Manschappenkoppel Nederland. 1914

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Manschappenkoppel Nederland. 1914

Bericht door A. de Koster »

Ik heb deze van de week gekocht maar vraag me steeds af waar de extra sleuf voor is. Iemand toevallig al eens tegengekomen? Je kunt duidelijk zien dat het er al lang opzit. Riem is mooi gemarkeerd CM 1914.
Bijlagen
20160513_113022.jpg
20160513_113001.jpg
20160513_112928.jpg
20160513_112921.jpg
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Manschappenkoppel Nederland. 1914

Bericht door Erik »

Aad, ik vraag me af of dit wel Nederlands is. Ook in Frankrijk werd in de periode voor WO1 een stempel (in vierkant kader) gebruikt waarop pontificaal de letters 'C.M.' stonden.
De riem is zwart en het lijkt erop dat deze zo geverfd is. Mogelijk dat er een onderdeel was (weet ik niet zo uit mijn hoofd) die dat vereiste, maar eigenlijk had het blank moeten zijn.
Tóch eens even wat literatuur op naslaan...

Een passant als deze lijkt op een passant voor de afhangriem van een blank wapen, degen of infanteriezwaard o.i.d. Ik kan op jouw foto niet goed zien wat de positie van de passant is t.o.v. de koppelgesp.

Eerst eens wat andere reacties afwachten...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Manschappenkoppel Nederland. 1914

Bericht door Joost001 »

Deze CM stempel verschilt met de stempels die ik normaal gesproken aantref op een Nederlandse M.15 koppel. Een M.15 met zwarte buitenzijde heb ik nog niet eerder gezien, betekend overigens niet dat het dan geen origineel periodiek Nederlands gebruikte riem kan zijn.
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Manschappenkoppel Nederland. 1914

Bericht door van loon »

Ik heb een werkjasje uit 1915 en een ransel van de Marechaussee uit 1911 met hetzelfde model stempel.
Ik ben er van overtuigd dat deze riem een Nederlandse is.
Misschien is de extra sleuf een ''onofficiele'' modificatie.
Erik, kun jij een foto van de Franse stempel laten zien ter vergelijking?
Bedankt.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Manschappenkoppel Nederland. 1914

Bericht door A. de Koster »

Hallo heren,

Bedankt voor jullie reacties en excuses voor mijn late antwoord. Was het helemaal kwijt. Ik zal me er op abonneren op dit onderwerp. Ik heb inmiddels hier en daar ook al een aantal NL stempels terug vonden in dezelfde stijl. De Franse versies ken ik ook maar lijken hier niet op. Persoonlijk denk ik toch wel dat het een echt NL stempel is. De sleuf zou inderdaad een persoonlijke toevoeging kunnen zijn. Hij zit er in ieder geval al heel lang op gezien de patina. Bedankt mannen voor de reacties!!
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Manschappenkoppel Nederland. 1914

Bericht door Erik »

van loon schreef:Erik, kun jij een foto van de Franse stempel laten zien ter vergelijking?
Bedankt.
Helaas niet. Ik ben geen verzamelaar en heb geen items met deze franse stempels. Ken ze wel uit collecties bij anderen. Vaak is de stempel wat uitgebreider en vrijwel altijd in een rechthoekig kadertje geplaatst. Ik begrijp echter van het de reactie van Aad dat hij ze ook kent, wellicht dat hij een item heeft liggen waarop het stempel te zien is.

Mocht het stempel inderdaad staan voor Centr. Magazijnen, dan zal de passant een 'eigen' modificatie zijn, uitgevoerd door de leerbewerker van het onderdeel. Waarmee je dus een heel leuk uitrustingsstuk in huis hebt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Manschappenkoppel Nederland. 1914

Bericht door A. de Koster »

Ik zal als ik hem weer tegenkom even een foto maken Erik. Ik kom Zaterdag weer op de beurs in Wavre en zal eens kijken of er daar wat ligt met die markering. Kom ze wel eens tegen. Ze lijken erop maar zijn het net niet.

Ik zal tevens eens kijken of ik de NL cm kaststempel nog op kan duiken op internet.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie