Joden in 1914

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Remarque
Lid
Lid

Joden in 1914

Bericht door Remarque »

Kan iemand iets meer vertellen over de positie van Joden in het Europa van 1914-1918, dan met name in Engeland? Eventueel boeken waar iets instaat. En liever geen 'ik dacht dat' antwoorden. Graag harde bronnen, zeker omdat het zo'n gevoelig onderwerp is in verband met de gebeurtenissen 25 jaar later.
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 aug 2004, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

Remarque,

Tijdens de studiedag van het Studiecentrum Eerste Wereldoorlog van 16 mei 2003 is er over dit onderwerp een lezing gehouden met als titel; "ook Duitse joden vochten en sneuvelden voor keizer en vaderland". Deze lezing werd gehouden door Drs. P. Pierik.

Misschien dat je via hun website http://www.ssew.tk een kopie van de tekst kan bemachtigen.

Dit is trouwens een boeiend en interessant onderwerp dat meer aandacht verdient!
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Bedankt Peter,

Maar nou net over hun positie in Duitsland is me heel wat bekend. Ik heb de indruk dat ze het in Rusland en Frankrijk een stuk zwaarder hadden. Over Engeland weet ik bijna niets. Zou graag een volledig vergelijk maken. De jongste Duitse oorlogsvrijwilliger was een 14-jarige Jood...

Groeten Remarque
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Volgens mij is dit een url met een beschrijving van de oorlogsbelevenissen van een Engelse Joodse geestelijke in Frankrijk. Misschien een tip om dat boek aan te schaffen?

Als je het nog kunt vinden.

http://www.hellfire-corner.demon.co.uk/snillop.htm
Magneet
Lid

Bericht door Magneet »

Afbeelding
Afbeelding

ze vochten in ieder geval ook op jonge leefttijd aan Engelse zijde mee. Let wel veel van de jodenhaat is pas in de jaren 30 ontstaan toen iedereen het zwaar had maar de joden leken het toch nog goed te hebben.
Plaats reactie