Battle dress

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Battle dress

Bericht door asjemenou »

Volgens Talens wordt het model velduniform op de foto het M58 visgraatdessin genoemd. Misschien staat M58 inderdaad voor het officiële jaar van invoering. Mijn vader heeft het zeker gedragen in 1958.
Vanwege privacy wil ik de foto's van mijn vader niet plaatsen maar het M58 velduniform is op zijn foto's goed herkenbaar. Het velduniform op de eerder geplaatste foto is zelfs M.v.O. 1955 gedateerd. Hetzelfde geldt voor de veldschoenen.
Ik denk dat de Nederlandse krijgsmacht ten tijde dat mijn vader zijn dienstplicht vervulde in een soort van overgangsfase zat. Uit de verhalen van mijn vader begrijp ik dat er in 1958 bij hem op de kazerne ook nog militairen rondliepen met zwarte schoenen en enkelstukken, volgens Brits model WOII (gaiters). Mijn vader heeft deze zelf nooit gedragen.
De halsdoek is twijfelachtig. Deze kan jaren zestig zijn. De halsdoek is niet voorzien van een regiment of korpsembleem en ook niet van een label. De meeste halsdoeken die ik ken hebben een klittenbandsluiting. Ik heb er ook wel gezien met drukknoopjes maar niet eerder met een veter. De veter is overigens niet één of andere noodoplossing. De halsdoek heeft echt een zoom welke bedoelt is om een veter door te rijgen.
Treinkaping_bij_Wijster_dag_6_(1).jpg
Over de jute helmovertrek. Op Internet kwam ik deze foto tegen. De foto is genomen nabij Wijster ten tijde van de treinkaping in 1975. De militairen op de foto dragen geen jute helmovertrek.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Battle dress

Bericht door Erik »

Tenue M58 heette inderdaad het visgraatpak vanwege de kepergeweven stof. Ik heb het zelf ook gedragen. Zijn opvolger, M78, was in proef al in 1976 verstrekt en heette het 'vlaggetjespak' omdat er vlaggetjes op de mouwen zaten. De stof was gelijkmatig geweven en glad, knopen waren drukknopen geworden.
Mijn vader (opkomst 1956) heeft in z'n groene pak tot nieuw-Guinea op de zwarte vooroorlogse legerschoenen gelopen met gaiters (ook hardnekkig 'puttees' genoemd) In 1975, toen hij opvolgend pelotonscommandant in Wijster was, droeg hij het visgraat en de 'hoge Amerikaanse schoenen' waarmee hij de legerlaars M55 (M58?) bedoelde.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie