Duitse munitiekist WO1

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Duitse munitiekist WO1

Bericht door Mallory »

Gistermiddag bij een kringloopwinkel (jaja, het kan nog) dit kistje zien staan. Ik ben geen kenner van de Eerste Wereldoorlog, maar het deed me erg Duits aan. Na wat Googlen bij thuiskomst bleek ik een goede gok te hebben gedaan.

Mijn vraag is nu of het klopt dat dit een munitiekistje is voor de MG08. Zat hier origineel verf op of was hij ongeschilderd? Het stukje licht groen op de onderkant lijkt me niet origineel. Hang- en sluitwerk werkt nog prima overigens.

Kan iemand nog wat met die code in het hout?
Lijkt op:
DHI
8.72 (kaliber?)
Bijlagen
P8090649.JPG
P8090647.JPG
P8090645.JPG
P8090643.JPG
P8090640.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse munitiekist WO1

Bericht door Erik »

Dit soort munitiekistjes is eigenlijk de gehele eerste helft van de 20e eeuw gebruikt, door alle landen die de mitrailleur in gebruik hadden die hierdoor werd gevoed. Het hoeft dus niet persé WO1 te zijn.
In het Nederlandse leger was een deel van dit soort kistjes dennengroen geschilderd. Ze kwamen ook voor met leren of webbing draagbanden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Duitse munitiekist WO1

Bericht door Mallory »

Dat is een reactie waar ik iets aan heb, dank Erik.

Een algemeen houten munitiekistje uit grofweg 1900 - 1940 dus.

Zouden die resten verf iets van dat dennengroen kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse munitiekist WO1

Bericht door Erik »

Mallory schreef:Zouden die resten verf iets van dat dennengroen kunnen zijn?
Ik denk zelf van niet. De kist zou dan meer restanten van verf moeten tonen. Ik heb er zelf eentje die tientallen jaren als schoenpoetsdoosje dienst heeft gedaan op een kazerne, en die heeft nagenoeg overal nog zijn eigen dennengroene kleur. Ook was hier oorspronkelijk een webbing handvat aan gemonteerd.
Een kenner (niet ik) kan zien aan het metaalwerk uit welke periode deze komt. De kistjes gingen lang mee, vooral in vredestijd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Duitse munitiekist WO1

Bericht door Mallory »

Het kan dus goed dat dit bewuste kistje ergens van een zolder komt (en bij de kringloop terecht kwam), omdat het decennia lang is doorgebruikt. Op zich niet ondenkbaar.

Ik kwam op dit forum hier nog wat meer info tegen:
viewtopic.php?f=58&t=33142

Hier wordt de link met de MG08 (Schwarzloze) ook gelegd, ook omdat deze in de meidagen nog door het Nederlandse leger is gebruikt.
Plaats reactie