Nato sluiting

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Nato sluiting

Bericht door FW200 »

Mooie emblemen,maar een .nato sluiting wat het verschil tussen een .nato of gewonen .

Grtj alain

P.s. is maar een vraag hoor.
Heydrich
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Test 2 Nederlandes emblmen na 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Alain,

De nato sluiting is met een oogje dat half rond is (goed te zien in test 1 en heet een soort van plastiek systeem om het embleem op de muts te houden.
Aan de achterkant het witte dat je ziet.

Bij de oudere emblemen waren dat gewone oogjes/lusjes met een soort van ronde ijzeren draad en een splitpin die door de oogjes kiep.

Maar dit gaat allemaal duidelijk worden bij de komende emblemen die zullen gepost worden
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Test 2 Nederlandes emblmen na 1945

Bericht door FW200 »

Zo zie je maar,ik leer alle dagen wat bij.
Bedankt voor de uitleg guy.

Grtj alain
Heydrich
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Test 2 Nederlandes emblmen na 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Inderdaad de A tussen de B en de T moet een & zijn. Mijn excuses.

De Nato sluiting is inderdaad een woord dat gebruikt wordt door verzamelaar, men moet het DING toch een naam geven, nietwaar :)
Denk dat dit vooral gekomen is om dadelijk de emblemen te onderscheiden met de andere vormen van oogjes en het plaatsen van oogjes op het embleem. Want daar zijn er ook een pak van.

Om dan toch juist te zijn had men ook nog de ronde veersluiting.

Ik tracht zoveel mogelijk de richtlijnen binnen het Nederlandse leger te volgen en niet zo zeer alle mogelijke willekeurige achtergrondjes die eventueel mogelijk gebruikt worden te vermelden.

Maar heb er ook geen probleem mee dat ze er worden bijgevoegd of dat de zaken vermeld worden.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nato sluiting

Bericht door uniformverzamelaar »

Denk wel dat nu een deel van de afgezonderde antwoorden op de emblemen geen zin meer hebben dat die nog ergens wordt bijgepompt.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Test 2 Nederlandes emblmen na 1945

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:De Nato sluiting is inderdaad een woord dat gebruikt wordt door verzamelaar, men moet het DING toch een naam geven, nietwaar :)
Ik heb geprobeerd de correcte benaming van dat ding op te snorren maar de eerste bronnen geven geen naam. Uit mijn hoofd weet ik dat het iets is met 'clip'. Kom erop terug.
uniformverzamelaar schreef:Om dan toch juist te zijn had men ook nog de ronde veersluiting.

Ik tracht zoveel mogelijk de richtlijnen binnen het Nederlandse leger te volgen en niet zo zeer alle mogelijke willekeurige achtergrondjes die eventueel mogelijk gebruikt worden te vermelden.
Van de vorige sluiting weet ik nog dat het iets was met 'draadveersluiting'. Ook dit heb ik nog niet teruggevonden. Ik weet uit mijn ervaring dat de soldaat altijd sprak over 'beugeltje'.
De voorloper hiervan was de messing splitpen. Die benaming is correct. Wordt overigens nog steeds door wat die-hards gedragen. Nadeel is dat de pen je baret naar de barrebiezen steekt!
Gek genoeg geeft Handboek KL-Militair (VS 2-1352) geen uitsluitsel over de plastic clip! Vanavond eens in de oudere handboeken soldaat (VS 2-1350) kijken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nato sluiting

Bericht door uniformverzamelaar »

We zullen effen de voorbeelden plaatsen.

Van de buiglippen of hoe men ze ook mogen noemen had men nog 2 soorten
Die horizontaal plooien
die verticaal plooien
DSC06932.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nato sluiting

Bericht door uniformverzamelaar »

Eric, al iets gevonden over dat plastieken ding in de voorschriften ?

Zou toch graag de juiste naam ervan weten. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie