeeld bij het Wapen der Infanterie maar vormt haar eigen Wapen: het Wapen der Nationale Reserve. Wel is zij trendvolgend Infanterie m.a.w., haar voorschriften zijn geënd op de VSn voor de Infanterie.
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:In die tijd (jaren zeventig) verscheen in de handboeken Kader (VS 2-1593) de aanwijzing dat daarom de emblemen niet meer gepoetst mochten worden. Deze aanwijzingen zijn uit het HB verdwenen nadat zeker was dat er geen 'poetsbare' emblemen meer werden uitgegeven of voorradig waren onder de dienstplichtigen.
Leuk dat je dit trouwens aanhaalt. Nieuwsgierig als ik ben heb ik het Handboek voor het kader (uitgave 1985) er eens op nageslagen. In hoofdstuk 3, blz. 3-23 begint het hoofdstuk Koperpoetsen. Nu viel er in 1985 al niet meer zoveel koper te poetsen maar over (baret) emblemen vermeld het handboek;
"Sedert 1970 worden deze artikelen echter voorzien van een duurzame, slijtvaste, transparante glansbeschermende deklaag welke poetsen overbodig maakt. Het poetsen van deze emblemen en fournituren beschadigt die glansbeschermende deklaag, met een vlekkerig uiterlijk als resultaat. In verband met het averechtse effectief is poetsen van deze artikelen dan ook beslist niet de bedoeling."
uniformverzamelaar
Lid

Zie in de link toch nog enkele emblemen doe ik zeker nog niet in mijn verzameling Nederlandse baretemblemen zitten heb.

Wordt dus tijd dat ik weer eens op jacht zal moeten gaan om die zaken aan te schaffen.

Iemand een idee waar ik deze kan kopen ?

In België hebben we bv de milshop, waar militaire emblemen en kledij kunnen kopen. Bestaat er zoiets in Nederland ook ?
Groeten
GuY

Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Heeft mijn herinnering mij niet zo gek in de steek gelaten :wink:
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Je zou het eens bij Engelenmilitaria kunnen proberen. Deze handelaar kun je op militariabeurzen in Nederland vinden. Een verkoopsite heeft hij meen ik niet maar hij verkoopt wel via Marktplaats, zie; http://www.marktplaats.nl/verkopers/4003410.html . Je kunt eens contact met hem opnemen.
Plaats reactie