Srebrenica een reisverslag (foto's)

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Srebrenica een reisverslag (foto's)

Bericht door koos24 »

Momenteel is Srebrenica en de rol van Dutchbat weer volop in het nieuws en vooral onderwerp van discussie.
In juli 1995 overliep het Servische leger onder leiding van Mladic de enclave Srebrenica en vermoordde in de nasleep daarvan 7000 moslim mannen.
Hier is heel veel over geschreven en uitgezonden dat ga ik niet overdoen, in 2010 bezocht ik Srebrenica en maakte er foto's het lijkt me zinvol ze met jullie te delen zodat je een beeld krijgt bij de vele berichten.


Afbeelding
Afbeelding
Srebrenica ligt en lag in het Servische gedeelte van Bosnië en Herzegovina door de oplopende spanningen
tussen Serven en Moslims tijdens de Joegoslavische burgeroorlog concentreerden de Moslims
zich in zogenaamde enclaves waaronder in Srebrenica van oorsprong een stad met Servische inwoners.

Afbeelding
In maart zaten zo'n 60.000 moslims omsingeld door het Servische leger in de enclave Srebrenica er is geweld over en weer.
De Franse generaal Philippe Morillon belooft de bevolking dat het gebied onder bescherming van de UN komt te staan.
Uiteindelijk zullen Nederlandse eenheden deze bescherming op zich nemen alleen met volstrekt ontoereikende middelen en opdrachten.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
De Nederlandse compound tijdens de periode van Dutchbat
Ik heb de exacte jaartallen niet kunnen achterhalen.

Afbeelding
Afbeelding
In 2010 kon ik de poort van de voormalige compound eenvoudig terug vinden, de gebouwen van de compound
staan er nog steeds maar ik mocht ze niet betreden.

Afbeelding
Een Nederlands opschrift.

Afbeelding
Afbeelding
Op 11 juli 1995 viel het Bosnisch-Servische leger de enclave binnen en veroverde het in 2 dagen de moslims voor zich uit drijvend.



AfbeeldingAfbeelding
Srebrenica anno 2010

AfbeeldingAfbeelding
Van boven, er is zelfs weer een moskee in het overwegend Servische stadje.

AfbeeldingAfbeelding
Nog steeds is niet alles herbouwd.


De chaos in de enclave

AfbeeldingAfbeelding
Onder toeziend oog van Dutchbat3 werden mannen en vrouwen van elkaar gescheiden.

Afbeelding
De vrouwen werden op transport gezet richting gebied dat in handen was van de Bosnische moslims
de mannen werden apart gezet en in de dagen erna geëxecuteerd.

Afbeelding
Dit bleef achter op de wegen in en rond Srebrenica

AfbeeldingAfbeelding
In de dorpen rond Srebrenica werden en worden nog steeds lichamen gevonden.

Afbeelding
Het is er nog steeds niet mijn vrij dit bemoeilijkt de zoektochten.

Afbeelding
De lichamen werden verzameld in een gebouw op de voormalige compound.

Afbeelding
Het gebouw staat er nog steeds.

Afbeelding
De begraafplaats ligt er tegenover.

Afbeelding
En trekt veel bezoekers.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Anti Servische teksten op de begraafplaats.

Afbeelding
Op het terrein is een foto-expositie

Afbeelding
De hoofdrolspelers
Links: Ratko Mladić van 1992 tot 1995 opperbevelhebber van de Bosnisch-Servische troepen.
Midden: Thom Karremans luitenant-kolonel en commandant van Dutchbat


Dit filmpje laat heel duidelijk de ongelijke verhouding tussen de twee commandanten zien.

AfbeeldingAfbeelding
Uiteraard heeft ook dit verhaal twee kanten, vanuit de enclave werden aanvallen uitgevoerd op Servische dorpen o.l.v.
Naser Orić dit was om voedsel te krijgen voor de ingesloten bevolking van Srebrenica

Afbeelding
Op 28 maart 2003 werd Naser Orić door het Joegoslavië Tribunaal in aanklacht nummer IT-03-68 beschuldigd
van moord, mishandeling en het brandschatten van vijftien dorpen in de omgeving van Srebrenica.
Op 10 april 2003 werd hij door SFOR gearresteerd.

Op 30 juni 2006 veroordeelde het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag hem tot twee jaar gevangenisstraf wegens het niet verhinderen van oorlogsmisdaden door zijn ondergeschikten. Vanwege de lange duur van zijn voorarrest kwam hij meteen vrij. In juli 2008 werd hij door het tribunaal in hoger beroep vrijgesproken van al het hem ten laste gelegde.

AfbeeldingAfbeelding
Afgebrande Servische woningen.


Een goede BBC documentaire over Srebrenica is A Cry from the Grave

Afbeelding
En dat Srebrenica nog steeds niet is vergeten merkte ik afgelopen vakantie toen ik door Bosnië reisde.

Afbeelding
Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Srebrenica een reisverslag (foto's)

Bericht door patrickh »

Nog steeds zeer zwaar beladen en moeilijk onderwerp wat tot vele verhitte discussies lijdt...
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Srebrenica een reisverslag (foto's)

Bericht door JimK »

Bedankt voor het tonen van dit interessante verslag.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Srebrenica een reisverslag (foto's)

Bericht door johan willaert »

Mooie reportage...

Is er iets dat herinnert aan Sdt Raviv van Renssen, die daar sneuvelde? Hij was trouwens verzamelaar en re-enactor...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Wijnhoven NL
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 sep 2012, 12:15

Re: Srebrenica een reisverslag (foto's)

Bericht door Wijnhoven NL »

koos24 schreef:
Dit filmpje laat heel duidelijk de ongelijke verhouding tussen de twee commandanten zien.
Die man is toch ook een aanfluiting hij staat er echt met knikkende knietjes :) Doet me een beetje denken aan een angstig kind dat iets stouts gedaan heeft en een veeg uit de pan krijgt van zijn strenge vader. Ik ga er voor me eigen gemoedsrust maar van uit dat de rest van het leidinggevende personeel binnen het NL leger wat meer cohones hebben.
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Srebrenica een reisverslag (foto's)

Bericht door Laurens van D. »

Wijnhoven NL schreef:
koos24 schreef:
Dit filmpje laat heel duidelijk de ongelijke verhouding tussen de twee commandanten zien.
Die man is toch ook een aanfluiting hij staat er echt met knikkende knietjes :) Doet me een beetje denken aan een angstig kind dat iets stouts gedaan heeft en een veeg uit de pan krijgt van zijn strenge vader. Ik ga er voor me eigen gemoedsrust maar van uit dat de rest van het leidinggevende personeel binnen het NL leger wat meer cohones hebben.
Vind je het gek, Karremans stond onder enorme druk, hij staat tegenover een man met een groot leger en zelf heeft hij de beschikking over een relatief kleine groep met lichte bewapening. Hij kan hier wel de held gaan uithangen tegenover Mladic maar dat had in deze situatie alleen maar tot meer problemen geleid.
Gebruikersavatar
Wijnhoven NL
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 sep 2012, 12:15

Re: Srebrenica een reisverslag (foto's)

Bericht door Wijnhoven NL »

Laurens van D. schreef:
Vind je het gek, Karremans stond onder enorme druk, hij staat tegenover een man met een groot leger en zelf heeft hij de beschikking over een relatief kleine groep met lichte bewapening. Hij kan hier wel de held gaan uithangen tegenover Mladic maar dat had in deze situatie alleen maar tot meer problemen geleid.
Je kan jezelf ook waardig gedragen zonder de held uit te hangen. Slavische volkeren zijn een gewoon stuk harder in het debat. Dat is mentaliteit en dat had Karremans moeten weten. Respect is daar weggelegd voor diegene die zich als een (macho)man gedragen en niet voor diegene die als een klein meisje in hun schulp kruipen als ze even hard worden aangesproken. Alles in de lichaamstaal van Karremans zegt dat hij ongeschikt is als militair leider. In mijn ogen is Karremans een rijkeluiskindje dat door papa de beroepsmilitair rechtstreeks naar de officiersopleiding is gestuurd terwijl hij beter melkboer had kunnen worden. Ik denk dat zijn afkomst een belangrijkere rol heeft gespeeld in zijn militaire carrière dan zijn bekwaamheid.
Het is een hele aardige man hoor maar ik zou hem niet graag naast me hebben in de loopgraaf.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Srebrenica een reisverslag (foto's)

Bericht door asjemenou »

Inmiddels zijn er weer nieuwe feiten aan het licht gekomen omtrent de massamoord in Srebrenica. Van je vrienden moet je het maar hebben...
Zie; http://www.vpro.nl/programmas/2doc/2015 ... allen.html , http://www.elsevier.nl/Nederland/achter ... -1784240W/ en http://nos.nl/artikel/2044124-voorhoeve ... -kwam.html .
Wijnhoven NL schreef:
Laurens van D. schreef:
Vind je het gek, Karremans stond onder enorme druk, hij staat tegenover een man met een groot leger en zelf heeft hij de beschikking over een relatief kleine groep met lichte bewapening. Hij kan hier wel de held gaan uithangen tegenover Mladic maar dat had in deze situatie alleen maar tot meer problemen geleid.
Je kan jezelf ook waardig gedragen zonder de held uit te hangen. Slavische volkeren zijn een gewoon stuk harder in het debat. Dat is mentaliteit en dat had Karremans moeten weten. Respect is daar weggelegd voor diegene die zich als een (macho)man gedragen en niet voor diegene die als een klein meisje in hun schulp kruipen als ze even hard worden aangesproken. Alles in de lichaamstaal van Karremans zegt dat hij ongeschikt is als militair leider. In mijn ogen is Karremans een rijkeluiskindje dat door papa de beroepsmilitair rechtstreeks naar de officiersopleiding is gestuurd terwijl hij beter melkboer had kunnen worden. Ik denk dat zijn afkomst een belangrijkere rol heeft gespeeld in zijn militaire carrière dan zijn bekwaamheid.
Het is een hele aardige man hoor maar ik zou hem niet graag naast me hebben in de loopgraaf.
Wat had de man anders kunnen doen? De veronderstelde luchtsteun kreeg hij niet. Terwijl hij daar wel op rekende. Hij werd door de bondgenoten in de steek gelaten, zie bovenstaande links. Hij moest beslissen over het leven van z'n eigen mannen. Zinloos doodvechten had geen zin. Men stond met lichte wapens tegenover een complete pantserdivisie. Mladic zou over Dutchbat heen zijn gewalst. Dat de luchtsteun uit zou blijven daar was zelfs Mladic van op de hoogte is recentelijk gebleken.
Op de filmbeelden is Mladic nog vriendelijk maar zodra de camera's uit waren veranderde hij van toon. We weten inmiddels allemaal waar de man toe in staat was.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie