De Vrouw in de Eerste Wereldoorlog

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Re: De Vrouw in de Eerste Wereldoorlog

Bericht door KätheHelfrich »

elenavont schreef:Ik ben geinteresseerd in de rol die de vrouw heeft gespeeld in het Duitse Leger.
Er zijn heel veel oorlogsgraven voor de mannelijke oorlogsslachtoffers. Zijn er ook graven voor vrouwelijke gevallenen?
Uit het gezichtspunt van familie-historie ist dit belangrijk voor me.

Dank voor de moeite bijvoorbaat!
Op Vladslo(B) liggen wat vrouwen begraven,
KrankenSchwester, und Helferinnen heb ik gezien.
Op Consenvoye vlabij Verdun heb ik ook vrouwen gezien,
komt toch geregeld vrouwen tegen.
elenavont
Lid

Bericht door elenavont »

Roel R. schreef:Wat was de rol van je over-over grootmoeder in de oorlog als ik vragen mag?
Dat is onbekend. Waarschijnlijk een Helferin. Er zijn een aantal oude foto's van haar in een veldhospitaal.
De laatste jaren kwam er van alles bij haar boven. Losse zinnen die niet in een context te plaatsen zijn. Doch die in veel gevallen te privaat en soms zelfs te taboe zijn om openbaar te herhalen.
Om daar een helderder beeld van te krijgen ben ik me gaan verdiepen in de rol van de vrouw in die oorlog.
Uiteraard heb ik de bestaande archieven geraadpleegd, doch daar onvoldoende aangetroffen om mijn fragen beantwoord te zien.
elenavont
Lid

Bericht door elenavont »

KätheHelfrich schreef: Op Vladslo(B) liggen wat vrouwen begraven,
Dat heb ik gezien. Consenvoye heb ik nog niet bekeken. Uw naam roept vragen op. Bent u ook Duitse? Kunt u me iets vertellen over Helferinnen dat boven de vaak genoemde algemeenheden uitsteekt?

Ik heb een copie van de Vladslo-skulpturen van Käthe in mijn huis in Duitsland staan. Ze zeggen me veel.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

elenavont schreef:
KätheHelfrich schreef: Op Vladslo(B) liggen wat vrouwen begraven,
Dat heb ik gezien. Consenvoye heb ik nog niet bekeken. Uw naam roept vragen op. Bent u ook Duitse? Kunt u me iets vertellen over Helferinnen dat boven de vaak genoemde algemeenheden uitsteekt?

Ik heb een copie van de Vladslo-skulpturen van Käthe in mijn huis in Duitsland staan. Ze zeggen me veel.
Ik ben geen Duitse,
wel heb ik de naam Käthe bewust gekozen, ze ligt op Vladslo begraven.
Ik kon niets meer over haar leven vinden helaas,
op deze manier blijft ze voor mij een beetje in leven..

Vladslo en de beelden spreken me heel erg aan.
Ik ben benieuwd hoe u aan een copie van de beelden bent gekomen.

Ik heb recent een zeer oud Duits boek over het Rode Kruis gekregen,
ik ga eens lezen wat men beschrijft over de Helferinnen en Schwestern.
Er is jammer genoeg erg weinig bij mij bekend over deze materie en dat
stoort me bij tijden.
elenavont
Lid

Bericht door elenavont »

KätheHelfrich schreef:Ik ben geen Duitse,

stoort me bij tijden.
Ach zo. Dat is een mooie gedachte.
Er is slechts éénmaal een reproduktion gemaakt van die beide beelden, en dat gebeurde in 1954. Licht uitvergroot werden ze nauwkeurig gecopieerd. Ze staan nu in de St. Alban kerkruine in Köln.

Voordat de echte copieen gemaakt werden, zijn er twee schaalmodellen gemaakt. Ongeveer de halve grootte. Één van die studie-modellen heb ik via een relatie weten te bemachtigen.

Helferinnen brachten een stukje heimat mee. De meeste mannen zochten in een vrouw huiselijkheid en warmte. Natuurlijk speelde sex ook een rol maar dat konden ze overal wel krijgen. De intimiteit van het alledaagse samenzijn en het gevoel weer in de heimat te zijn was groter en belangrijker dan de intimiteit van een sexuele ontmoeting. Zo sprak mijn over-over-grootmoeder. Ik geloof dat dat een universele waarheid is die ook nu nog op gaat. Oorlogstijden zijn een vergrootglas, er is niets nieuws in doch het is allemaal extremer en directer als in het leven in vredestijd.

Welk oude duitse boek over het rode kruis bedoelt u?
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

elenavont schreef:
KätheHelfrich schreef:Ik ben geen Duitse,

stoort me bij tijden.
Ach zo. Dat is een mooie gedachte.
Er is slechts éénmaal een reproduktion gemaakt van die beide beelden, en dat gebeurde in 1954. Licht uitvergroot werden ze nauwkeurig gecopieerd. Ze staan nu in de St. Alban kerkruine in Köln.

Voordat de echte copieen gemaakt werden, zijn er twee schaalmodellen gemaakt. Ongeveer de halve grootte. Één van die studie-modellen heb ik via een relatie weten te bemachtigen.

Helferinnen brachten een stukje heimat mee. De meeste mannen zochten in een vrouw huiselijkheid en warmte. Natuurlijk speelde sex ook een rol maar dat konden ze overal wel krijgen. De intimiteit van het alledaagse samenzijn en het gevoel weer in de heimat te zijn was groter en belangrijker dan de intimiteit van een sexuele ontmoeting. Zo sprak mijn over-over-grootmoeder. Ik geloof dat dat een universele waarheid is die ook nu nog op gaat. Oorlogstijden zijn een vergrootglas, er is niets nieuws in doch het is allemaal extremer en directer als in het leven in vredestijd.

Welk oude duitse boek over het rode kruis bedoelt u?
Het boek:

Unter dem Roten Kreuz im Weltkriege.
Das Buch der freiwilligen Krankenpflege.

Voor mij een heel waardevol boek, ribje uit mn lijf maar iedere cent waard.
Grappig (nou ja grappig), detail, de schrijvers van het boek vonden de Frans/Duitse oorlog ook al een wereldoorlog.
Dus 14/18 was eigenlijk al de 2e wereldoorlog in de optiek van de schrijvers.

Heeft u een foto van het beeld?
Ben er erg nieuwsgierig naar namelijk.
En heel misschien kunt u een vraag beantwoorden die hier lang geleden al eens gesteld is en waar we nog geen antwoord op hebben kunnen vinden:
De beelden hebben eerst op een andere plek gestaan, voor Vladslo,
weet u de exacte positie van de beelden?
Hoe stonden ze oorspronkelijk?
Want in Köln staan ze weer anders dan op Vladslo.
Hoe heeft Käthe ze bedoeld?
Ben ondertussen wel weer een stukje wijzer geworden over haar huwelijk na het overlijden van Peter, hield me ook bezig.

En toch blijf ik zoeken naar boeken, documentatie over vrouwen in WW1 en met name aan duitse zijde, niet de beroemde vrouwen, gewoon, de rol van de vrouw ten tijde van.
Boeken vol over heroiek, vermeend en niet vermeend, maar hele boeken over de rol van de vrouw,
niet zoveel kunnen vinden,
jammer!
Mocht u nog tips hebben, graag!
Gast

Bericht door Gast »

KätheHelfrich schreef:

Het boek:

Unter dem Roten Kreuz im Weltkriege.
Das Buch der freiwilligen Krankenpflege.

Voor mij een heel waardevol boek, ribje uit mn lijf maar iedere cent waard.
Grappig (nou ja grappig), detail, de schrijvers van het boek vonden de Frans/Duitse oorlog ook al een wereldoorlog.
Dus 14/18 was eigenlijk al de 2e wereldoorlog in de optiek van de schrijvers.

Heeft u een foto van het beeld?
Ben er erg nieuwsgierig naar namelijk.
En heel misschien kunt u een vraag beantwoorden die hier lang geleden al eens gesteld is en waar we nog geen antwoord op hebben kunnen vinden:
De beelden hebben eerst op een andere plek gestaan, voor Vladslo,
weet u de exacte positie van de beelden?
Hoe stonden ze oorspronkelijk?
Want in Köln staan ze weer anders dan op Vladslo.
Hoe heeft Käthe ze bedoeld?
Ben ondertussen wel weer een stukje wijzer geworden over haar huwelijk na het overlijden van Peter, hield me ook bezig.

En toch blijf ik zoeken naar boeken, documentatie over vrouwen in WW1 en met name aan duitse zijde, niet de beroemde vrouwen, gewoon, de rol van de vrouw ten tijde van.
Boeken vol over heroiek, vermeend en niet vermeend, maar hele boeken over de rol van de vrouw,
niet zoveel kunnen vinden,
jammer!
Mocht u nog tips hebben, graag!
De beelden in Keulen staan anders opgesteld dan in Vladslo om ze beter zichtbaar te maken. De binnenruimte van die kerkruine is namelijk niet toegankelijk. De beelden zijn slechts te zien vanuit de aangrenzende gebouwen, waarin de muren van de kerkruine geintegreerd zijn.
Ik heb begrepen, doch nooit zelf gezien, dat de beelden in Roggevelde opgesteld waren identiek aan Vladslo. Haar bedoeling met Roggevelde was een gezinshereniging. In Vladslo hebben ze er een mahnmal van gemaakt. Vladslo suggereert geisoleerd verdriet. Roggevelde was herenigd verdriet. Bijna een jaar geleden heb ik daar een heel interessant gesprek over gehad met een Nederlander die ik toen ontmoette via mijn werk. Helaas weet ik zijn naam niet meer. Bovenstaande opvatting was van hem.

U bent dus blijkbaar ook op de hoogte van dat gezwets rond haar huwelijk. Ik zie daar niets meer in dan de vereffening van oud zeer. Doch het zou goed kunnen. Mijn idee is dat Karl, haar man, haar alle ruimte heeft willen geven, ook emotioneel. Hij heeft veel van haar gehouden. Maar net als in het verkeer, wanneer men ruimte laat tussen zichzelf en de voorganger, wringt zich daar vroeger of later een ander tussen. Die ander geeft de voorganger aanzienlijk minder ruimte.
Waar dan ook nog de ruimte die Karl haar bood vaak geinterpreteerd werd als desinteresse en emotionele blokkade.

Derden hebben hun uit elkaar gedreven. De ruimte gebruikend die Kathe nodig had om zichzelf te zijn en die Karl haar uit liefde bewust gaf.
Heel tragisch. Mijn mening na kan een echt goed huwelijk om die reden niet blijven bestaan. Er zullen altijd indringers komen. Een huwelijk dat zo strak zit dat dat onmogelijk is, zij het economisch, zij het door continue aanwezigheid, is mijn mening na geen huwelijk maar een gevangenschap.

Foto's heb ik niet. De beelden hadden vernietigd moeten worden, ze mogen niet bestaan. Foto's ervan verwijzen direct naar degenen die dit niet gedaan hebben. Ik zal de eerste niet zijn die die Kollwitz-stiftung achter zich aan krijgt.

Maar ook zonder dat: ik heb meerdere keren om me heen gezien hoe de-realiserend te nauwe Internet-kontakten kunnen uitwerken. Deswegen zal ik niet gauw zaken uit mijn persoonlijke leven via Internet prijs geven. Het is al op het randje dat ik in dit forum aanwezig ben.
elenavont
Lid

Bericht door elenavont »

Bovenstaande reactie was van mij. Ik meende mezelf ingelogd te hebben, doch het systeem meende anders. Excuseer me.
elenavont
Lid

Bericht door elenavont »

Jammer dat u niet meer reageert, Käthe Helfrich. Ik moet zeggen, dit forum is niet het drukste wat ik gezien heb op dit gebied. Daarbij is het na uitgebreider lezen duidelijk dat er ook hier meerderen aanwezig zijn die zichzelf als alwetend en onfeilbaar beschouwen. Persoonlijke oorlogjes gaan voeren over de echte oorlog. Dat is mannen eigen. Het liefst zouden die opgepompte ego's elkaar nog bestoken met hun verzamelde oorlogstuig, denkt u niet? Deswegen praat ik eveneens over dit onderwerp makkelijker met vrouwen dan met mannen.

Ik dank u jedenfalls voor het gesprek dat ik met u had. Binnen enige dagen zal ik met een medewerker van de Volksbund aanwezig zijn in Ieper om wat dieper op de materie in te gaan.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

elenavont schreef:Jammer dat u niet meer reageert, Käthe Helfrich. Ik moet zeggen, dit forum is niet het drukste wat ik gezien heb op dit gebied. Daarbij is het na uitgebreider lezen duidelijk dat er ook hier meerderen aanwezig zijn die zichzelf als alwetend en onfeilbaar beschouwen. Persoonlijke oorlogjes gaan voeren over de echte oorlog. Dat is mannen eigen. Het liefst zouden die opgepompte ego's elkaar nog bestoken met hun verzamelde oorlogstuig, denkt u niet? Deswegen praat ik eveneens over dit onderwerp makkelijker met vrouwen dan met mannen.

Ik dank u jedenfalls voor het gesprek dat ik met u had. Binnen enige dagen zal ik met een medewerker van de Volksbund aanwezig zijn in Ieper om wat dieper op de materie in te gaan.
Jammer dat u niet meer reageert, Käthe Helfrich. Ik moet zeggen, dit forum is niet het drukste wat ik gezien heb op dit gebied.
Ik ben er nog wel hoor, ik kom hier de laatste tijd niet zo vaak meer omdat het me te rustig is en ik leuke gesprekspartners mis.
Ik kwam hier om te leren en om over mijn ietwat vreemde hobby/deel van m'n leven te praten, maar als iedereen wegblijft ben je snel klaar
Het is jammer dat het enige forum op WW1 gebied in nederland zo stil blijft, ik mis wat leuke users zoals ene Remarque, (heeft u die nog meegemaaakt? )die veel wisten en waarvan ik veel geleerd heb, ieder met een eigen manier van discussieren wat naar mijn mening juist kleur aan een forum geeft.

Daarbij is het na uitgebreider lezen duidelijk dat er ook hier meerderen aanwezig zijn die zichzelf als alwetend en onfeilbaar beschouwen. Persoonlijke oorlogjes gaan voeren over de echte oorlog. Dat is mannen eigen.
Waar veel mannen bijelkaar zijn ontstaat dit en niet alleen op een forum.
Ze willen net iets minder vaak naar elkaar luisteren en voelen zich snel op kennisgebied afgetroeft,
nogmaals ik kwam hier om te leren, ik weet gewoon te weinig, of foutieve dingen, en word graag verbeterd.
En in het recente verleden werd een felle discussie niet echt op prijs gesteld.
Hoe het nu is weet ik niet, we hebben een nieuwe moderator, maar alle users die wat te vertellen hadden zijn weg lijkt wel.
Deswegen praat ik eveneens over dit onderwerp makkelijker met vrouwen dan met mannen.
Er zijn zo weinig vrouwen op dit forum, zeker het WW1 gedeelte.
En de vrouwen die ik irl ken, delen mijn hobby niet, ben snel uitgepraat met ze,
maar,
als ik aan het woord ben over mijn hobby laat ik ze de eerste uren niet gaan, beetje straf .
k dank u jedenfalls voor het gesprek dat ik met u had. Binnen enige dagen zal ik met een medewerker van de Volksbund aanwezig zijn in Ieper om wat dieper op de materie in te gaan
Graag gedaan, ik praat graag met u, u weet veel,
rest mij niets anders dan u een genoeglijke tijd in Ieper te wensen.
Hopelijk schrijft u nog iets over uw bevindingen.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Haar bedoeling met Roggevelde was een gezinshereniging. In Vladslo hebben ze er een mahnmal van gemaakt. Vladslo suggereert geisoleerd verdriet. Roggevelde was herenigd verdriet. Bijna een jaar geleden heb ik daar een heel interessant gesprek over gehad met een Nederlander die ik toen ontmoette via mijn werk. Helaas weet ik zijn naam niet meer. Bovenstaande opvatting was van hem.
Dat is nog al een groot verschil.
Maar als ik over de beelden begin ben ik de eerste uren nog niet klaar en verveel ik u alleen maar.
Want het gaat over een gevoel dat de beelden oproepen, een beeld,
en daar kan ik uren over zwatelen.
Maar ik ben altijd zeer geintesseerd naar andermans opvattingen.

Mijn idee is dat Karl, haar man, haar alle ruimte heeft willen geven, ook emotioneel. Hij heeft veel van haar gehouden. Maar net als in het verkeer, wanneer men ruimte laat tussen zichzelf en de voorganger, wringt zich daar vroeger of later een ander tussen. Die ander geeft de voorganger aanzienlijk minder ruimte.
Waar dan ook nog de ruimte die Karl haar bood vaak geinterpreteerd werd als desinteresse en emotionele blokkade.
Herkenbaar, ik zie dit gebeuren in mijn directe omgeving,
dit is al zo oud als de mensheid en de liefde,
mits de goede partners, bewuste mensen, geen consumeerders, maar mensen die bewust leven.
Moeilijke materie, zeker als je het van nabij meemaakt.
Ruimte geven aan de partner die je lief is en die die ruimte oh zo nodig heeft kan , ik zeg met nadruk kan, verkeerd aflopen.
Waarbij de gevende partij inderdaad afgedaan wordt als ongeinteresseerd en dom.

Mijn mening na kan een echt goed huwelijk om die reden niet blijven bestaan. Er zullen altijd indringers komen. Een huwelijk dat zo strak zit dat dat onmogelijk is, zij het economisch, zij het door continue aanwezigheid, is mijn mening na geen huwelijk maar een gevangenschap.
Correct, maar woorden zijn makkelijker dan realiteit.
Maar we gaan volledig offtopic :)
Foto's heb ik niet. De beelden hadden vernietigd moeten worden, ze mogen niet bestaan. Foto's ervan verwijzen direct naar degenen die dit niet gedaan hebben. Ik zal de eerste niet zijn die die Kollwitz-stiftung achter zich aan krijgt.
Is die Stiftung zo ijverig, overijverig dan?

Maar ook zonder dat: ik heb meerdere keren om me heen gezien hoe de-realiserend te nauwe Internet-kontakten kunnen uitwerken. Deswegen zal ik niet gauw zaken uit mijn persoonlijke leven via Internet prijs geven. Het is al op het randje dat ik in dit forum aanwezig ben.
Mensen denken soms iets te vaak veilig te zijn op internet en daar vergissen ze zich zwaar in.
Altijd er voor waken geen persoonlijke info te geven, hoe verleidelijk ook.
Zo over een hobby praten met gelijkdenken is al meer dan genoeg.
Dat ik verteld heb waar mijn alter-ego vandaan komt is eigenlijk al teveel geweest.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

elenavont schreef: Binnen enige dagen zal ik met een medewerker van de Volksbund aanwezig zijn in Ieper om wat dieper op de materie in te gaan.
En?
U heeft me nieuwsgierig gemaakt.
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Hier kun je wellicht nog wat vinden, al loopt het project nog denk ik:

http://www.isuarchives.org/women.php
Plaats reactie