1 TEST: Nederlandse mouwleeuwen I

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
koosallemany
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 dec 2014, 10:46

1 TEST: Nederlandse mouwleeuwen I

Bericht door koosallemany »

Hierbij zou ik - in navolging van ons geachte medelid "uniformverzamelaar" een topic willen starten m.b.t.
de Nederlandse emblemen.

Heren moderatoren ik hoop dat U e.e.a. in een juiste rubriek weet te plaatsen
Bij voorbaat dank !

Vandaag de mouwleeuw met tekst "NEDERLANDS-INDIE"

Afbeelding

Bij beschikking van de Minister van Kolonien d.d. 5 juni 1941 Afdeling 6, nr. 1984/010205, werd voorgeschreven
voor alle militairen van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL), verblijvende op geallieerd grondgebied,
dat alle uniformen, ook overjassen en regenjassen, zijn v.v. een Nederlands onderscheidingsteken, bestaande
uit een Nederlandse leeuw waaronder het woord "NEDERLANDSCH-INDIE", e.e.a. uitgevoerd in oranje"

Nu weten we dat deze mouwleeuw machinaal werd geborduurd op wollen, geweven z.g. "Engelse stof", in Azie
niet voorhanden en van Britse aanmaak was (mogelijk gelijk stond qua materiaal en garen aan de 1e Britse
aanmaak "NEDERLAND") én dat deze mede was bedoelt ...voor KNIL-militairen, welke in Engeland zouden worden
getraind t.b.v. de bevrijding van Nederland

Ja, er zouden in Europa óók militairen van het KNIL worden ingezet ter bevrijding van Nederland !

(Sorry "V....." maar het moet me toch even van het hart)

Het veelgeprezen "Indisch Militair Tijdschrift" doet een boekje open ....

even een kort resumè:

"Batavia, 25 April 1941

Ontwerp voor een 'Indisch Legioen' genaamd „Rotterdam“ (Ver. van Reserve Off. KNIL)

07 Mei 1941 'Indisch Legioen voor Europa'

De werving en africhting van vrijwilligers, de uitrusting en oefening van het Corps N.I.E.C.
(Nederlands-Indisch Expeditie Corps) zullen geheel in Indie ter hand genomen en voltooid moeten worden.
Inzet en vorming van het Corps alleen wanneer o.a. geen dreiging in Ned.-Indie en/of
omringende landen plaats zou hebben, binnenlandse rust en orde etc.

betaande uit ca. 10.000 man:

1. Staf
2. Drie gemengde brigades
3. Compagnie pioniers
4. Twee afdelingen motorartillerie (elk omvattend een Staf en drie batterijen)
5. Verbindingscompagnie
6. Een autotrein van drie compagnien
7. Autotechnisch personeel
8. Een of meerdere afdelingen vliegtuigen (indien gewensd)
9. Enig geneeskundig personeel

ca. 4 á 5000 fietsen.

Dubbele uniformering (voor de tropen en voor de dienst in Europa)

Vraagteken bij de psychologische kant der zaak (Hoe zou de Nederlandse bevolking reageren op het aanblik van 'Aziatische Bevrijders' ?)
(Vandaar bewuste samenstelling der onderdelen ?)
Generaal Berenschot (zelf van gemengd bloed) was het hiermede niet eens ('Bewuste' samenstelling kon wel eens
gevechtskracht teniet doen tegenover een goed getrainde en oorlogservaren – Duitse – tegenstander)
Naderhand – gedeeltelijke - training van personeel en aanschaf van uniformering in Engeland ?"
Er waren al een aantal officieren KNIL aanwezig in Engeland om de boel op poten te zetten.

Zoals we weten is er nooit een dergelijk Korps tot stand gekomen (vanwege de Japanse aanval in Indie) en zijn de weinigen aanwezig
in Engeland naderhand opgegaan in de Prinses Irene Brigade ...... maar in ieder geval een 'bijzondere' leeuw !

Er zijn een aantal varianten (veelal met Nederlandse tekst) en daarnaast enkele met een Engelse tekst ("NETHERLANDS-INDIES")
welke ik binnenkort hoop bij te voegen.

Mijn vragen: Hoe groot was de oplage en bij welk Engels bedrijf zijn de leeuwtjes gefabriceerd ?

Een ieder zij uitgenodigt te reageren.

groeten van Koos
Laatst gewijzigd door koosallemany op 01 apr 2015, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: TEST: Nederlandse mouwleeuwen

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt voor de uitleg betreffende dit embleem. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
koosallemany
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 dec 2014, 10:46

Re: TEST: Nederlandse mouwleeuwen I

Bericht door koosallemany »

Hallo Guy,

ja in ieder geval bedankt !
Maar je ziet ook hier ...... geen enkele haan die er naar kraait !
Een paar medelezers, het topic verdwijnt vanzelf naar bladzijde 23 en daar sta je dan ....
Je kunt door de bomen het bos niet meer zien !
Mensen, ... nogmaals ... ik hoop op jullie deelname !!!

groeten van Koos
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: TEST: Nederlandse mouwleeuwen I

Bericht door Kugelblitz »

Mooi embleem, vind vooral de kleuren en de gebruikte materialen erg mooi. Nog een periode waarin er oog voor detail was.
Ben benieuwd naar eventuele andere varianten. :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: TEST: Nederlandse mouwleeuwen I

Bericht door uniformverzamelaar »

Ja Koos, ik en nog andere hebben de moeite gedaan om er iets moois van te gaan maken.

Ren Sub forum van de Nederlandse emblemen van na 1945 met al zijn onderdelen, waar alles in zijn categorie bij elkaar kan blijven zou een interessante bron zijn van de naoorlogse geschiedenis van een leger. Hier dan nog wel het Nederlandse leger....

Maar indien er echt geen medewerking is van het forum team ( en ik bedoel hier wel degelijk de forumbaas en de moderators in de eerste plaats !!) om deze info samen te laten staan heeft het dan nog zin dat we hier iets posten :?

Zoals ik al schreef dat een sticky topic geen zin had omdat in het geval van de baret embleem er maar liefst een kleine 60 à 65 zijn.
Als deze allemaal sticky worden dan heeft het forumonderdeel waarin ze staan geen zin meer want dan zijn de eerste 5 blz niet dan dat en gaat de andere doelstelling van dat forum onderdeel compleet verloren. Zie naar eerdere posten over de Nederlandse emblemen vanaf 1945.
Trouwens een gewoon topic verdwijnt in de anonimiteit ergens ver weg. Werk systematisch en hou Uw info bij elkaar. Gemakkelijk te vinden en te raadplegen.

Nogmaals zal ik eens tegen de schenen schoppen, verzamelaar zijn veelal mensen met oogkleppen en zien enkel naar wat in hun verzameling past en de rest vinden ze rommel (terecht of onterecht dan is natuurlijk hun zaak !!). Dan mag een post nog zoveel views krijgen, als er geen reacties komen (en deze reacties mogen gerust de nietszeggende mooi en super en weet ik nog war zijn) dan blijft men posten. Komen deze niet dan is men al gauw geneigd het bijltje erbij neer te leggen en enkel een forum te zien als een info bron.

Heeft Proos onlangs naar aanleiding van het geval met die Mr Graaff niet geschreven dat een forum een baken is waar info kan gedeeld worden ?

Als het enkel WW II info mag zijn, dan moet men de lef hebben om alles, maar ook alles van niet enigszins gerelateerd kan worden aan WW II van het forum te verwijderen.

Langs deze weg doe ik nogmaals een oproep aan de leden van het forum.

Een forum wordt gemaakt voor leden en het blijft leven door leden
.

Neem dit ter harte en doe niet als zovele.... enkel lezen en daar blijft het dan bij.
Neem actief deel, ook al zijn je reactie soms bladvulling het zal de andere mensen meer aanzetten tot inbreng van nieuwe onderwerpen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
koosallemany
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 dec 2014, 10:46

Re: 1 TEST: Nederlandse mouwleeuwen I

Bericht door koosallemany »

..
Plaats reactie