TEST : Nederlandse emblemen van na 1945

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

TEST : Nederlandse emblemen van na 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste forum leden,

Heb in de tekst speciaal baret verzwegen omdat er nog leden zijn die ook de mouw emblemen enz... willen bij onder brengen in dit topic of misschien later sub forum.
Zoals aangekaart door een moderator zal ik het begin maken van dit topic.
Het is de bedoeling dat er per embleem (een apart topic wordt gemaakt zodat alles niet door elkaar loopt).
In dit topic zou men dan plaatsen

1. Officiële naam van het embleem
2. Indien geweten de achtergrond en eventuele geschiedenis van het embleem
3. Datum van invoering
4. Datum dat het vervallen werd verklaart (indien van toepassing)
5. Beschrijving van het embleem
6. kleur van het achtergrondje
7. foto's van zoveel mogelijk verschillende vorm variëteiten en die gedateerd kunnen worden.
8. foto's van de achterkant van het embleem en de verschillende aanhechtingen van de oogjes of buigpinnen aan het embleem.

Persoonlijk vind ik het niet strikt noodzakelijk de punten telkens in volgorde te behandelen (misschien zijn daar verder nog reactie over ?)

Dit kan per embleem nog uitgebreid worden en mag steeds aangevuld en verbeterd woorden door elk lid.

Als voorbeeld neem ik een vrij recent embleem waar tot op heden en bij mijn weten nog geen varianten gekend zijn. Mochten de leden hiervan ook varianten hebben is het de bedoeling dat zij ook deze zouden posten zodat we een prachtig geheel aan info samen kunnen brengen.

Hier gaan we dan

Aangezien dit een recent embleem is heb ik er geen weet van dat er reeds vormvarianten zijn bekend.
Dus het is best mogelijk dat e reactie op dit embleem bijzonder schaars zullen zijn, tenzij er verbetering of aanvullingen kunnen komen op de geschiedenis van het embleem enz....

Maar geld als voorbeeld voor de +/- 70 baret emblemen die r bestaan of bestaan hebben.

Lichaamelijke opvoeding en Sport

De LO/sportinstructeurs behoorden vroeger registratief tot hun oorspronkelijke eenheid waarvan zij dan ook het embleem droegen.
De beroeps(onder)officieren waren voor hun bevordering gebonden aan dat wapen of dienstvak aldaar de cursussen voor naasthogere rang (bv boor sergeant-majoor of opperwachtmeester) te volgen. Het stond daarbij niet vast dat men na bevordering wederom als sportinstructeur tewerkgesteld zouden worden. Zo zijn in het verleden goede LO/instructeurs voor sportinstructie verloren gegaan.
Door de oprichting van het dienstvak LO/Sport behoort dit thans (hierboven geschetste mogelijkheid) tot het verleden.
Kandidatensportinstructeur met diploma van het Centraal Instituut voor opleiding tot Sportleider(CIOS) kunnen onderofficier- of van de Academie Opvoeding (ALO) sportofficier worden en binnen hun nieuwe dienstvak nu ook voor promotie in aanmerking komen.

Het embleem :
Twee gekruiste zwaarden met op het kruispunt een sprintende atletische figuur omgeven door 2 lauwertakken onderaan bijeengehouden door een strik.

Het embleem is vervaardig in goudkleur
Ondergrondje Nassaublauw fluweel
NATO sluiting (de NATO-sluitng is ingevoerd 1985 en is gekenmerkt door een D oogje dat op het embleem is gesoldeerd)
Deze NATO sluiting wordt enkel door de Nederlandse militaire gebruikt en is geen algemene NAVO doelstelling. Ieder ander land gebruikt op in NAVO verband zijn eigen sluitingen voor de emblemen)

Ingesteld op 15 september 2004.

Foto van de voorkant van het embleem :
Dienstvak Lichamelijke Opvoeding en Sport..JPG
Achterkant van het embleem + te zien dat het een NATO sluiting is
_DSC0424_01.JPG
Graag jullie reactie hierop.
Aangezien dit als test is kan en mag nog alles veranderen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: TEST : Nederlandse emblemen van na 1945

Bericht door limburgsejager »

Lijkt mij een top idee. Vooral het 'bij een nieuw embleem een nieuw topic' idee.
Dat moet wel de beste manier zijn om het overzichtelijk te houden en niet te hoeven zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Groet Marco
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: TEST : Nederlandse emblemen van na 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Maar het zou toch nog een beter idee zijn om alle emblemen die gaan komen bij elkaar te houden.

Dit kan niet met een gewoon topic want dan gaan er posten tussen komen en dan is het weer zoeken geblazen naar de emblemen.

Men moet ook een beetje systematisch werken om echt info te bundelen.
Ik ga telkens geen uitleg geven over de verschillende aanhechtingen, dit zou bv vooraan in een sub forum 'Nederlandse emblemen na 1945 ' kunnen komen waar men steeds door deze gegevens dan in een sticky topic te plaatsen zonder veel moeite kan op terug vallen.

Misschien moet je daar ook eens over nadenken :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: TEST : Nederlandse emblemen van na 1945

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Maar het zou toch nog een beter idee zijn om alle emblemen die gaan komen bij elkaar te houden.
Komt later, Guy. Eerst maar weens via jouw format/model de emblemen aanbieden. Met een correcte topicnaam, bijvoorbeeld: 'baretembleem: Limburgse Jagers'. Als idee dan.

Woordje 'baretembleem' kan dan gewijzigd worden in 'mouwembleem', 'schouderembleem' (bij de uitgaansuniformen jaren 50-60) en als je echt niet weet: uniformembleem.
Voorwaarde is wel dat jij en ik als moderator kunnen optreden van dát topic om zo een topicnaam in het juiste te kunnen veranderen als iemand er even naast zat!

Staf, wat zijn de mogelijkheden om dit te doen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: TEST : Nederlandse emblemen van na 1945

Bericht door michiel01 »

zoals in het andere topic al staat, wij kunnen dat prima in de hand houden.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: TEST : Nederlandse emblemen van na 1945

Bericht door michiel01 »

heb hier: viewtopic.php?f=32&t=37922 eea aan veranderd; de titel even gewijzigd en de bron toegevoegd.

plus de berichten die niet over het embleem gaan, eruit gehaald, het resultaat is dus zoals het topic nu is. tevreden?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: TEST : Nederlandse emblemen van na 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik heb NOOIT de vraag gesteld om moderator te worden.

Zijn nu deze 2 waar de emblemen in voorkomen nu sticky topics ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie