Gevechtlslaarzen Marechaussee

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Gevechtlslaarzen Marechaussee

Bericht door asjemenou »

Wat voor model gevechtslaarzen droegen de leden van de Koninklijke Marechaussee omstreeks 1980?
Ik ben op zoek naar een foto waarop ze goed staan afgebeeld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gevechtlslaarzen Marechaussee

Bericht door Erik »

KL type M66, in zwart.
De 'groene KMar' liep ook nog wel op bruine M58 schoenen, maar net als bij de KL faseerden die op dat moment uit.
Pas op de instinker: M66 schoenen in zwart met bontvoering is KL, niet KMar. De zwarte M66 KMar had geen bontvoering.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Gevechtlslaarzen Marechaussee

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je reactie Erik. De zwarte uitvoering met vachtvoering die is mij bekend. Volgens mij is dit dan de M-69 en bedoelt voor personeel van pantservoertuigen.
Ik heb de "Talens bijbel" er op nageslagen maar daarin wordt alleen de bruine M-66 genoemd. In dit naslagwerk wordt de Marechaussee uitrusting sowieso niet behandelt. Vandaar dat de zwarte M-66 variant mij niet bekend was.
De zwarte laarzen die ik nodig heb zijn inderdaad bedoelt voor de groene (brigade) KMar in Libanon. Ik weet dat de bruine M-57 gevechtslaarzen daar ook veel gedragen zijn maar of de brigade KMar ze ook droeg weet ik niet.. "Mijn adviseur" droeg daar in ieder geval de zwarte M-66 laarzen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gevechtlslaarzen Marechaussee

Bericht door Erik »

correct, bontvoering voor gevechtswagenchauffeurs. Ik had ze ook als YPR-chauffeur.
De zwarte ken ik van thuis. Mijn vader was oo KMar en in de jaren zeventig/tachtig nogal vaak 'in gesprek' (laten we het dan maar zo noemen) met krakers, in Amsterdam en Nijmegen. Dat spreken ging overigens met rieten schild, helm en wapenstok. Ook hij droeg de zwarte M66 zonder bont.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie