Omgebouwde Lebel bajonet.

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door peanut »

Deze bij catawiki op de kop getikt. Normaal verzamel ik dit niet, maar ik had het gevoel dat ik het gewoon moest hebben.
Best een gaaf ding al zeg ik zelf.
Bijlagen
bfb36556-f0db-11e4-8463-ed624f6bb2b2.jpg
ca98b688-f0db-11e4-8a0d-3aa63025ad80.jpg
d1accab8-f0db-11e4-8f56-f481542ac57c.jpg
ec634eb8-f0db-11e4-9532-9cf33e60d4db.jpg
0e594ebe-f0dc-11e4-89f2-4d673c6b1f57.jpg
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door Blastmaster1972 »

Mooie aanwinst.

Wat is het "verhaal" achter deze ombouw? Werden ze tijdens de oorlog omgebouwd, of later?

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door Erik »

De M1886 'Rosalie' was vanwege de lengte en het crucifix lemmet populair als mijnenprikker. Vandaar dat ze vaak ontdaan werden van hun originele sluitingsmechanisme zodat er alleen een prikker overbleef. Deze praktijk is mij bekend vanuit mijn vroegere verzamelgebied bajonetten. Ik heb indertijd twee van deze ombouwen gehad; beiden overigens voorzien van Duitse nummers en daarmee een Duits uitrustingsstuk geworden (WO2 hebben we het dan)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door Blastmaster1972 »

Erik schreef:De M1886 'Rosalie' was vanwege de lengte en het crucifix lemmet populair als mijnenprikker. Vandaar dat ze vaak ontdaan werden van hun originele sluitingsmechanisme zodat er alleen een prikker overbleef. Deze praktijk is mij bekend vanuit mijn vroegere verzamelgebied bajonetten. Ik heb indertijd twee van deze ombouwen gehad; beiden overigens voorzien van Duitse nummers en daarmee een Duits uitrustingsstuk geworden (WO2 hebben we het dan)
Dus de ombouw dateert waarschijnlijk van na de eerste wereldoorlog?
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door Erik »

Blastmaster1972 schreef:Dus de ombouw dateert waarschijnlijk van na de eerste wereldoorlog?
Ja, zeer waarschijnlijk wel, ik had dat idee al een beetje laten doorschemeren in mijn antwoord:
Ik schreef:...en daarmee een Duits uitrustingsstuk geworden (WO2 hebben we het dan)
Mijnprikkers WO1 bestaan overigens wel maar ik ken ze niet als vanuit een bajonet gemaakt op de wijze waarop jij dit laat zien. Die praktijk ken ik wel uit WO2.
Wat niet gezegd is dat die praktijk tijdens of kort na WO1 niet zou voorkomen natuurlijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door jurgen »

Lebelbajonetten waren zeer lang en braken regelmatig af. Zeker in een loopgraaf was hier weinig mee aan te vangen.
Soms werden ze daarom bijgeslepen of als dolk gebruikt. Al kan dit evengoed na de oorlog zijn gedaan en doorgebruikt zijn door een burger.

Hoe dan ook een stuk met geschiedenis.
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door peanut »

Dank voor de reacties weer wat bijgeleerd.
Heb echt totaal geen verstand van deze bajonetten maar het zag er gewoon gaaf uit dus heb ik het maar gekocht.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door asjemenou »

jurgen schreef:Lebelbajonetten waren zeer lang en braken regelmatig af. Zeker in een loopgraaf was hier weinig mee aan te vangen.
Soms werden ze daarom bijgeslepen of als dolk gebruikt. Al kan dit evengoed na de oorlog zijn gedaan en doorgebruikt zijn door een burger.

Hoe dan ook een stuk met geschiedenis.
Of dit type bajonet regelmatig brak kan ik niet bevestigen. Qua lengte kan er onderling wel verschil bestaan tussen de verschillende typen van de Lebel M1886 bajonet. Ze werden regelmatig geslepen. Ik heb het dan niet over de tot loopgraafdolk omgebouwde Lebel bajonetten. Mogelijk is de bajonet uit dit topic echter wel zo'n tot loopgraafdolk omgebouwd Lebel bajonet.
Vanaf 1935 werd de kling ingekort tot 343 mm. Ook de schede werd aan deze kortere lengte aangepast. Deze korte variant is de M1886/35.
Zie; http://www.militaryantiquesmuseum.com/f ... .17619.htm
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
HertogJan
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2015, 17:32

Re: Omgebouwde Lebel bajonet.

Bericht door HertogJan »

Beste allen,

Sinds kort ben ik toegevoegd op dit forum waarvoor dank. Ik heb een brede interesse in WO 2.
Door deze interesse kom je dus ook uiteindelijk bewust of onbewust uit bij WO 1.
Hierover dan ook mijn vraag die aansluit op dit onderwerp.

Ik heb recent een bajonet "Lebel" ,zoals in dit topic, genoemd op de kop kunnen tikken. Ik mag wel zeggen een zeer gaaf exemplaar incl schede en lederen houder.
De foto's die ik van dit bajonet ken zijn voorzien van een serienummer op de pareerstang (krul onder a h de bajonet)
Mijn Lebel heeft echter voor het serienummer (in dit geval 672290) de letter R.J staan.
Heeft iemand van jullie enige idee waarvoor deze staan?

@Peanut: Twee maanden na het uitbreken van WO 1 (28 juli 1914) werd de Lebel bajonet voorzien van een koperen handvat ipv het zilver of zinken type daarvoor. In het begin van 1915 werd de Lebel vervaardigd zonder pareerstang (krul net voor het handvat).
Gezien de lengte van je bajonet is deze niet ingekort aangezien de "fabriekslengte" van het lemmet 52 cm betreft. De totale lengte betreft 63.9 cm wat weer exact klopt met de door jou toegevoegde foto.

groet

Bert
Plaats reactie