2 TEST: Nederlandse mouwleeuwen II

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
koosallemany
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 dec 2014, 10:46

2 TEST: Nederlandse mouwleeuwen II

Bericht door koosallemany »

Vandaag wil ik een mouwleeuw voorstellen welke gedragen werd door Nederlandse troepen in Canada.

Afbeelding

Wanneer op 7 september 1940 minister Dijxhoorn (Londen) zijn handtekening zet op een papier m.b.t. het realiseren van een
Nederlandse Troepenmacht in Canada worden al enige weken later mensen overgevlogen vanuit Engeland om de nodige
voorbereidingen te treffen.
Allereerst werd door Nederlandse ambtenaren en onderoffieren van het leger èn met behulp van de Canadese autoriteiten
de zaak aan het lopen gebracht te Ottawa alwaar al na enige tijd werd begonnen met de werving van mensen.
Hiervoor in aanmerking kwamen mensen van Nederlandse nationaliteit woonachtig in Noord- en Zuidamerika (ook de West en
Suriname) welke als vrijwilliger dan wel dienstplichtig konden worden aangetrokken, alsmede geemigreerden van Nederlandse
origine.
Al gauw werd er omgezien naar betere accomodatie die men vond te Stratford Ontario alwaar men deze januari 1941 betrok
(Prinses Juliana Kazerne). Hoofd van deze organisatie was luitenant-kolonel G.J. Sas.
In september 1942 verhuisde men naar Guelp Ontario waar men tot het einde toe (october 1943) verbleef.
De werving van mensen vond verder plaats via de Nederlandse ambassade in de USA en militaire training geheel in Engeland.
Er zijn hooguit zo'n 1200 mensen (waarschijnlijk minder in aantal) daadwerkelijk militair getraind geweest in Canada.

Vraag: Wanneer ik mij niet vergis komt het leeuwtje uit een Amerikaanse aanmaak ?!

Wie kan hierover meer informatie verschaffen ???

Groeten van Koos.
Laatst gewijzigd door koosallemany op 01 apr 2015, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
koosallemany
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 dec 2014, 10:46

Re: TEST: Nederlandse mouwleeuwen II

Bericht door koosallemany »

Ook hier ..... geen enkele deelname.
Wat jammer.
Over ..... en sluiten maar !

groeten van Koos
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: TEST: Nederlandse mouwleeuwen II

Bericht door earlymb »

Ik heb ook gehoord dat het Amerikaanse aanmaak is, en dat deze variant 'de dansende muis' werd genoemd omdat de leeuw enigszins mislukt is. Ik geloof dat ik een exemplaar van deze variant op een van mijn re-enactment shirts heb zitten.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: TEST: Nederlandse mouwleeuwen II

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Koos,

Ik vind het zeker interessant om er over te lezen en te leren.
Maar kan U zeker niet helpen met meer uitleg over deze emblemen te verschaffen.
Daarvoor is mijn kennis daarover vééél te beperkt.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
koosallemany
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 dec 2014, 10:46

Re: TEST: Nederlandse mouwleeuwen II

Bericht door koosallemany »

earlymb: "Ik geloof dat ik een exemplaar van deze variant op een van mijn re-enactment shirts heb zitten".

Een variant die we misschien nog niet kennen ....
Welnu, laat zien die variant !
Ik ben benieuwd.

groeten van Koos
Plaats reactie