Laatste Belgische Oudstrijder W.O.I overleden.

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Paul Siemons
Lid

Laatste Belgische Oudstrijder W.O.I overleden.

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

(uit krant:"Het Laatste Nieuws)

Laatste Belgische veteraan van WO I overleden
In Michigan is donderdagnacht de laatste Belgische oud-strijder van de eerste wereldoorlog overleden. De West-Vlaming Cyriel Barbary was 105 jaar oud. Hij woonde sinds 1923 in de Verenigde Staten en stierf thuis aan een beroerte, zo heeft Belga vrijdag van zijn neef Walter Esprit vernomen.

Cyrillus-Camillus Barbary werd op 4 augustus 1899 geboren in het West-Vlaamse Klerken. Hij maakte als 18-jarige deel uit van het tweede Linieregiment en lag tussen mei 1918 en januari 1919 onder de wapens. Hij vocht nog zes maanden mee in de oorlog. Barbary kreeg daarvoor twee onderscheidingen: een ´Overwinningsmedaille´ en een ´Herinneringsmedaille´.

In 1923 trouwde Cyriel met Emma, een meisje uit Houthulst. Enkele maanden na hun huwelijk stak het paar de oceaan over. Ze kregen drie kinderen: Marie, Adrienne en Jerome. De oud-strijder keerde voor het laatst terug naar ons land in 1997. Cyriel werd op 4 augustus van dit jaar 105 jaar oud.

Zijn dochter Marie Barbary vertelde in een telefoongesprek vanuit de VS dat haar vader bijzonder trots was dat hij de laatste levende Belgische veteraan van de eerste wereldoorlog was. "Hij besefte dat hij het einde van een tijdperk betekende en was daar fier op", aldus dochter Marie, zelf al 79. "Hij vertelde ook vaak over de Grote Oorlog. Vader vocht weliswaar niet lang mee, maar kon zich de taferelen van de oorlog goed herinneren." (voc, belga)
17/09/04 21u09
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ik heb het ook gelezen deze ochtend, een spijtige zaak. 105 is wel een leeftijd waar ik voor zou willen tekenen.
Roel R.
Lid

Bericht door Roel R. »

Idd erg spijtig, maar een prachtige leeftijd!
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

R.I.P.
Zeker een mooie leeftijd als je gezond en bij de tijd bent!
Hauptmann
Lid

Bericht door Hauptmann »

Zag het gisteren op TV, erg jammer.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

heeft iemand enig idee hoeveel veteranen van wo1 er nog zijn? zal nog maar een handje vol zijn denk ik...
Timmeke
Lid

Bericht door Timmeke »

In Het Volk stond dat hij trots was dat hij een tijdperk mocht afsluiten..
Dus hieraan zie je dat zijn geest nog erg helder was eh..
Laatst gewijzigd door Timmeke op 21 sep 2004, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hauptmann
Lid

Bericht door Hauptmann »

ironmarc schreef:heeft iemand enig idee hoeveel veteranen van wo1 er nog zijn? zal nog maar een handje vol zijn denk ik...
Zullen er in Engeland, Duitsland en Frankrijk nog wel een paar zijn denk ik. Maar niet echt veel. Misschien 10 a 20 per land?