Vraag over Oostenrijkse m95 Steyr (1917)

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Vraag over Oostenrijkse m95 Steyr (1917)

Bericht door Aart »

L.S.

Onlangs een Steyr uit 1917 aangeschaft. Ik vraag me af of deze in het Oostenrijkse leger is gebruikt. De grendel heeft hetzelfde stempel als de loop maar ik las ergens dat dit bij de Oostenrijkse versie niet werd gedaan. Deze geweren werden nml. ook geexporteerd naar o.a. Bulgarije en andere landen.

Er staan, behalve M95 Steyr, geen andere stempels op dan de datering ' 17' met adelaar en de 'S'.

Wie weeter meer van ?
Bijlagen
vraag ovr Oostenrijkse m95 Steyr
vraag ovr Oostenrijkse m95 Steyr
P1150129 klein.jpg
P1150131 klein.jpg
P1150130 klein.jpg
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Vraag over Oostenrijkse m95 Steyr (1917)

Bericht door jurgen »

Dus een land dat al jaren in oorlog verkeert zou in 1917 ook nog wapens produceren voor derden?
Lijkt me weinig waarschijnlijk persoonlijk.
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Vraag over Oostenrijkse m95 Steyr (1917)

Bericht door Aart »

Ja, dat had ik ook al bedacht maar in ww2 leverden de Amerikanen ook spullen aan de russen. Vandaar mijn vraag maar je hebt wel een goed argument.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Vraag over Oostenrijkse m95 Steyr (1917)

Bericht door Aart »

Trouwens, ik heb dit wapen voor een heel mooi prijsje kunnen kopen. Blijkbaar is er niet zo veel belangstelling voor dit model hoewel het historisch gezien een heel interessant wapen is.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Vraag over Oostenrijkse m95 Steyr (1917)

Bericht door jurgen »

Klopt, geldt nog voor wel meer zaken.
Ik heb bijvoorbeeld een prachtige Berthier (1916). Compleet nummergelijk, mooie stempelingen op kolf en metaal, erg mooie toestand en het type heeft gans de oorlog veelvuldig actie gezien in het Franse leger. Toch zijn de prijs en interesse laag omdat er gewoon niet echt een markt voor is.

Enerzijds jammer, maar anderzijds bespaart het je centen. :wink:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over Oostenrijkse m95 Steyr (1917)

Bericht door Erik »

jurgen schreef:Ik heb bijvoorbeeld een prachtige Berthier (1916)....
Als je die kwijt wilt kunnen we daar eens wat over oeroessen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Vraag over Oostenrijkse m95 Steyr (1917)

Bericht door Aart »

Ik heb ook een Berhier uit 1916. Is idd ook een ondergewaardeerd wapen en dus niet zo prijzig.

Daarnaast heb ik een redelijk nette Lebel 1886-M93. Dit wapen is echter lastiger te krijgen in NL en ook wat duurder. Ik zou eigenlijk nog wel een mooiere willen hebben maar dat is dus lastig. Op beurzen in Belgie worden ze nog wel eens aangeboden, heb ik gehoord.

De ingekorte versie hiervan, de Lebel 1886-M93-R35 heb ik ook. Deze zie ik ook bijna nooit te koop.

En ik heb nog een karabijn Mle 1890 en natuurlijk de MAS. De MAS schijnt één van de laatste militaire grendelgeweren te zijn die complete nieuw is ontworpen. Ook een mooi wapen om te zien.

Helaas is (of ms maar goed ok) alles onklaar gemaakt
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie