Medailles

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Medailles

Bericht door netkuuk »

Ik heb laatst deze 2 medailles gevonden. Ik denk dat ze iets met het leger te maken hebben.

Weet iemand waar deze van zijn? Ik denk dat ze uit begin jaren 80 komen.
Bijlagen
20160417_194210.jpg
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: Medailles

Bericht door netkuuk »

Van de bronze heb ik net een soort oorkonde gevonden van militaire lichamelijke vaardigheid. Wat die andere is weet ik niet.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Medailles

Bericht door michiel01 »

Links is MLV zonder zwemmen, rechts een herinneringsspeld van het Garde Regiment Jagers
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: Medailles

Bericht door netkuuk »

Dankjewel

Deze zijn van ons vader geweest die is pas geleden overleden. Hij heeft ook nog 2 medailles van libanon.

Ik dacht dat ie bij chasse gezeten had hij was wel chauffeur van een yp. Heb ik het nou fout en heeft ie wel bij de jagers gezeten? Hoe kun je hier achter komen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Medailles

Bericht door Erik »

netkuuk schreef:Ik dacht dat ie bij chasse gezeten had hij was wel chauffeur van een yp. Heb ik het nou fout en heeft ie wel bij de jagers gezeten? Hoe kun je hier achter komen?
Het YP-bataljon wat in Libanon zat was van het Regiment Infanterie " Johan Willem Friso" en werd aangevuld door het zusterbataljon uit Assen, 43 Pantserinfanteriebataljon. Klopt dus voor wat betreft het onderdeel van je vader, 43 Painfbat was van het Regiment Infanterie " Chasse".
Het bataljon Jagers (toen in Arnhem) was ook een Painfbat, ook YP. Het was het 12e bataljon. Het zou kunnen dat je vader daar dienstplichtig was en vrijwillig gevraagd heeft om een plaatsing bij het Libanonbataljon. Zo zou je dat speldje kunnen verklaren (maar hij kan het natuurlijk ook gewoon ergens gekregen hebben)
Er bestaan veteranenverenigingen van Libanongangers. Die hebben de missie aardig in kaart.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: Medailles

Bericht door netkuuk »

Hij was dienstplichtig en heeft vrijwillig een half jaar in Libanon gezeten in 81.

Ik zal eens kijken of ik nog wat meer papieren kan vinden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Medailles

Bericht door Erik »

netkuuk schreef:Ik zal eens kijken of ik nog wat meer papieren kan vinden.
Belangrijk is dat je zijn militair paspoort ('mipapo') vindt. Daar staan alle onderdelen in waar hij bij gediend heeft vanaf het moment van opkomst. Na het afzwaaien kregen de militairen hun mipapo mee naar huis om te bewaren.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Medailles

Bericht door asjemenou »

netkuuk schreef:Hij was dienstplichtig en heeft vrijwillig een half jaar in Libanon gezeten in 81.

Ik zal eens kijken of ik nog wat meer papieren kan vinden.
Bij de twee UNIFIL medailles behoren oorkondes. Mogelijk dat je deze nog kunt vinden. Er bestaat ook nog een derde onderscheiding voor oud UNIFIL militairen, die voor de Nobelprijs van de Vrede; https://www.veteraneninstituut.nl/nobelprijs/ .

In 2004 is er een mooi naslagwerk verschenen over de Nederlandse bijdrage aan UNIFIL in de periode 1979-1985. De titel; "Vredesmacht in Libanon", http://www.nederlandsekrijgsmacht.nl/in ... in-libanon en https://www.bol.com/nl/p/vredesmacht-in ... 002062630/ .

Wat ook interessant voor je kan zijn dat zijn de (online) uitgaven van het UNIFIL weekblad "Dubbel vier". Dit blaadje werd destijds in Libanon verstrekt aan de Nederlandse VN militairen; http://paost712.home.xs4all.nl/dubbel4.html .
Misschien wordt er in één van de uitgaven iets vermeld over je vader of over de post waarbij hij mogelijk ingedeeld was.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie