Onlangs heb ik twee petten van een vriend gekregen die ze had liggen (hij had ze weer van een oom). Ik was wel benieuwd of het wat bijzonders was, vandaar dat ik ze hier toon.
Eerste pet in dit topic is een Sovjetpet, ik denk officierspet? Ik vermoed dat het om replica voor toeristen gaat. Klopt dit? Zie foto's voor meer info...
Sovjet officierspet
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Re: Sovjet officierspet
Je vermoeden is juist. De pet is een Sovjet officiersmodel gedragen op het DT uniform, welke gangbaar was tot 1992. De pet zelf dateert van 1990 en heeft de maat 57. De pet is origineel en geen replica. Deze petten zijn zo talrijk dat het weinig zin heeft om ze na te maken.
De zwarte band om de pet duidt erop dat de pet bedoelt was een officier van o.a. artillerie, genie en pantserdivisies.
Op de pet behoort een embleem te worden gevoerd voor (subalterne) officieren. Dit is het ellipsvormige embleem welke al op de pet zit. Het andere embleem (ster met lauwerkrans) is bedoelt voor manschappen en onderofficieren en behoort niet op de pet. Evenmin als de sterren. De sterren zijn zg. rangonderscheidingstekens voor op de schouderepauletten van een subaltern officier. Zie; http://www.soviet-power.com/detail.php?pid=45116 .
De zwarte band om de pet duidt erop dat de pet bedoelt was een officier van o.a. artillerie, genie en pantserdivisies.
Op de pet behoort een embleem te worden gevoerd voor (subalterne) officieren. Dit is het ellipsvormige embleem welke al op de pet zit. Het andere embleem (ster met lauwerkrans) is bedoelt voor manschappen en onderofficieren en behoort niet op de pet. Evenmin als de sterren. De sterren zijn zg. rangonderscheidingstekens voor op de schouderepauletten van een subaltern officier. Zie; http://www.soviet-power.com/detail.php?pid=45116 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Mallory
- Lid
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!
De pet is dus origineel, maar alles erop en eraan maakt het dus toch een soort 'tourist trap'. Een samenraapsel van origineel spul maar niet zoals het hoort. Ik neem aan dat een dergelijke pet niet zoveel oplevert?
De pet is dus origineel, maar alles erop en eraan maakt het dus toch een soort 'tourist trap'. Een samenraapsel van origineel spul maar niet zoals het hoort. Ik neem aan dat een dergelijke pet niet zoveel oplevert?
- asjemenou
De pet en de emblemen zijn origineel alleen de effectuering klopt niet. Dit soort foutieve samenstellingen zie je inderdaad vaak te koop aangeboden in de omgeving van toeristische trekpleisters in bijvoorbeeld een stad als Berlijn.
Vorig jaar was ik zelf nog in Berlijn. Bij straatverkopers heb ik daar de meest vreemde uniform samenstellingen gezien. Bij navraag blijkt dan ook vaak dat de verkopers er niets over kunnen vertellen. Het is voor hen koopwaar en niet meer dan dat. Vaak moet je er ook teveel voor betalen.
Ik heb dit soort Sovjet/DDR petten wel eens op de militariabeurs van Ciney zien liggen voor de prijs van 5 à 10 Euro.
Vorig jaar was ik zelf nog in Berlijn. Bij straatverkopers heb ik daar de meest vreemde uniform samenstellingen gezien. Bij navraag blijkt dan ook vaak dat de verkopers er niets over kunnen vertellen. Het is voor hen koopwaar en niet meer dan dat. Vaak moet je er ook teveel voor betalen.
Ik heb dit soort Sovjet/DDR petten wel eens op de militariabeurs van Ciney zien liggen voor de prijs van 5 à 10 Euro.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
In Moskou hetzelfde gezien. Origineel en replica's door elkaar heen. Vaak aangeprezen door verkopers in uniform. Alle teksten met prijzen in latijns schrift i.p.v. cyrillisch. Zegt ook wel wat.asjemenou schreef:De pet en de emblemen zijn origineel alleen de effectuering klopt niet. Dit soort foutieve samenstellingen zie je inderdaad vaak te koop aangeboden in de omgeving van toeristische trekpleisters in bijvoorbeeld een stad als Berlijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
- asjemenou
In veel Oost-Europese steden kun je van dit soort "koude oorlog" souvenirs kopen. Het naoorlogse spul is meestal wel origineel omdat het nog steeds ruim voorhanden is. De samenstelling van uniformen e.d. daar wil nog wel eens wat aan mankeren. Vaak stelt men iets samen omdat het gewoon leuk bij elkaar past. Met het Duitse en Sovjet WOII spul moet je bij deze straatverkopers erg voorzichtig zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld van zowel de Duitse als de Sovjet medailles zeer goede kopieën in omloop. Objecten die te mooi lijken om waar te zijn dat moet je zeker voor oppassen.
Toen ik eind jaren tachtig in Moskou was toen zag je bij de toeristische trekpleisters ook al verkopers met militaria. Het leuke was toen dat de verkopers (Russen) nog geen westerse valuta mochten hebben. Ondanks het verbod wilden ze het wel van je hebben als je wat van ze kocht. Het bedrag, veelal in Duitse Marken en US Dollars. moest je dan "ongemerkt" ergens tussen of onder de koopwaar stoppen. De verkoper rommelde dan wat "ongemerkt" tussen z'n koopwaar en nam zo het westerse geld van je in ontvangst.
Ook westerse sigaretten en panties kon je toen ruilen voor leuke dingen. Je werd wel gewaarschuwd dat je geen objecten van voor 1917 moest kopen. Bij het uitreizen kon je toen flink wat problemen krijgen. Vooral oude Russische zilveren Roebel munten van voor 1917 werden je te koop aangeboden. Wat toen gold, geld eigenlijk nog steeds; vaak is de prijs bij dit soort straatverkopers veel te hoog.
Toen ik eind jaren tachtig in Moskou was toen zag je bij de toeristische trekpleisters ook al verkopers met militaria. Het leuke was toen dat de verkopers (Russen) nog geen westerse valuta mochten hebben. Ondanks het verbod wilden ze het wel van je hebben als je wat van ze kocht. Het bedrag, veelal in Duitse Marken en US Dollars. moest je dan "ongemerkt" ergens tussen of onder de koopwaar stoppen. De verkoper rommelde dan wat "ongemerkt" tussen z'n koopwaar en nam zo het westerse geld van je in ontvangst.
Ook westerse sigaretten en panties kon je toen ruilen voor leuke dingen. Je werd wel gewaarschuwd dat je geen objecten van voor 1917 moest kopen. Bij het uitreizen kon je toen flink wat problemen krijgen. Vooral oude Russische zilveren Roebel munten van voor 1917 werden je te koop aangeboden. Wat toen gold, geld eigenlijk nog steeds; vaak is de prijs bij dit soort straatverkopers veel te hoog.