In juli 1995 overliep het Servische leger onder leiding van Mladic de enclave Srebrenica en vermoordde in de nasleep daarvan 7000 moslim mannen.
Hier is heel veel over geschreven en uitgezonden dat ga ik niet overdoen, in 2010 bezocht ik Srebrenica en maakte er foto's het lijkt me zinvol ze met jullie te delen zodat je een beeld krijgt bij de vele berichten.

Srebrenica ligt en lag in het Servische gedeelte van Bosnië en Herzegovina door de oplopende spanningen
tussen Serven en Moslims tijdens de Joegoslavische burgeroorlog concentreerden de Moslims
zich in zogenaamde enclaves waaronder in Srebrenica van oorsprong een stad met Servische inwoners.

In maart zaten zo'n 60.000 moslims omsingeld door het Servische leger in de enclave Srebrenica er is geweld over en weer.
De Franse generaal Philippe Morillon belooft de bevolking dat het gebied onder bescherming van de UN komt te staan.
Uiteindelijk zullen Nederlandse eenheden deze bescherming op zich nemen alleen met volstrekt ontoereikende middelen en opdrachten.

De Nederlandse compound tijdens de periode van Dutchbat
Ik heb de exacte jaartallen niet kunnen achterhalen.

In 2010 kon ik de poort van de voormalige compound eenvoudig terug vinden, de gebouwen van de compound
staan er nog steeds maar ik mocht ze niet betreden.

Een Nederlands opschrift.

Op 11 juli 1995 viel het Bosnisch-Servische leger de enclave binnen en veroverde het in 2 dagen de moslims voor zich uit drijvend.

Srebrenica anno 2010

Van boven, er is zelfs weer een moskee in het overwegend Servische stadje.

Nog steeds is niet alles herbouwd.
De chaos in de enclave

Onder toeziend oog van Dutchbat3 werden mannen en vrouwen van elkaar gescheiden.

De vrouwen werden op transport gezet richting gebied dat in handen was van de Bosnische moslims
de mannen werden apart gezet en in de dagen erna geëxecuteerd.

Dit bleef achter op de wegen in en rond Srebrenica

In de dorpen rond Srebrenica werden en worden nog steeds lichamen gevonden.

Het is er nog steeds niet mijn vrij dit bemoeilijkt de zoektochten.

De lichamen werden verzameld in een gebouw op de voormalige compound.

Het gebouw staat er nog steeds.

De begraafplaats ligt er tegenover.

En trekt veel bezoekers.

Anti Servische teksten op de begraafplaats.

Op het terrein is een foto-expositie

De hoofdrolspelers
Links: Ratko Mladić van 1992 tot 1995 opperbevelhebber van de Bosnisch-Servische troepen.
Midden: Thom Karremans luitenant-kolonel en commandant van Dutchbat
Dit filmpje laat heel duidelijk de ongelijke verhouding tussen de twee commandanten zien.

Uiteraard heeft ook dit verhaal twee kanten, vanuit de enclave werden aanvallen uitgevoerd op Servische dorpen o.l.v.
Naser Orić dit was om voedsel te krijgen voor de ingesloten bevolking van Srebrenica

Op 28 maart 2003 werd Naser Orić door het Joegoslavië Tribunaal in aanklacht nummer IT-03-68 beschuldigd
van moord, mishandeling en het brandschatten van vijftien dorpen in de omgeving van Srebrenica.
Op 10 april 2003 werd hij door SFOR gearresteerd.
Op 30 juni 2006 veroordeelde het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag hem tot twee jaar gevangenisstraf wegens het niet verhinderen van oorlogsmisdaden door zijn ondergeschikten. Vanwege de lange duur van zijn voorarrest kwam hij meteen vrij. In juli 2008 werd hij door het tribunaal in hoger beroep vrijgesproken van al het hem ten laste gelegde.

Afgebrande Servische woningen.
Een goede BBC documentaire over Srebrenica is A Cry from the Grave

En dat Srebrenica nog steeds niet is vergeten merkte ik afgelopen vakantie toen ik door Bosnië reisde.

Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina