Duitse (?) rugzak

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Opgeheven account 8153

Duitse (?) rugzak

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Dag mede-forumleden
Weekje geleden deze rugzak gekocht op een kleine rommelmarkt samen met een Belgisch M34 gasmasker voor de prijs van 40 euro.
Rugzak lijkt veel op het Duitse M15 (?) model maar twijfel toch vermits er nergens markeringen te zien zijn. Rugzak is niet meer in fantastische staat.
Hopelijk weet iemand van jullie meer?
Alvast bedankt
DSC_3788.JPG
DSC_3789.JPG
DSC_3787.JPG
DSC_3786.JPG
DSC_3790.JPG
DSC_3791.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse (?) rugzak

Bericht door Erik »

Mooi!
Ik denk dat we toch te maken hebben met een M1915, in ieder geval zoals ik het hier kan bekijken. Geen Herstellermarken is niet vaak gezien maar geen indicatie dat-ie niet echt zou zijn.
Gezien het vele gebruik van (hol)nieten denk ik dat de Tornister is doorgebruikt in de Reichswehr en misschien wel later, bij andere organisaties. Het kan ook zijn dat de Tornister na de oorlog (WO1) is geproduceerd naar het (wat goedkopere) fereinfachte Modell 15. Is het rugpand (oorspronkelijk) van huid met haar gemaakt of is dat ook zeilstof?
Verder zitten alle WO1-kenmerken er aan die passen bij het fereinfachte Modell.
Losse draagriemen zijn nog wel te vinden. De wat ingewikkelde bevestigingsbouten die er bij horen kon wel eens een zoektochtje worden. Ze worden niet meer gereproduceerd voor zover ik weet.
Ik zie, afgaande aan de foto's, geen schokkende beschadingen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 8153

Re: Duitse (?) rugzak

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Dag Erik,
Bedankt voor alle informatie tot nu toe!
Het rugpand is niet gemaakt uit huid maar uit zeilstof zoals je zei.
Sommige van de riempjes (vooral op de laatste foto) lijken me nog redelijk nieuw, denk je niet dat deze pas vervangen zijn?
Groeten Kaylen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse (?) rugzak

Bericht door Erik »

Ik denk dat deze riempjes er origineel wel bijhoren. Ze zitten aan de binnenkant en hebben weinig te lijden, het zijn leren lusjes waardoorheen de sluitriempjes van de kast gaan. Dat slijt niet snel. Ik zou ook niet weten wie er recent restauraties aan de tas gepleegd zou hebben. Een verzamelaar doet het niet en deze tas zelf heb ik bij Belgische reenactors Duits WO1 niet eerder gezien (terwijl ik de meeste georganiseerde uitbeelders WO1 Duits in Belgie al wel eens gezien heb)
Ik had het groot aantal nieten al genoemd, reden voor mij om aan te nemen dat de Tornister is doorgebruikt en hersteld om dienst te blijven doen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 8153

Re: Duitse (?) rugzak

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Bedankt Erik voor de vele en nuttige informatie!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse (?) rugzak

Bericht door Erik »

Evengoed een leuke tas om mee het veld in te nemen! Het draagstel kan vrij eenvoudig worden gerepliceerd (tot een paar jaar geleden kon je zelfs complete riemenstellen replica kopen!) en de overall conditie lijkt goed te zijn. Als het zeil niet te gaar is zou je daar iemand blij mee kunnen maken in dit historische herdenkingsjaar...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie