origineel of niet

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
uniformverzamelaar
Lid

origineel of niet

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo,

Ik heb hier 2 oude emblemen vaneen arts.

Van het ene (het onderste) weet ik dat het een kopie of naslag is. Heb het alleszins als naslag gekocht.
De buigpinnen van dit embleem lopen allemaal uit in min of meer punten.

Maar ik ben niet zeker of het bovenste ook een origineel uit die tijd is.

Kunnen jullie mij hierbij helpen ?

Alvast bedankt
DSC06867.JPG
DSC06869.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Re: origineel of niet

Bericht door asjemenou »

Mag ik aannemen dat jij een verzamelaar bent van wapenemblemen van het Nederlandse leger? Je komt in ieder geval wel met de mooiste stukken aanzetten. :wink:

Het bovenste exemplaar lijkt mij origineel. Over het onderste exemplaar durf ik niet veel te zeggen al vermoed ik wel dat het een kopie is. Het patje lijkt mij ook van bruine stof. Deze behoort van groen fluweel (officieren) te zijn.
Aangezien dit goudkleurige uitvoeringen zijn, zijn dit wapenemblemen van Officieren van Gezondheid (artsen). Er bestaat ook een zilverkleurige uitvoering van dit wapenembleem. Deze was bedoelt voor Tandartsen en Apothekers. De wapenkleur hiervan is eveneens groen. Het wapenembleem is ingesteld bij Legerorder No.57 van 1947.
Dit wapenembleem verviel toen in 1950 één gezamenlijk embleem voor de Militair Geneeskundige Dienst werd ingevoerd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
uniformverzamelaar
Lid

Ik heb inderdaad Nederlandse baret emblemen verzamelt
Maar op een gegeven ogenblik heb ik mij dus enkel nog bezig gehouden met Belgische uniformen en militaire hoofddeksels (van 1830 tot op de dag van heden) tot een paar maanden geleden nog een embleem van het Bewakingskorps gekregen heb. Toen ben ik terug eens gaan kijken in mijn doos wat er nog allemaal inzat.

Maar kende van sommige emblemen de betekenis niet meer laat staan de huidige. Niet dat ik ze ga verkopen of wegdoen, want verkoper ligt niet zo in mijn aard. Op de meer dan 45 jaar dat ik verzamel heb ik nog maar ooit 1 jas verkocht 'juist omdat ik hem dubbel had en een goede vriend niet stopte met zagen om de jas te verkopen. Mijn voorkeur gaat uit naar ruilen.

Ook de juiste tijdstippen van het dragen wist ik niet en het verschil in de kleuren van de achtergrondje was mij totaal onbekend.

Ik ben nogal tamelijk weer gierig en daarom al mijn vragen over deze emblemen. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
uniformverzamelaar
Lid

Nog even terugkomen op het embleem en de achtergrondjes.

Beiden achtergrondjes zijn van groen fluweel, maar het onderste (van de kopie, daar heb ik het toch voor gekocht) is genaaid op een andere stof, een grijsachtige ruwere stof.

Het zilveren embleem hen ik niet in mijn verzameling.
Ben er dus nog naar op zoek, mocht iemand een tip hebben waar het te koop is graag een seintje dan. :)
Groeten
GuY

asjemenou

Bericht door asjemenou »

Als tien jarig jochie begon ik met het verzamelen van emblemen e.d. Ik ruilde ze met vriendjes en met schoolgenootjes op het schoolplein. Dit verzamelvirus ben ik sindsdien nooit meer kwijt geraakt. Wat ik toen vergaarde heb ik vandaag de dag nog steeds. Wat toen gangbare emblemen waren zijn inmiddels ook schaarse objecten geworden. Toppers zoals bijvoorbeeld het Bewakingskorps, die jij dan hebt, die heb ik niet maar het zijn veelal wel de messing uitvoeringen van de jaren vijftig. Ook heb ik nog diverse paren messing schouderemblemen, stoffen mouwlinten en -emblemen.
Het is toch wel leuk dat je topics opent m.b.t. de Nederlandse naoorlogse baretemblemen. Zelf had ik dit verzamelgebied jaren geleden al verlaten maar ben er toch weer enigszins mee bezig. Sinds een jaar probeer ik om het legeruniform van mijn vader bijeen te krijgen. Hij diende als dienstplichtige in 1958 bij de Luchtdoelartillerie. De baret- en schouderemblemen hiervan had ik al wel maar sommige uitrustingsstukken uit die tijd daar moet je vandaag de dag echt al naar zoeken.

Ik denk dat het boekje " De wapenemblemen van het Nederlandse leger/Netherlands army regiment badges" zeker interessant is voor jou. Het boekje is tweetalig (Nederlands/Engels) en dateert van ergens rond 1968. Het is daarom niet "up to date" maar zeker niet minder interessant. Nieuw zal het niet meer te koop zijn maar wie weet kan je het nog ergens tweedehands krijgen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
uniformverzamelaar
Lid

Bedankt.

Ik heb op de link gezien die je aangeeft gekeken en daar heb ik toch de meerheid van de emblemen van.
Maar zo te zien staan de oude en vervallen emblemen er niet meer op.

Ik zoek eigenlijk (buiten de adjudanten en ordonnansofficieren, volgens de brochure van de stichting S.M.V. uit 1986 zouden deze emblemen nooit officieel zijn ingesteld (?) nog de volgende emblemen.

1 de apothekers en tandartsen ( het embleem in zilver)
2. Embleem PANDIT
3. Leger Iman.

Deze laatste twee zijn ingesteld als ik de emblemen niet meer gevolgd hebt.
Maar denk dat deze emblemen niet zo eenvoudig te bekomen zijn.

Ik ben er wel van overtuigd dat er misschien nog muts emblemen zijn die ik nog niet gezien heb en zeker niet ken, en dan zitten ze ook niet in mijn collectie. :(

Verder verzamel ik dus niets anders van het Nederlandse leger (anders wordt het teveel :) , daar ik al men een enorme collectie zit van Belgische uniformen, hoofddeksels, emblemen en militaire eretekens.

IK ga zeker eens op zoek naar het werkje dat je daar vernoemd. Alle info over de emblemen ga ik nu toch wel een beetje kanaliseren en in mijn archiefkast bewaren :) . Ik heb ondervonden als je er een paar jaar uit bent, dat je al snel gaat vergeten wat het was en wat je hebt. (jeeft zeker natuurlijk ook met de leefdtijd te maken :bonk: )
Groeten
GuY

Aart
Lid

Bericht door Aart »

ik heb het boekje ook en kan het evt wel voor je scannen.

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
uniformverzamelaar
Lid

Bedankt Aart.

Ik ga je een pb sturen.
Groeten
GuY

asjemenou

Bericht door asjemenou »

De wapenemblemen van PANDIT en de legerimam zijn nog gangbaar dus wie weet zijn ze ergens te verkrijgen. Lastiger wordt het om de wapenemblemen te vinden die vervallen zijn.
Je hebt het al even over de emblemen voor officieren en adjudanten van het Koninklijk Huis. Het eerder genoemde boekje toont deze wapenemblemen. Het zijn de emblemen van Officieren van het Koninklijk Huis van H.M. de Koningin (goudkleurig) en Adjudanten in buitengewone dienst van H.M. de Koningin (zilverkleurig). Beiden zijn nimmer ingevoerd. Doch zijn er van beiden enkele prototypes in omloop. Hetzelfde geldt voor het goudkleurige wapenembleem voor de Adjudanten van Z.K.H. de Prins der Nederlanden (Pr. Bernhard). Ik ken deze wapenemblemen ook alleen maar uit het boekje en heb ze nog nooit gezien.
Zo bestaan er van de meer gangbare baretemblemen ook prototypes. Ik ken een verzamelaar die er enkele heeft. Deze persoon heeft destijds bij Defensie gewerkt. Hij kwam beroepsmatig bij de bedrijven die de baretemblemen vervaardigden. Wat hij in z'n verzameling heeft is in geen enkel referentieboek terug te vinden.
uniformverzamelaar
Lid

Het zou interessant zijn mocht deze verzamelaar kunnen overhaalt worden om zijn prototypes die hij heeft te posten.

Voor mijn persoonlijke verzameling ben ik meer voorstaande van zaken die werkelijk gedragen zijn geweest omdat ik ook nooit geen rekening heb gehouden met de verschillende varianten van deze emblemen.
En hoe meer fabrikanten ze maken hoe meer varianten er kunnen opduiken vermoed ik.
Groeten
GuY

asjemenou

Bericht door asjemenou »

Het is mooi spul wat deze verzamelaar heeft maar het zal niet op Internet te zien zijn. De verzamelaar is de pensioengerechtigde leeftijd al ruimschoots gepasseerd en heeft geen computer.

Het is net wat je schrijft, met prototypen kan je geen rekening houden. Het is niet na te gaan of wat er van bestaat.
Je kunt je beter baseren op de emblemen die daadwerkelijk in gebruik zijn of in gebruik zijn geweest. Op zich zijn van deze wapenemblemen ook al varianten genoeg.
Plaats reactie