Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Persoonlijk vind ik het frustrerend dat men een vraag stelt aan een verkoper en dat men er geen antwoord op krijgt. Dat men het buiten mp of aan de eerste bieder verkoopt heb ik geen problemen mee, dat is de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Nu in dit geval was mijn vraag vrij vroeg gesteld en veel later pas het bod en de reservering gekomen.
Maar ja ik ben een buitenlander en dat vertrouwen ze niet altijd. Nochtans heb ik een score van 100 % op eBay voor de meer dan 2035 aankopen die ik al gedaan heb, zowel nationaal als internationaal.
Denk misschien dat ze een dergelijk systeem van feedback ook eens moeten gaan invoeren op mp zodat de verkoper en koper de reputatie van elkaar een beetjes kunnen inschatten.
Guy, MP is een rommelmarkt. Met dat beeld moet je het ook benaderen. Met dien verstande dat je het goed niet eerst kunt vasthouden. Zo kun je op MP van een koude kermis thuiskomen en artikelen in huis halen die bij nadere inspectie gewoon kapot zijn of incompleet terwijl dat niet stond vermeld.
Da's gewoon een risico. Net als op de boelmarkt kun je een treffer hebben of een domper.
Een feedbacksysteem als op eBay zal mensen afschrikken. Vergeet niet dat militaria slechts een deeltje is van deze rommelmarkt. Marietje uit st. Knorrenbiggenkelder wil ook zonder gedoe haar jaren zeventig macramé-hangpotje willen verkopen zonder dat daar een feedback op komt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
uniformverzamelaar
Lid

Bericht door uniformverzamelaar »

Daarom ook eerst mijn vraag over de dikte van het embleem, en als er dan geen antwoord op komt zegt dit meer over de verkoper dan de koper.

Ik tracht toch eerst me te informeren voor ik iets of afstand koop.

Idem als men betere foto's vraagt en men reageert niet blijf af dan laat ik het ook links liggen.

Tja, beliegen eb bedriegen is nu eenmaal menselijk. Heeft niets met leeftijd of met het te verkopen item te maken.

Maar als je van dat idee uitgaat moet je niet meer buiten komen.

Maar we drijven af van het oorspronkelijke topic, waar tot nu toe geen reactie opgekomen is van het forum team. :?

Begrijpen wie begrijpen kan
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door asjemenou »

De MP perikelen klinken bekend. Zoveel mensen zoveel manieren van verkopen.

Vertel mij eens meer over dat KCT baretembleem. Wat bedoel je precies met "Hoornse slag"? Is dit een oud model messing KCT baretgesp?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
uniformverzamelaar
Lid

Normaal gezien zou ik dit allemaal uitgelegd hebben (samen met foto's) in het speciale sub-forum dat we wilden maken.
Maar het zal er niet komen, en het hoef voor mij er ook niet te komen.
Het zou in elk geval beter gedocumenteerd worden als dat van de NVA/DDR.

Om een lang verhaal kort te maken

Brand bij de Koninklijke Begeer daardoor moest men een andere leverancier vinden.
Deze werd gevonden bij de NV Hoornse Metaalwarenfabriek te Hoorn.

Deze hebben van 1951 tot 1952 de Nederlandse baretemblemen geslagen.
Maar aangezien de oude matrijzen vernietigd waren werden er nieuwe gemaakt met de nodige afwijkingen.

De Kroon werd anders gemaakt en niet de typische Wilhelmina kroon die op de emblemen van de Koninklijke Begeer stonden. Maar kan ook verschillende op de verschillende eenheidsemblemen die de deze fabriek heeft gemaakt.
Een ander kenmerk was de spitserre zijkanten van het embleem alsook de bevestiging van de oogjes die typisch waren voor deze slag.
Het oogje is een draadvormige lus met onderaan plat genepen voetjes die zo op het embleem werden gesoldeerd.

Door dit allemaal werd dit gewoon de "HOORNSE slag" genoemd

Het KCT embleem is 2x zo dik als een gewoon later embleem.

Dit is dus een zeer summiere uitleg, maar hoop dat je het nu kan begrijpen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
asjemenou
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de uitleg in ieder geval.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
patrickh
Lid
Gegeven: 83 keer
Ontvangen: 58 keer

Bericht door patrickh »

Weliswaar geen baretembleem, maar een miniatuurtje, wie weet hier meer over? Ik denk zelf een oorlogsversie vanwege maar een krul in de staart:
Bijlagen
IMG_7530.JPG
IMG_7531.JPG
koosallemany
Lid

Bericht door koosallemany »

patrickh schreef: Ik denk zelf een oorlogsversie vanwege maar een krul in de staart:
Een oorlogsversie (Engels) met "Je Maintiendrai" als text in de banderol lijkt mij een beetje té voorbarig
Er zijn wel miniatuur leeuwespeldjes uitgebracht (dasspeld b.v.) bij Gaunt en Stokes gedurende de oorlog maar hadden alle de text "Nederland"
voorzover ik weet.... Dit was dan ook conform het Voorschrift.
Heb wel interesse in aankoop !

groeten van Koos
Laatst gewijzigd door koosallemany op 10 mar 2015, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
patrickh
Lid

Bericht door patrickh »

Blijkt toch oorlogs te zijn, dit speldje staat benoemd in Vrij Nederland 23-11-1940, en werd uitgegeven ten bate van het Prins Bernhard Fonds (met dank aan forum nederlandse militaria!)
koosallemany
Lid

Goh, nooit geweten dat het speldje er zo heeft uitgezien.
Mooi ding en vroege - Engelse - makelij.
In één woord geweldig !
Nu duik ik maar direct het krantenarchiv in om de originele text naar boven te halen.
Bedankt voor info.

groeten van Koos.
patrickh
Lid

Bericht door patrickh »

De tekst (met dank aan Ed van Engeland):
Bijlagen
leeuw.jpg
koosallemany
Lid

Zie aan Patrick,

je bent me al voor geweest . Prachtig ding!
Bedankt voor het plaatsen van een dergelijk.

Nu wordt er in de literatuur óók gesproken over een 'gouden' exemplaar, mede bedoeld als "War effort donation" (dus van hetzelfde gehalte als het besproken leeuwtje van het Prins Bernhard fonds).
Dit leeuwtje werd on-officieel mede gedragen op het uniform.
Hoe zag deze er uit ? Heeft iemand hiervan een afbeelding (graag voor- en achterzijde) ? Bij wie was deze speld te verkrijgen ?
De zilveren variant heb ik zelf in mijn verzameling en werd gemaakt bij Stokes in Australie en gedragen als dasspeld.

groeten van Koos.
Laatst gewijzigd door koosallemany op 05 mar 2015, 07:31, 2 keer totaal gewijzigd.
koosallemany
Lid

uniformverzamelaar schreef: Om een lang verhaal kort te maken
Brand bij de Koninklijke Begeer daardoor moest men een andere leverancier vinden.
Deze werd gevonden bij de NV Hoornse Metaalwarenfabriek te Hoorn.
Deze hebben van 1951 tot 1952 de Nederlandse baretemblemen geslagen.
Maar aangezien de oude matrijzen vernietigd waren werden er nieuwe gemaakt met de nodige afwijkingen.
Dit is dus een zeer summiere uitleg, maar hoop dat je het nu kan begrijpen.
Dankjewel Guy !
En ik maar denken dat "Hoornse slag" gelijk stond met 'inferieur' zijn (want dit begrijpen doet zich toch ook voor in verzamelaarskring), van mindere namaak-kwaliteit ....... maar dit blijkt helemaal niet het geval te zijn. Het is veel meer een voortzetting der productie van emblemen op andere machines, in andere werkplaatsen én met andere stempels !
Zal wel van doen hebben met het begrip "met de Fransche slag" want dáár past het begrip 'inferieur' veel beter op.
Al weer wat geleerd !

groeten van Koos.
Laatst gewijzigd door koosallemany op 10 mar 2015, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
uniformverzamelaar
Lid

Geen dank Koos, dat is graag gedaan. :)
Groeten
GuY

Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Intussen heeft de noodzaak een apart forum "Overzicht Nederlandse baretemblemen" in te richten zich door dit topic al bewezen! Drie pagina's verder en we hebben al van alles besproken. Het wordt een lange, onoverzichtelijke nieuwsbrief wat gaat over Hoornse slagen, niet-baretemblemen, gedrag marktplaatsers etc.

Het WO2forum zou ook als on-line naslagdocument moeten kunnen fungeren. Dat wordt bemoeilijkt als veel verschillende zaken behandelt worden in 1 topic. Het WO2forum mist op deze manier 1 van zijn doelstellingen.

Hoe mooi zou het zijn om een apart forum in te richten ("Overzicht Nederlandse baretemblemen") waarin verschillende topics kunnen worden voorbereid. Ik denk aan topics zoals "geschiedenis productie baretemblemen", "Infanterie - Nulli Cedo", "Infanterie - Limburgse Jagers", "Intendance", "Aan- en afvoertroepen", "overige emblemen" etc. Op deze wijze is makkelijk de informatie terug te halen en door de verschillende inzenders te delen!

Think about it!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Heren,

Waarom is er dan niemand die het voortouw neemt en werkelijk bewijst dat dit idee vruchtbaar is? Maak dan eens een topic aan over een specifiek embleem en laat zien dat dit een levensvatbaar idee is!
Want dit topic bewijst dat er interesse is in Nederlandse emblemen, ja dat klopt, maar deze interesse is beperkt en slechts met een beperkte hoeveelheid views. Maar als het initiatief begint met eerst vragen stellen over een eigen sub-forum, maar niet eerst laten zien wat de inbreng is. Dan vind ik het niet meer dan normaal dan dat de staf eerst zegt; dat als het levensvatbaar is we altijd mee kunnen groeien.

De bal ligt toch echt bij jullie, laat maar zijn dat er zoveel interesse is, als jullie pretenderen dat er is. We houden jullie echt niet tegen hoor en als blijkt dat er werkelijk zoveel animo voor is, dan zal de staf het ook zeker ondersteunen en onderhouden. Dus behoud het initiatief, open een topic, geef duidelijk in de beginpost aan wat je van het topic verwacht, welk embleem er besproken mag worden. Het aanbod om deze als sticky weg te zetten is al gedaan, dus dan zakt hij niet naar onderen.

dan zal ik een oogje in het zeil houden om te bezien dat het geen babbelbox wordt en de richtlijnen in de beginpost worden gerespecteerd.
Plaats reactie