Battle dress

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Battle dress

Bericht door Rikkert »

Beste forumleden,

Het technisch Nederlands personeel voor het onderhoud van vliegtuigen in de jaren 50 die in verplichte dienst waren, droegen zij het groen-bruine battle dress uniform of waren dit blauwe battle dress uniformen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Battle dress

Bericht door asjemenou »

Met de term "verplichte dienst" bedoel je waarschijnlijk de militaire dienstplicht. De zg. opkomstplicht in Nederland werd in 1810 ingesteld en opgeschort in 1997.
Hoewel de meeste dienstplichtigen hun dienst vervulden bij de Landmacht kon je ook bij de Luchtmacht, Marine of Marechaussee worden geplaatst.
Kwam je als dienstplichtige bij de Koninklijke Luchtmacht terecht dan denk ik dat je eerder bij het bewakingskorps o.i.d. werd geplaatst dan dat je als onderhoudsmonteur van het vliegende materieel aan de slag ging. Ik denk dat het KLu onderhoudspersoneel uit beroepsmilitairen bestond.
Over het uniform. De vijftiger jaren KLu dienstplichtigen zullen een blauw-grijs grove stof uniform hebben gedragen. Op Internet vond ik een webpagina van een KLu dienstplichtige;
https://www.pa3esy.nl/oudershuis/Luchtm ... t_set.html .
Hoewel deze KLu dienstplichtige in 1967 opkwam, zie je op enkele foto's dat hij ook nog het grove stof uniform draagt.
02.jpg
03.jpg
Bovenstaande foto's dateren uit 1963 en zijn genomen op de Luchtmachtbasis Soesterberg. De manschappen en onderofficieren op de foto's dragen het blauw-grijze grove stof uniform. Wanneer dit model uniform buiten dienst werd gesteld kan ik even niet achterhalen maar dit zal ergens in de jaren zestig zijn geweest. De webbing uitrustingsstukken van de KLu manschappen waren overigens ook blauw-grijs van kleur.

Mocht je meer willen weten over de KLu uniformen dan kun je met je vragen op deze website terecht; http://www.defensieuniformprivemuseum.nl/wordpress/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Battle dress

Bericht door Erik »

BDU wollen stof werd beginjaren zestig vervangen door katoenen gevechtskleding. De jasjes bleven tot plm. 1970 nog wel in gebruik als 'nette pak' tot ook die in z'n geheel waren vervangen door het jasje 'veldtenue gladde stof' (VT Glad) Dit VT glad was van ongeveer gelijk model als het jasje BDU en werd door dienstplichtigen tot plm. 1980 gedragen. Daarna is het vervangen door de jas DT (Dagelijks tenue), een jas die door beroepspersoneel overigens al werd gedragen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: Battle dress

Bericht door Rikkert »

Bedankt voor de reacties heren!
Ik nog enkele vragen.

Met welke wapens (schietoefeningen) trainde de militaire dienstplichtnemers in de jaren 50?

En bestaat er een register of databank dat online te raadplegen is waar je dienstplichtnemers (jaren 50) kunt raadplegen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Battle dress

Bericht door earlymb »

Voornamelijk spul uit WO2.

Voor zover ik weet is er geen register van dienstplichtigen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Battle dress

Bericht door asjemenou »

Rikkert schreef:
Met welke wapens (schietoefeningen) trainde de militaire dienstplichtnemers in de jaren 50?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik een "Handboek voor de soldaat", uitgave 1956 geraadpleegd;

geweer Lee Enfield Nr.4
geweer Garand .30-IN, M1
karabijn .30-IN, M1
mitrailleur BREN .303 INCH

Bovenstaande wapens zullen waarschijnlijk persoonlijke wapens geweest zijn van de dienstplichtigen. De Nederlandse krijgsmacht had naast deze wapens nog meer wapensystemen in haar arsenaal.
Volgens mijn vader, die zijn dienstplicht vervulde eind jaren vijftig waren chauffeurs toen veelal uitgerust met een STEN machinepistool of met het pistool Browning FN.
Tanks, pantservoertuigen maar ook sommige lichte voertuigen waren uitgerust met de
mitrailleur Browning .50 INCH.
In het "Handboek voor de soldaat", uitgave 1956 worden ook nog de raketwerpers 3,5 inch M20 en M20 B1 genoemd.
Rikkert schreef: En bestaat er een register of databank dat online te raadplegen is waar je dienstplichtnemers (jaren 50) kunt raadplegen?

Alvast bedankt!
Er bestaat een website waar Nederlandse oud dienstplichtigen in contact kunnen komen met hun "slapies" van weleer; http://www.dienstmaten.nl/gbook.php .

Vanwaar de interesse voor Nederlandse dienstplichtigen uit de jaren vijftig?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Battle dress

Bericht door Erik »

Goede toevoeging Asjemenou!
PM Sten faseerde uit bij de komst van de PM UZI (Isr.) De bren ging naar de nationale sector bij de komst van de MAG (beginjaren zestig) en de Lee Enfields hadden hun tijd toen ook gehad: zij gingen en masse naar de 'Sport' om, volledig dichtgelast, daar als sportgeweer dienst te doen. Bren en karabijn .30 hebben het langst overleefd; beiden gingen rond 1988 (!) met pensioen. De 12,7mm mitrailleur (.50") bleef. M2 werd QCB en is nog steeds in de bewapening.

ABP te Kerkrade houdt het register van dienstplichtigen bij. Dienstplichtnemers kennen we niet; je had niets te nemen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: Battle dress

Bericht door Rikkert »

Bedankt voor de informatie heren!

De interesse komt door dat mij opa in de jaren 50 in dienst was.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Battle dress

Bericht door asjemenou »

Diende jouw opa destijds bij de Koninklijke Luchtmacht?

Mijn vader vervulde zijn dienstplicht bij de Luchtdoelartillerie. Om precies te zijn bij de 930e afdeling Lichte Luchtdoelartillerie "Kornwerderzand".
Tijdens zijn opleiding was zijn persoonlijk dienstwapen een Lee Enfield Nr.4. Later werd hij opgeleid tot Bren schutter.
Even snel uit mijn hoofd gezegd werd de 930e afdeling Lichte Luchtdoelartillerie vanwege reorganisatie ergens rond 1963 opgeheven. Dit o.a. vanwege de invoering van geleide luchtdoelraketten.

Op de foto een deel van de PSU (Persoonlijke Standaard Uitrusting) zoals deze aan mijn vader in 1958 werd uitgereikt. Hoewel het niet de PSU van mijn vader is, is alles wel vijftiger jaren aanmaak. Mijn vader heeft zijn PSU in 1969 moeten inleveren. Dat ging toen zo.
De groene PSU die je nog weleens op rommelmarkten e.d. tegen kan komen is meestal afkomstig van latere lichtingen die hun PSU niet meer behoefde in te leveren.
PSU1958-lr.jpg
Leuk om te vernoemen zijn het verbandpakje (liggend op de pioniersschop) zonder vermelding van een NSN nummer, het noodrantsoenblikje (boven de veldfles) uit 1955, de M55 veldschoenen mét platte veters en twee kaki baretten met messing baretemblemen. De kleur van de binnenvoering van beide baretten is zwart en hebben een bruine zweetband.
Het uniform links op de foto, het M58 velduniform is een vroege uitgave welke 1955 is gedateerd. Het is in een bijna nieuwstaat en nog volledig voorzien van de originele bruine knopen.
De M53 helm is een Verblifa uit 1954 met een laminaat binnenhelm. De helm is voorzien van een jute overtrek welke eveneens 1954 is gedateerd. Deze gedateerde jute overtrek vind ik toch wel opmerkelijk. Op de diensttijdfoto's van mijn vader uit 1958 wordt deze jute overtrek namelijk niet gedragen. Zijn helm en ook die van zijn dienstmaten zijn alleen voorzien van een helmnetje. Weet iemand wanneer de jute overtrek op de M53 helm gangbaar werd?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Battle dress

Bericht door Erik »

Ik zie al dat je grootvader in de jaren zestig op herhaling is geweest!
Jute op de helm werd gedragen vanaf het vroegste begin tot 1994. Hoewel na de vietnamperiode eigen aanschaf camo helmovertrekjes ook steeds populairder werden en gedoogd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Battle dress

Bericht door earlymb »

Werden aan het einde van de M1 helm de Woodland camo hoezen uitgereikt of waren die ook privé aankoop? Ik ben namelijk nogal wat late helmen tegengekomen met deze hoezen (niet Mitchell of ERDL).
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Battle dress

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:Ik zie al dat je grootvader in de jaren zestig op herhaling is geweest!
Jute op de helm werd gedragen vanaf het vroegste begin tot 1994. Hoewel na de vietnamperiode eigen aanschaf camo helmovertrekjes ook steeds populairder werden en gedoogd.
Ik begrijp je reactie niet helemaal Erik. Zoals eerder vermeld heeft niets op de foto deel uitgemaakt van de oorspronkelijke PSU van mijn vader, ook niet van mijn grootvader. :)
Ik heb het zelf door de jaren heen bij elkaar verzameld en gebaseerd op de foto's van mijn vaders diensttijd.
Wat de jute op de M53 helm betreft, volgens zijn eigen zeggen heeft mijn vader tijdens zijn dienstperiode deze niet op zijn helm gevoerd. Fotomateriaal uit zijn diensttijd toont dit ook aan.
Kan het zijn dat de Luchtdoelartillerie hierop misschien een uitzondering was?
De M53 helm op de foto is een 1954 uitgave. Hij zat in een jaren zestig plunjezak. Hij was voorzien van een jute overtrek. Ik heb de helm in de staat gelaten zoals ik 'm in de plunjezak aantrof.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Battle dress

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Werden aan het einde van de M1 helm de Woodland camo hoezen uitgereikt of waren die ook privé aankoop? Ik ben namelijk nogal wat late helmen tegengekomen met deze hoezen (niet Mitchell of ERDL).
Laatste paar jaar heeft Defensie inderdaad een camo-overtrekje verstrekt tbv de troepenhelm, Staal.

Sorry Asjemenou, beetje word-fuck-up met PSU, Opa etc.
De PSU op de foto (laat ik het goed zeggen) toont enkele uitrustingsstukken die algemeen vanaf 1962 in gebruik waren. Dat kan heel goed gebeurd zijn tijdens mobilisatie-oefeningen; we spreken dan van na-verstrekkingen. Vandaar.

De jute overtrek was een noodoplossing en werd vooral (maar niet alleen) bij de infanterie gebruikt. Uit eigen bevinding tot eind jaren tachtig en ik heb ze daarna, begin jaren negentig met de laatste dienstplichtigen, ook nog wel gezien. Afhankelijk van het onderdeel moest je ze van kleur voorzien met zwarte en bruine schoenpoets en groene webbingpasta. Verstrekking van de camo overtrek kwam in 1993 ongeveer omdat de troepenhelm staal nog bij de dienstplichtigen in gebruik was. De eerste Kevlars gingen naar Bosnie. Ook de groene webbing bleef nog kort in gebruik bij de camo-kleding tot iedereen voorzien was van het nieuwe draagstel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Battle dress

Bericht door asjemenou »

Bedankt Erik voor je reactie. Welke uitrustingsstukken op de foto zouden volgens jou dan pas vanaf 1962 zijn verstrekt dan wel misschien zijn gefabriceerd?
De PSU op de foto is gebaseerd op de diensttijd foto's van mijn vader. Dit is de periode 1958/59 geweest. Op herhaling is hij nooit geweest.
Wel heeft mijn vader tot eind jaren zestig bij de NATRES gediend maar daar is de getoonde PSU niet op gebaseerd.
Het enige twijfelachtige op de foto is de (zwart/rode) artillerie halsdoek. Deze is niet gedateerd. Het is een model welke je om je hals moet bevestigen met een plat koord/veter. Het lijkt wel zo'n platte veter als in de M55 veldschoen. Hij komt ook uit een jaren zestig plunjezak. Mogelijk is het ook een jaren zestig aanmaak.
Ik vond het leuk om 'm voor de foto erbij te leggen. De PSU heb ik gebruikt voor een display. Vandaar de foto.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Battle dress

Bericht door Erik »

Het is altijd een beetje onder voorbehoud, vandaar mijn toevoeging 'algemeen'. Het katoenen gevechtspak en de laarzen (is het M55 of M58?) zijn zachtjesaan bij de troep gekomen vanaf 1958 maar zeker niet bij iedereen. Echt vanaf 1962 was iedereen voorzien. Vandaar mijn opmerking.

De halsdoek was in de eerste jaren (en vraag me niet wanneer die eerste jaren waren!) een onderdeelsaangelegenheid. In 1987 werd dat officieel: katoenen halsdoeken met daarop het regiments/korpsembleem, vaak met het nummer van het onderdeel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie