August Jäger.

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

August Jäger.

Bericht door KätheHelfrich »

Zo, dit interessante forumonderdeel eens nieuw leven inblazen :)

Ik heb ooit eens een stukje geschreven over deze man, maar historisch gezien rammelt het nogal.
Er ontbrak me aan wezenlijke informatie.

Wat heb ik tot dusver over deze man:

24 Februari 1915

__
De eerste flessen werden op vrachtwagens geladen voor transport, in een van de vrachtwagens
gingen ineens 3 flessen schuiven,een van de soldaten die ze probeerde tegen te houden raakte er met zijn been tussen gekneld
Het zag er kwalijk uit, de dienstdoende Kolonel, Kolonel Peterson had medelijden met de knaap en beval hem na genezing aan voor lichte dienst.
De naam van de soldaat: August Jäger, soldaat van Reserve Infanterie Regiment 432, het eerste gasslachtoffer...
___

Oké, we hebben 2 namen, Jäger en Peterson.
We hebben een datum.
Gaan we verder..

april 1915

August Jäger was na herstel chauffeur geworden van een opperofficier en was zodoende vrij goed op de hoogte wat er
aan het gebeuren was en wat er nog zou gaan gebeuren.
Op 14 April werd August Jäger als enige van zijn regiment vermist, hij was niet gesneuveld in strijd maar was overgelopen naar de
Fransen die nabij ingegraven zaten.

Hij vertelde de tolk dat hij het niet eens was met het gebruik van stikgas en vervolgens gaf hij hun alle details van de komende
gasaanval.
Hij liet hen ook het "Schutzpäckchen zien, dat de duitsers aan hun troepen hadden uitgedeeld.
Ook gaf Jäger door dat er diverse oefeningen waren geweest, maar dat de eigenlijke gasaanval de 15e April zou plaatsvinden.
Op amper 100 meter van de franse en engelse loopgraven.
Op die dag zouden op een afgesproken signaal honderden gasflessen tegelijk worden geopend.
Ze waren ingegraven in de grond en waren direct op de franse linies gericht.
De fransen waren stomverbaasd en het kwam hun volledig ongeloofwaardig over. Deze kerel moest er door de duitsers
op uit zijn gestuurd om verwarring te zaaien.

Toch was bevelhebber generaal Ferry er niet helemaal gerust op,
hij waarschuwde de engelsen rechts van hem en de rest van de fransen links van hem,
ook waarschuwde hij de canadezen die hem binnenkort zouden aflossen.

Nog op dezelfde dag hadden allen het rapport van Generaal Ferry in handen.
Ferry's chef , generaal Putz ondervroeg op zijn beurt de deserteur en meldde: cette affair
n'est qu'une mise -en -scene allemande.
Verder geloofde Putz nog in het verbod op gassen uitgevaardigd door de Haagse Conventie 1907.

Op 15 april werd nog een tweede deserteur gesnapt die het verhaal van Jäger bevestigde.

De canadezen voerden hevige artillerie aanvallen uit op de vermeende plekken er werden geen cylinders geraakt...
De duitsers hadden echter nog veel meer gasflessen ingegraven, bliezen de aanval van Zillebeke wegens ongunstige wind af
en richtten zich op de andere locaties.

Het verdere verhaal is bekend mag ik toch aannemen, april 1915 etcetc.

Hoe liep het met Jäger af...
Dit heb ik nog gevonden:

In juli 1930 had de Gazette de Lausanne een artikel geplaatst over Generaal Ferry,
hij berichtte hierin over de eerste gasaanval bij Ieper, hij vermeldde in het artikel tevens de naam van de informant: August Jäger.

In mei 1931 verloor August zijn baan en in december 1931 werd hij opgesloten in de gevangenis van Kassel.
De beschuldiging luidde dat August de paniek en de schok van de eerste duitse gasaanval had afgezwakt door zijn verraad
en dat het aantal geallieerde slachtoffers daardoor was verminderd.
August pleitte onschuldig en beriep zich op ethische argumenten.
Het Hof had geen oren naar enig ethisch argument, ook al stond vast dat de geallieerden geen enkele voorbereiding hadden getroffen
tegen een gasaanval en al waren er al 17 jaar verlopen, toch werd August als verrader tot 10
jaar veroordeeld.

Bedenk wel dat de Nazi's aan de macht waren, Himmler had in 1938 al verordend dat mensen zoals Jäger nooit meer mochten vrijkomen.
na zijn gevangenisstraf werd Jäger dan ook in Büchenwald ingesloten.
Een Grade II kamp bestemd voor gevangenen met een minder goed gedrag.
Na korte tijd werd hij echter over geplaats naar Mauthausen een Grade III kamp voor niet meer heropvoedbare gevangenen met een slecht gedrag.

Jäger overleefde ook Mauthausen.
In de laatste oorlogswinter werd Jäger met duizenden anderen getransporteerd Naar Dachau bij München.
Op 24 april 1945 dertig jaar na de gasaanval bij Ieper werd dachau bevrijd door de Amerikanan.
Ook deze voelden Jäger aan de tand, aangezien hij als duitser nog steeds een potentiele vijand was.

Ze lieten hem vervolgens vrij,
hij was toen 54 jaar,
hij liep tussen de lange rijen gevangenen in door de onwezenlijke wereld van een totaal vernield München.
Hij verdween voorgoed.....

Kolonel Peterson heeft tot aan zijn dood het gebruik van gas op welke wijze dan ook altijd fel afgekeurd.

Diverse bronnen waaronder:
http://www.greatwar.co.uk/
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bijzonder interessant!
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

JAH!!!
Dat het stuk en de informatie die ik heb aan alle kanten, historisch gezien rammelt, weet ik ook wel mannuh!

Ik vraag er dus niet om om verbaal afgeslacht te worden, want dan kunnen jullie een flinke verbale afslachting terug verwachten :wink:
maar ik vraag om hulp,
foto's, informatie, alles en alles wat jullie misschien weten over deze man.
Hij fascineert me namelijk al tijden.
Daarna gaan we nog wel bakkeleien of het nu ethiek of verraad was *)
En DAN gaan we elkaar pas afslachten *)

En dan nu, hup, hup, zoeken :)

Game on!!
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 25 aug 2004, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Roel R. schreef:Bijzonder interessant!
Ik was nog niet klaar *)

Nu pas.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Een bekend verhaal en ik kan het in grote lijnen bevestigen (niet dat het waar is, maar dat ik het elders ook gelezen heb...). En of hij nou goed of fout bezig was, laat ik graag in het midden. Feit is dat de Franse generaal die zijn naam nodeloos naar buiten bracht zich door deze daad voor altijd laat herinneren als een enorme hufter!
Zou de Gazette de Lausanne een archief hebben? Dat is dé manier om dit verhaal op historische juistheid te controleren. De 'gastenboeken' van Büchenwald, Mauthausen en Dachau zijn grotendeels verloren gegaan. Om iemand die bekneld raakte tussen gasflessen 'het eerste gasslachtoffer' te noemen gaat me een beetje ver, alhoewel het natuurlijk wel lekker lyrisch klinkt. Realistischer lijkt het me, gezien de levensloop van de man, deserteur Jäger het laatste slachtoffer van de gasaanvallen bij Ieper te noemen. Alhoewel..., er zijn laatst een paar mannen van DOVO, de explosievenopruimingsdienst in de buurt van Ieper, dood aangetroffen bij een lekkende gasgranaat... Een slachtoffer dan maar?
WARlord
Lid

August Jäger

Bericht door WARlord »

Wat ik vond omtrent August Jäger is het volgende:

Het verbijsterende verhaal van August Jäger, een Duitse soldaat met menslievende motieven.

Middernacht, dinsdag 13 april 1915. In de schaduwen van het Niemandsland sleept een Duitser zich traag, stil en voorzichtig voort in de richting van de ruïnes van Langemark. Indien hij opgemerkt wordt, zal hij waarschijnlijk door schildwachten van beide zijden worden beschoten. Hij vind een opening in de prikkeldraadversperring en schuift er doorheen. Aan de rand van een lege loopgraaf blijft hij roerloos liggen en luistert scherp. Hij laat zich erin zakken en wacht af… Plots hoort hij voetstappen en gedempte stemmen. Hij slaakt een diepe zucht en stapt naar voor. “Kamerad!”

Nochtans was de militaire loopbaan van Jäger lang niet slecht verlopen. Als chauffeur van een generaal had hij warm onderdak genoten, goed en voldoende voedsel en een interessante job. Toen had hij iets uitgemeten dat zijn baas had ontstemd en was prompt naar de frontlijn gestuurd. Daar had Jäger al gauw de situatie en de toekomstperspectieven ingeschat en had besloten te deserteren. Hij had waardevolle informatie…

De ondervraging van Soldat August Jäger (6de Kompanie, 234ste Reserve Infanterie Regiment, 51ste Reserve Division) was lang, behoedzaam en grondig. Hij was in handen gevallen van de Franse 4de Chasseurs, deel uitmakend van de 11de ‘IJzeren’ Divisie, onder bevel van Général Ferry. Volgens Jäger was alles in gereedheid gebracht voor een aanval, waarbij ‘verstikkende gassen’ zouden worden gebruikt. De installaties waren reeds in positie, waarbij elke infanteriecompagnie vier batterijen van 20 ‘cilinders’ ter beschikking had. Het sein voor de aanval, voorzien op 15 april, zou geworden gegeven door het afvuren van 3 rode lichtkogels. Voor de bediening van de ‘cilinders’ waren Speciale Troepen aangevoerd, voorzien van apparaten die hen in staat stelden zuurstof te ademen tijdens hun handelingen. De ‘gewone’ soldaten hadden beschermende maskers. Jäger overhandigde zijn ondervragers een schoudertas. Daarin bevond zich een lap stof - groot genoeg om neus en mond te bedekken - die kon samengetrokken worden met behulp van linten en die voorafgaandelijk in een speciale oplossing diende te worden gedrenkt.

Général Ferry had, plichtsbewust, de waarschuwing omtrent de nakende aanval doorgestuurd naar een hoger echelon. Zijn superieur, Général Balfourier, bevelhebber van het 20ste Corps, had zijn opmerking weggelachen en vertelde Ferry dat hij om de tuin was geleid door de deserteur: “Billevesée!”… Nochtans hadden Belgische spionnen eerder gewag gemaakt van de productie van ‘beschermende maskers’ in de buurt van Gent . Desalniettemin het hoongelach had Ferry de waarschuwing doorgespeeld aan de Britten, wat dan weer door zijn oversten ten zeerste werd afgekeurd, wegens het niet volgen van de bureaucratische bevelsketen.

De enigen die de waarschuwing ernstig namen, waren Ferry’s manschappen, want zij twijfelden niet aan Jägers verklaringen. Zij hadden maskers - gemaakt uit doek en gevuld met vochtig hooi - voorbereid en hadden containers - gevuld met ongebluste kalk - in hun loopgraven geplaatst, in de hoop alles wat op hen zou neerkomen te kunnen neutraliseren. Het zouden “les chlores” zijn, hadden ze de 45ste Algerijnse Divisie (die hen kwam aflossen) verteld. De Algerijnen spotten met dergelijke verhalen. Het zou hen duur te staan komen…

August Jäger beleefde de rest van de oorlog in krijgsgevangenschap en keerde na de wapenstilstand naar Duitsland terug. Hij huwde in 1921 en had een normaal familieleven. In juli 1930 haalde de ‘Gazette de Lausanne’ een artikel aan uit de franse ‘Revue des Vivants’, geschreven door Général Ferry (toenmalig bevelhebber van de 11de Divisie). Het gaf het relaas van de eerste gasaanvallen aan het Westfront in april 1915 onder de titel “Ce qui s’est passé sur l’Yser” en was buitengewoon gedetailleerd.

Ergens werd een oud dossier heropend: dit was geen ‘gewone’ desertie geweest, dit was verraad! In mei 1931 verloor August Jäger zijn baan en de daaropvolgende maand heropende de Reichswehr zijn zaak voor het Reichsgericht (Hooggerechtshof). Jäger werd op 29 december 1931 gearresteerd in Erfurt en bracht de oudejaarsnacht door in een cel in Kassel. Met uitzondering van zijn ontmoetingen met zijn advocaat, Dr. Hans Bucheim, bracht Jäger zijn gevangenschap door in eenzame opsluiting. Ondertussen waren de Nazi’s een groot politiek offensief begonnen.

Medio 1932 begon Jäger te bezwijken onder de druk en bekloeg hij zich bij de opperste medische officier dat een zenuwinzinking nakende was. In december 1932, een jaar na zijn arrestatie, kwam zijn zaak in semi-geheimhouding voor, al kon men verslagen lezen in de kranten. Kapitän zur See Konrad Patzig, van de Militaire Inlichtingendienst, trad op als de aanklager en stelde de zaak als landverraad voor. Het proces duurde twee weken. August Jäger pleitte onschuldig, maar had geen schijn van een kans. De aanklacht luidde dat door de verwittiging die Jäger de Geallieerden had gegeven, de vijand minder ernstige verliezen had geleden en dat op die manier een Duitse overwinning was verijdeld.

Een aantal oud-strijders hadden nochtans (meestal anoniem) via de kranten aangestipt dat de Fransen haast onmogelijk onwetend waren geweest omtrent deze aanval, maar deze opmerkingen werden genegeerd.
De meeste getuigen die waren opgeroepen (meestal door de aanklager) spraken vrijwel nooit ten gunste van Jäger. Behalve een zekere Herr Belz, die eerlijk genoeg was om toe te geven dat de beklaagde waarschijnlijk gedreven werd door humane motieven om de Fransen te waarschuwen, want hij herinnerde zich dat Jäger hem had gezegd: “Solch ein Gasangriff sei eine böse Sache”…

De zaak was glashelder: deze beklaagde was een landverrader en er moest een voorbeeld worden gesteld! Op 17 december 1932 werd August Jäger schuldig bevonden en veroordeeld tot 10 jaar dwangarbeid. Zes weken later werd een ‘Bömischer Gefreiter’ Kanselier van Duitsland… Een jaar nadat August Jäger veroordeeld was, vaardigde de Geheimes Staats Polizei (beter bekend als Gestapo) een verordening uit dat alle verraders – nadat zij hun straf hadden uitgezeten – in ‘beschermde bewaring’ dienden genomen te worden. In juli 1941 kwam het dossier van Jäger in aanmerking voor herziening. Eens te meer werd Jäger gezien als een ‘veiligheidsrisico’ en werd de arme man verwezen naar een speciaal kamp in de buurt van Weimar: Buchenwald, een zogenaamd ‘Graad II-kamp’ voor gevangenen met ‘minder goed gedrag’. Na een tijd werd hij zelfs naar Mauthausen, een ‘Graad III-kamp’ (voor gevangenen die niet meer voor heropvoeding in aanmerking kwamen) nabij Linz in Oostenrijk, doorverwezen.

Toen het Rode Leger opmars maakte in het oosten, werden de gevangenen – onder wie Jäger – getransporteerd naar Dachau, in de buurt van München. Op 24 april 1945, net 30 jaar na de gasaanvallen in de Ypres Salient en enkele maanden voor zijn 54ste verjaardag, kwam August Jäger vrij. Hij had 14 jaar in gevangenissen doorgebracht en had de concentratiekampen overleefd. Hij zag dat Duitsland eens te meer verslagen en nu zelfs verwoest was, maar deze keer kon men het hém in ieder geval niet verwijten…

Indien de Franse generaals de inlichtingenverslagen grondig hadden gelezen;
indien de rapporten van de Belgische spionnen behoorlijk waren geïnterpreteerd, indien de sergeant - die ‘cilinders’ op Hill 60 had gevonden - ernstig was genomen, indien de piloot van het 6de Squadron RFC iets had opgemerkt (zodat een bombardement op de Duitse linie had kunnen worden uitgevoerd, voordat de wind gunstig keerde voor de vijand),
indien de deserteurs waren geloofd,
indien August Jäger overtuigender was kunnen zijn…

De Tweede Slag bij Ieper zou waarschijnlijk helemaal anders zijn verlopen.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Ik had het al gevonden, dank je!
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Boroskov
Lid

Bericht door Boroskov »

Bijzonder relaas! Zijn er misschien foto's van deze man?
Hic manebimus optime
WARlord
Lid

August Jäger

Bericht door WARlord »

Ik heb vruchteloos gezocht, misschien dat anderen wél kunnen helpen met fotomateriaal omtrent deze - toch wel bijzondere - figuur...
Boroskov
Lid

Bericht door Boroskov »

Ik heb zelf ook nog even zitten googlen, maar kon niets vinden. Ik ben toch wel erg benieuwd naar het gezicht achter dit verhaal...
Hic manebimus optime
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Nee, al tijden mee bezig met deze man, geen gezicht.
Wat is er van de man geworden na zijn vrijlating houdt me ook nog steeds bezig.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Plaats reactie