Identificatie/datering foto

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Identificatie/datering foto

Bericht door DvdW »

Goedemorgen allen!

Wie van jullie kan en wil mij helpen? Bijgaande foto zou in de jaren 30 genomen zijn, maar ik vermoed zelf dat ie ouder is. Wie weet meer? De foto is in Heiligerlee genomen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie/datering foto

Bericht door Erik »

Hij is veel ouder: WO1 en waarschijnlijk net ervoor. Genomen bij het graaf Adolfmonument, het grootste monument in Nederland aangaande de slag bij Heiligerlee (1568) Het monument is uit de jaren '70 van de 19e eeuw.
De meeste mannen dragen de schako. Die is in 1915 vervallen en vervangen door de kepi.
De munitietassen die de mannen dragen zijn nog van de periode ervoor wat er op kan wijzen (kan...) dat dit een opgeroepen eenheid is. Ook zie ik er nog een vent tussen zitten in de blauwe tuniek M1905.
Dus even in de rappigheid: landweereenheid, mobili14 van 18satie!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: Identificatie/datering foto

Bericht door DvdW »

Dank Erik!! Zou het nog mogelijk zijn om een gokje te wagen welke eenheid dit kan zijn? Er zullen in die tijd niet heel veel eenheden gestationeerd zijn in die regio?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie/datering foto

Bericht door Erik »

DvdW schreef:Dank Erik!! Zou het nog mogelijk zijn om een gokje te wagen welke eenheid dit kan zijn? Er zullen in die tijd niet heel veel eenheden gestationeerd zijn in die regio?
Een gokje kan altijd! Ik denk dat het een Landweerbataljon is met een nummer gelegen tussen LW-1 t/m LW-48. Misschien een parate eenheid, maar gezien de leeftijd van de mannen niet waarschijnlijk.
Alle mannen zijn bewapend met geweer 95. Geen karabijn. Genie, artillerie, een van de veertien rijwielcompagnieen en ~eskadrons vallen al af. Zeer waarschijnlijk infanterie. In wachttenue: patroontas met schietvoorraad (de rechtertas vanuit de man gezien) is geplaatst. De linkertas (met aanvullingsvoorraad) is achterwege gelaten. De eenheid had dus een bewakings/beveiligingstaak. Tenminste, die dag dat de plaat genomen is. Heeft er een interneringskampje in de buurt gelegen?
LW-bataljons (en compagnieen) wisselden vrij regelmatig van standplaats. Dienst in de forten en aan de zuidergrens waren zwaar en werden bij toerbeurt verricht zodat iedereen aan de beurt kwam.
Inderdaad zullen in Heiligerlee geen complete divisies gelegerd zijn geweest maar toch, vanwege de dreiging uit Duitsland (en de smokkel, en de stromen ongewenste vluchtelingen etc.) een eenheid van enige omvang.
De enige mogelijkheid om te zien welke eenheid het hier betreft zijn:
- de foto super uit te vergroten en proberen te lezen welk LW-nummer de eenheid op de kraag voert (mannen in de blauwe jas);
- een oproep in Heiligerlee bij HEEL oude mensen om te zien of er soldaten worden herkend;
- alle kranten uit '14-'18 uit het gebied napluizen in de hoop dat de eenheid wordt genoemd (komt wel eens voor namelijk) Moet je wel de datum van de foto kennen overigens.

Ga er vooralsnog niet automatisch vanuit dat een LW-bataljon uit Friesland of Groningen hier gelegen heeft. Dat kan heel goed maar sluit legering van andere eenheden niet uit. Het wordt een zoekplaatje, buiten het internet om ben ik bang.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie/datering foto

Bericht door Erik »

Oh ja! Het kan ook nog wel eens een landstormeenheid zijn! Dat zou het makkelijker moeten maken, je zou dan eens op zoek moeten gaan naar landstormeenheden uit Winschoten.
Landstorm bestond uit dienstplichtigen die hun dienstplicht niet hadden vervuld maar bijvoorbeeld waren uitgeloot. Daarnaast bestond er nog de vrijwillige landstorm, vergelijkbaar met wat wij nu de Nationale Reserve noemen. Vanaf 1918 ook nog de Bijzondere Vrijwillige landstorm.

Wat betreft de sterkte van Nederlandse eenheden in die regio schrijft Gen. Snijders vlak na de oorlog in zijn beschouwingen:
Gen. Snijders schreef: Dezerzijds werd in het gebeurde in het Eemsgebied aanleiding gevonden tot eene betrekkelijk sterke bezetting van het aanvankelijk onbezet gebleven eiland Rottumeroog en tot uitbreiding van de kustbewaking en de noord- en noordoostkust van Groningen.
(Uit: Nederland's militaire positie gedurende den wereldoorlog, Gepens. Gen. Snijders, over de maatregelen t.a.v. het conflict met Pruisen over de Eems, 1914)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Identificatie/datering foto

Bericht door Memory »

Ik kan het niet heel goed zien, maar zou het in hoge resolutie niet mogelijk kunnen zijn ook het nummer aan de hand van de man met de platte pet M1912 te vinden, als kraag niet te doen is?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie