waar zat het 15e R.I. in 1917

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

waar zat het 15e R.I. in 1917

Bericht door Bert-Jan »

Vorige maand kreeg ik het zakboekje van mijn overgroot opa Wilhelmus Jozef Anthonius Tanke onder ogen. In dat zakboekje zaten ook nog een aantal papieren.
Waaronder Bewijs van ontslag daarin stond dat hij 18 juli 1917 ingelijfd was bij het 15 Regiment Infanterie.
Nu kan ik weinig tot niks vinden over het 15e R.I. heb zijn stamboek wel gevonden bij het Nationaal Archief maar daar stond ook niet veel info bij.
Heeft hier iemand een idee waar het 15e R.I. gelegerd was in 1917?
b-j949.jpg
b-j957.jpg
b-j956.jpg
20170804_114539.jpg
20170804_114531.jpg
20170804_114534.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: waar zat het 15e R.I. in 1917

Bericht door Erik »

Moeilijke materie.
Naar mijn weten is er geen algemeen stuk informatie van de where-abouts van onze regimenten. De eigen regimentsgeschiedenis is, indien al aanwezig, vaak beperkt tot high lights zoals koninginnedag en bijbehorend officiersbal. Door haar betrokkenheid in de Grebbelinie weten we van het 15e in WO2 veel meer af.

Houdt er rekening mee dat niet het gehele regiment ergens geplaatst was maar dat, net als in WO2, de bataljons uit elkaar waren genomen met verschillende taken. Dat maakt het moeilijk.

Een goede aanwijzing kan zijn zoveel mogelijk prentbriefkaartjes te verzamelen en kranteberichten te lezen. Een heidens karwei; het NLD leger was in 1917 over de 300.000 man sterk.
Het is een goede start te beginnen bij de eigen garnizoensplaats. Zat 15 DepBat niet gewoon in Delft?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Peter K
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2018, 13:18

Re: waar zat het 15e R.I. in 1917

Bericht door Peter K »

Ik ben Peter Kooijmans en een kleinzoon van Jacobus van der Weijden, geboren 4 januari 1897 te Overschie en hij heeft eveneens als dienstplichtig soldaat vanaf 3 januari 1917 bij het 15e Regiment Infanterie gediend. In 1918 was hij gelegerd te Katwijk aan Zee. Dit blijkt u een briefkaart die hij aan zijn ouders in Overschie schreef (deze heb ik in bezit). Op 1 oktober 1937 werd hij te Nijmegen door de Commandant van het 15eRgt de LtKol G. Lang ontslagen, of hij toen te Nijmegen was gelegerd is mij niet bekend. Hierbij voeg ik een document en een foto van (denk ik) zijn Bataljon toe. Indien iemand hierop wenst te reageren c.q. aanwijzingen wilt geven hoe ik bij het Nationaal Archief meer te weten kan komen stel ik dit zeer op prijs.
Bijlagen
Ontslag militaire dienst
Ontslag militaire dienst
Mogelijk zijn Bataljon
Mogelijk zijn Bataljon
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: waar zat het 15e R.I. in 1917

Bericht door Erik »

Op de foto zal niet zijn hele bataljon zijn; eerder de sectie (peloton) waarin hij diende! Erg aardig groepsbeeld! Hier en daar nog wat blauwe spullen, wat kleding die mogelijk niet door H.M. zelf is uitgereikt, kortom, een fraai beeld van een mobilisatie-moede eenheid!
Ook een mooie ontslagbrief. Let wel, hij is tot die tijd wel in dienst geweest maar in de zin van 'oproepbaar'. Hij heeft zijn dienstplichttijd 'Eerste Oefening' gedaan toen hij opkwam. Mogelijk (want dat schreef de dienstplichtwet voor) nog tweemaal op herhaling geweest maar dat was het!
Ontslagbrief is zeer waarschijnlijk geschreven door de SMA (Sergeant-majoor Administratie), keurig in pen en inkt, en ondertekend door de overste met een analine-potlood, wat toendertijd gold als rechtsgeldig.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Peter K
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2018, 13:18

Re: waar zat het 15e R.I. in 1917

Bericht door Peter K »

Beste Erik, bedankt voor je snelle reactie en als je iets meer komt te weten hou ik me aanbevolen.
vr gr Peter
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: waar zat het 15e R.I. in 1917

Bericht door Bert-Jan »

Peter K schreef:Ik ben Peter Kooijmans en een kleinzoon van Jacobus van der Weijden, geboren 4 januari 1897 te Overschie en hij heeft eveneens als dienstplichtig soldaat vanaf 3 januari 1917 bij het 15e Regiment Infanterie gediend. In 1918 was hij gelegerd te Katwijk aan Zee. Dit blijkt u een briefkaart die hij aan zijn ouders in Overschie schreef (deze heb ik in bezit). Op 1 oktober 1937 werd hij te Nijmegen door de Commandant van het 15eRgt de LtKol G. Lang ontslagen, of hij toen te Nijmegen was gelegerd is mij niet bekend. Hierbij voeg ik een document en een foto van (denk ik) zijn Bataljon toe. Indien iemand hierop wenst te reageren c.q. aanwijzingen wilt geven hoe ik bij het Nationaal Archief meer te weten kan komen stel ik dit zeer op prijs.

Top dank je wel!
Plaats reactie