gasmasker

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
bigfoot47
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2015, 21:23

gasmasker

Bericht door bigfoot47 »

Weet niet als ik juist ben op dit stuk forum.

Ik heb een gasmasker een Russisch is.

Nu wat zijn de gevaren voor het dragen van dit masker zou dit soms een 20 tal min willen dragen voor een foto reportage aan oude gebouwen.
Heb vernomen al dat je zeker de filter niet mag gebruiken wegens asbest. Deze zou ik dan willen open doen en de filters verwijderen of iets gelijkaardigs maken juist voor de foto.

Mvg Fred
IMG_1711.JPG
Beste,
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: gasmasker

Bericht door Kevinbes »

Russisch GP5

Naar mijn weten zijn de filters niet veilig te gebruiken
Voor 20 min maakt het denk ik niet zo heel veel uit maar, er kunnen stukjes asbest losraken
Groeten Kevin
Laatst gewijzigd door Kevinbes op 27 dec 2015, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: gasmasker

Bericht door Haplo »

Inderdaad kan hier asbest in zitten.
Dus niet gebruiken en zeker niet open maken.
Mvg/Best regards, Sipke
bigfoot47
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2015, 21:23

Re: gasmasker

Bericht door bigfoot47 »

bedankt al dan ga ik de filters veilig op bergen.

Weten jullie waar ik wel een filter kan kopen om er op te zetten want dat is nog altijd het mooiste als het er bij op staat.
Of een idee hoe ik iets kan maken om er op te zetten dat het precies wat echt lijkt.

Moet je nog op iets letten met het masker zelf bij het dragen of is de veilig.

Mvg Fred
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: gasmasker

Bericht door patrickh »

Bij de glastuinbouw leveranciers hebben ze gasmaskers EN veilige filters.
bigfoot47
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2015, 21:23

Re: gasmasker

Bericht door bigfoot47 »

Zal ik hier in belgie eens één moeten gaan zoeken en kijken als er zo een filter oppast en dan deze groen maken.
Zo een oud masker geeft wel meer dan zo een nieuw.
Opgeheven account 5919

Re: gasmasker

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Ik heb ook van deze GP-5 maskers. Er zit aan de onderkant van het masker bij de neus ook een luchtgang ( foto, lichte rubber linksonder : https://www.varusteleka.com/pictures/1769a.jpg ). Als je de rubbertjes hier uit sloopt kun je gewoon het filter plaatsen en door het dit gat ademen. Zolang je het rubberfilter van het filter zelf ( aan de onderkant zit een rubbertje met een flap) erop laat zitten wordt het filter niet gebruikt.
Heb deze al vrij vaak opgehad bij fotoshoots en dan is zonder filter inderdaad geen porem :)
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Dat de GP5 filter asbest zou bevatten is een fabeltje dat verspreid is geraakt op het internet nadat er op een gasmasker forum een aantal lolbroeken een verhaaltje hadden opgehangen dat een labo een onderzoek zou hebben opgezet omtrent deze filters en dat men 7.5% asbest had teruggevonden. Het verhaaltje werd overgenomen door een groot aantal websites maar nergens kan je deze "resultaten" terugvinden en geen van die websites heeft ooit een bewijs gevonden dat er ooit een test door dat labo zou zijn uitgevoerd.

Vergeet niet dat de GP5 filters stammen uit de late jaren 70 en door geproduceerd zijn in de jaren 80, een periode waarin men de gevaren van asbest maar al te goed kende, er was overigens geen enkele reden meer dat de asbest zou verantwoorden om te gebruiken in filters. In de jaren voor en tijdens de 2de wereldoorlog werd er wel asbest gebruikt in bijvoorbeeld de Belgische en Britse filters, tests uitgevoerd door het Imperial War Museum in Londen hebben dit aangetoond. Overigens is niet alleen asbest een gevaarlijke substantie die men kan aantreffen in oude filters, in bijvoorbeeld de oude Engelse en Amerikaanse filters van na WO2 is Chromium V gebruikt geweest, ook al een kankerverwekkende stof alsook hebben sommige schimmels een voorliefde voor actieve kool (dat wat de gassen tegenhoudt) en planten zich daar lustig in verder.

Moraal van het verhaal is dat je NOOIT filters mag gebruiken die voorbij hun houdbaarheidsdatum zijn, of ze nu asbest bevatten of niet. Vergeet niet dat sommige filter gemaakt zijn voor bijzondere toepassingen en dat de chemicaliën in de actieve kool kunnen loskomen. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de CO filters die men soms bij de Duitse gasmaskers van WO2 aantreft. Maar al te vaak hebben deze filters een roestige ring rondom de filter, dit komt omdat natriumhydroxide uit de actieve kool sijpelde en het metaal aanvreet. Natriumhydroxide is een sterke base en kan schadelijk zijn, het wordt gebruikt om Koolstofmonoxide tegen te gaan.

Wil je echt een filter gebruiken dan koop je best een nieuwe waarvan de houdbaarheidsdatum nog niet overschreden is. Eens geopend is de filter slechts beperkt houdbaar (maximum 6 maanden indien men deze niet of heel zelden gebruikt) en bij heel giftige of gevaarlijke producten schrijft men het aantal uren van gebruik op en worden de filters preventief weggegooid nadat ze het maximum toegelaten uren van gebruik overschreden hebben (meestal is dat na 6 uur gebruik). Maar in deze tijden wordt voor de veiligheid bij heel giftige of gevaarlijke producten luchtflessen gebruikt of een slang met gecompresseerde lucht gebruikt zodoende niet afhankelijk te moeten zijn van de omgeving zelf. Ik heb trouwens toen ik nog in de chemie werkte eens een gesprek gehad over met iemand die filters ontwikkelde bij Dräger (één van de grootste producenten van gasmaskers en filters) en die kon of wilde mij geen data verstrekken van de houdbaarheid van een filter, zelfs niet van een gesloten filter. Hij vertelde mij dat er veel te veel variabelen zijn die meespelen, zeker bij een geopende filter. Het aantal ppm van een product in de lucht, het ademritme van de gebruiker, de atmosferische omstandigheden enz. hebben allemaal een effect op de filter en dus kan men met zoveel variabelen in het spel niet zeker zeggen tot wanneer een filter goed zal blijven. In praktijk zeggen producent dat de filter maximum 5 jaar goed is als hij nooit geopend is geweest, dit is om zichzelf veilig te stellen.

Overigens, een Russisch gasmasker gebruikt niet dezelfde filters als wij in het westen kennen. Wij gebruiken de DIN 40mm (ook wel eens NATO filter genoemd) maar de Russen gebruiken de GOST 40mm, deze is anders dan de DIN 40mm omdat de pitch van de schroefdraad anders is. De filters "lijken" te passen maar in werkelijkheid is dit niet het geval. Voor een fotoshoot is dit geen probleem maar mocht je dit voor een ernstige situatie gebruiken zou dit je slecht uitkomen.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
bigfoot47
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2015, 21:23

Re: gasmasker

Bericht door bigfoot47 »

Iedereen bedankt voor de uit leg. heb het rubber weg gedaan in masker en heb een afsluit rubber tussen masker en filter geplaatst zo kan het dan geen kwaad.

Mvg Bigfoot 47
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: gasmasker

Bericht door asjemenou »

Uncle Goose schreef: Vergeet niet dat de GP5 filters stammen uit de late jaren 70 en door geproduceerd zijn in de jaren 80, een periode waarin men de gevaren van asbest maar al te goed kende, er was overigens geen enkele reden meer dat de asbest zou verantwoorden om te gebruiken in filters.
Of er asbest in de GP-5 filters (Гражда́нский Противога́з-5) zit verwerkt durf ik niet te zeggen. Verschillende bronnen spreken elkaar hierover tegen. Het zou met name in de oudere filters verwerkt zijn. Milieuproblematiek (lees volksgezondheid) daaraan hadden ze in de Sovjet-Unie immers een broertje dood.
Ik zou het risico in ieder geval niet nemen en het gasmasker in combinatie met het filter niet opzetten. Eigenlijk geldt dit voor elk gasmasker. Je weet immers nooit wat er in zo'n filterbus verwerkt zit.
Het GP-5 gasmasker was aanvankelijk bedoelt als bescherming in een fall-out gebied (radioactieve neerslag na een kernexplosie). De meeste (civiele) schuilkelders in de voormalige Warschau-Pactlanden waren uitgerust met een kist vol van deze gasmaskers. Ze hadden een korte gebruiksduur van ongeveer 24 uur.
Het GP-5 gasmasker is afgeleid van het militaire ShM41M gasmasker. Hoewel dit gasmasker van oorsprong een Sovjet-Russische productie is, is het ook veel in Bulgarije gemaakt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie