Helden van de Sovjet Unie buiten Rusland
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
Helden van de Sovjet Unie buiten Rusland
Nu de Helden ster van Mielke te koop staat vraag ik me af, hoeveel en welke buitenlanders droegen de titel Held van de Sovjet Unie?
In de DDR weet ik dus alleen van Mielke en Erich Honecker,
In de DDR weet ik dus alleen van Mielke en Erich Honecker,
-
- Lid
http://www.sadcom.com/pins/article/su_medals.htm
In the years of the Great Patriotic War over 11,500 Soviet people of more than 100 nationalities became Heroes of the Soviet Union. Besides, a number of citizens of other countries were also awarded the Gold Star Medal for heroic feats performed in the struggle against Nazism. The first foreign citizen to receive the highest Soviet distinction (posthumously) was Otakar Jarosh, an officer of a Czechoslovak Army unit stationed in the USSR. Besides him, the Gold Star Medal was conferred for heroic deeds performed in the struggle against Nazism on another four servicemen of the Czechoslovak Army, three servicemen of the Polish Army, four airmen from the French Normandie-Neman Fighter Regiment, which fought as a unit of the Soviet Armed Forces, and Bulgarian General Vladimir Stoyanov-Zayimov, who was shot to death by Nazi henchmen in 1942. The Gold Star of Hero of the Soviet Union was posthumously awarded to Captain of the Guards Ruben Ibarruri, commander of a machine- gun company, the son of the ardent Spanish Communist Dolores Ibarruri. The gallant German patriot and antifascist Fritz Schmenkel, who fought against the Nazis in a Soviet partisan detachment and gave his life for the homeland of the October Revolution, was also made Hero of the Soviet Union.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Een foto van Mielke waarop hij al zijn onderscheidingen draagt ben ik nog nooit tegen gekomen. Wel deze foto, waarop hij alle ribbon bars (hoe heten die dingen eigenlijk in het Nederlands
) draagt die bij de medailles horen. Geeft toch een beetje idee van de hoeveelheid medailles.

Mielke is de man vooraan, tweede van rechts, met uniform.
Misschien ook wel leuk, nu we het toch over Mielke hebben;
De Grafrede van Erich Mielke

Mielke is de man vooraan, tweede van rechts, met uniform.
Misschien ook wel leuk, nu we het toch over Mielke hebben;
De Grafrede van Erich Mielke
Вместе мы непобедимы
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
Bedankt voor de foto, in het Nederlands zegt met Spange. Hij heeft er erg veel, kan wel overeen komen met het aantal van 135. Uiteraard zal hij niet alle speldjes dragen. Slechts de meest belangrijke.
Volgens mij draagt hij de Helnd van de Sovjet unie hier niet? Wel twee keer de Held van de DDR. Hij had een opgemaakte set van twee met Briljanten erop.
Toch vind ik het spijtig om te zien dat het materiaal van Mielke in 150 apparte veiling lots is verkocht. Incl. Uniform, paspoort etc. Dit had naar een Duits museum moeten gaan.
Het veilinghuis was Carsten Zeige, http://www.zeige.com
Volgens mij draagt hij de Helnd van de Sovjet unie hier niet? Wel twee keer de Held van de DDR. Hij had een opgemaakte set van twee met Briljanten erop.
Toch vind ik het spijtig om te zien dat het materiaal van Mielke in 150 apparte veiling lots is verkocht. Incl. Uniform, paspoort etc. Dit had naar een Duits museum moeten gaan.
Het veilinghuis was Carsten Zeige, http://www.zeige.com
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Onderscheidingen Mielke
Net wat je zegt, de onderscheidingen van Mielke behoren in een museum. Waarom niet in z'n voormalige werkkamer? Dit is toch ook inmiddels een museum? Maar ja, dit zal z'n familie wel niet willen. Zij zullen toch wel degéne zijn geweest die de onderscheidingen onder de hamer hebben gebracht.
Uit z'n grafrede;
...Mit Erich Mielke verstarb ein Antifaschist, ein Kommunist und Internationalist, der aus tiefster Überzeugung sein Leben in den Dienst der hohen und edlen Ziele der Arbeiterklasse und aller Werktätigen, in den Dienst für Sozialismus und Frieden stellte. Er wollte, dass die Menschen in sozialer Sicherheit, in Geborgenheit und Würde leben und arbeiten. Diesen Idealen fühlte er sich bis zuletzt verpflichtet...
De schrijver van de grafrede zal wel een grote aanhanger van Mielke zijn geweest. Net als alle andere "Genossen" op z'n begrafenis.
...Ruhe in Frieden! Du bleibst unvergessen!...
Dat denk ik ook. Alleen niet in positieve zin.
Hoe zit dat nu eigenlijk met Genosse Erich Honecker? Deze is inmiddels ook al jaren geleden overleden. Ik vernam onlangs dat z'n urn met aswel naar Duitsland is overgebracht. Z'n laatste wil zou zijn geweest om z'n as ergens in Duitsland te laten verstrooien maar daar zou geen toestemming voor worden gegeven. Z'n urn zou nu "ergens" in Duitsland opgeslagen staan.
Uit z'n grafrede;
...Mit Erich Mielke verstarb ein Antifaschist, ein Kommunist und Internationalist, der aus tiefster Überzeugung sein Leben in den Dienst der hohen und edlen Ziele der Arbeiterklasse und aller Werktätigen, in den Dienst für Sozialismus und Frieden stellte. Er wollte, dass die Menschen in sozialer Sicherheit, in Geborgenheit und Würde leben und arbeiten. Diesen Idealen fühlte er sich bis zuletzt verpflichtet...
De schrijver van de grafrede zal wel een grote aanhanger van Mielke zijn geweest. Net als alle andere "Genossen" op z'n begrafenis.
...Ruhe in Frieden! Du bleibst unvergessen!...
Dat denk ik ook. Alleen niet in positieve zin.
Hoe zit dat nu eigenlijk met Genosse Erich Honecker? Deze is inmiddels ook al jaren geleden overleden. Ik vernam onlangs dat z'n urn met aswel naar Duitsland is overgebracht. Z'n laatste wil zou zijn geweest om z'n as ergens in Duitsland te laten verstrooien maar daar zou geen toestemming voor worden gegeven. Z'n urn zou nu "ergens" in Duitsland opgeslagen staan.
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Tja, wat betreft Erich Honecker... Z'n as zou nou 'ergens' opgeslagen staan, ik geloof er niks van. Ieder mens kan zo ongemerkt iemand uitstrooien (weet ik uit ervaring
) tenzij de urn onder volledige bewaking staat, maar dat zou wel heel bijzonder zijn. Ik denk dat er al lang familie is geweest die de as ergens op een mooi stukje Duitsland heeft 'laten vallen'.
Ik denk wellicht dat het beter is ook, nu blijven ze met die urn ziten, waar ze in principe niks mee te maken willen hebben. Doe dan niet kinderachtig en verstrooi de as gewoon. Dan ben je overal vanaf.

Ik denk wellicht dat het beter is ook, nu blijven ze met die urn ziten, waar ze in principe niks mee te maken willen hebben. Doe dan niet kinderachtig en verstrooi de as gewoon. Dan ben je overal vanaf.
Вместе мы непобедимы
- asjemenou
De urn van Erich Honecker
...Als er 1994 in Chile starb, ließ ihn seine Frau Margot nicht beisetzen. Die Urne steht bis heute in ihrer Wohnung, um irgendwann in Deutschland zur letzten Ruhe gebettet zu werden...
Blijkbaar bevindt de urn met as van Erich Honecker zich nog steeds in Chili en staat deze netjes op de kast van weduwe Honecker.
Ik kan mij een radioverslag van Radio 1 van een aantal jaren geleden herinneren dat over de persoon Erich Honecker ging. Het was ook een soort boekbespreking naar ik dacht.
Zijn laatste wens zou zijn geweest om uitgestrooid te worden in ik meen z'n geboorteplaats Neunkirchen. Dit verzoek zou door de Duitse regering/justitie zijn afgewezen. Z'n weduwe zou het juridisch hebben geprobeerd aan te vechten maar dit zal dan (nog) niet gelukt zijn.
Blijkbaar bevindt de urn met as van Erich Honecker zich nog steeds in Chili en staat deze netjes op de kast van weduwe Honecker.
Ik kan mij een radioverslag van Radio 1 van een aantal jaren geleden herinneren dat over de persoon Erich Honecker ging. Het was ook een soort boekbespreking naar ik dacht.
Zijn laatste wens zou zijn geweest om uitgestrooid te worden in ik meen z'n geboorteplaats Neunkirchen. Dit verzoek zou door de Duitse regering/justitie zijn afgewezen. Z'n weduwe zou het juridisch hebben geprobeerd aan te vechten maar dit zal dan (nog) niet gelukt zijn.
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Ja dat dat afgewezen is kan natuurlijk goed, maar wanneer dit echt Honecker's laatste wens is geweest en zijn vrouw was hiervan op de hoogte, wie belet haar dan om het uit te strooien?? In Nederland mag je officieel ook alleen uitstrooien op aangewezen strooiveldjes, maar zat mensen nemen de as zelf mee om het daarna in bijvoorbeeld de duinen te verstrooien. Dat mag dus officieel niet, maar er is niemand die daar ooit achter komt. Zelfde met Honecker. Diens vrouw kan makkelijk de as 'illegaal' uitgestrooid hebben om daarna te zeggen dat Honecker nog gewoon op de schoorsteenmantel staat, snap je wat ik bedoel? Of mevrouw Honecker moet ook een verbod hebben om in Neunkirchen (of Duitsland) te komen, dan wordt het iets moeilijker, maar of dat het geval is weet ik niet.
Natuurlijk zijn dit puur speculaties allemaal, maar het zou mij niets verbazen wanneer niemand ooit nog 'iets' van Erich Honecker terug ziet.

Natuurlijk zijn dit puur speculaties allemaal, maar het zou mij niets verbazen wanneer niemand ooit nog 'iets' van Erich Honecker terug ziet.
Вместе мы непобедимы
- asjemenou
Daar zit natuurlijk iets in wat je daar zegt maar Margot Honecker zal het wel niet zelf in Duitsland uitstrooien dan. Deze vrouw met de bijnaam "Die Hexe" zou dan meteen opvallen. Die laat zich niet meer in Duitsland zien denk ik.
Misschien is ook wel uitgestrooid in Duitsland, wie zal het zeggen. Zoiets draagt wel bij aan de mythevorming van de man. Net zoiets als Elivis Presley.
Misschien is ook wel uitgestrooid in Duitsland, wie zal het zeggen. Zoiets draagt wel bij aan de mythevorming van de man. Net zoiets als Elivis Presley.
- Auke
- Beste Avatar 2007/2008
Ik zie dit topic nu pas en weet niet of je nog steeds met je vraag zit Roel, maar mocht dit zo zijn kun je hier vast wel wat mee:
Non-Soviet HSU's
Non-Soviet HSU's
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
- asjemenou
"Helden" der Sovjet Unie
Interessant om te zien welke niet Sovjet burgers onderscheiden zijn met de titel "Held der Sovjet Unie". Als ik lees aan wie die titel allemaal is verleend dan zou ik mij niet echt vereerd voelen om de titel "Held der Sovjet Unie" te dragen.