Nederlandse militaire sterkte?
-
Squadron
Nederlandse militaire sterkte?
ey,
Ik heb informatie nodig over de militaire sterkte van ons Nederland tijdens de mobilisatie...
kan iemand mij helpen!?
Squadron
Ik heb informatie nodig over de militaire sterkte van ons Nederland tijdens de mobilisatie...
kan iemand mij helpen!?
Squadron
-
Squadron
ik heb m!!
jaja jongens ik heb iets gevonden. Ik moest die informatie hebben voor mijn Praktische Opdracht voor Geschiedenis (eindexamen) 4VWO. Hier is hetgeen wat ik heb uitgewerkt. Hopelijk heeft iemand van jullie er iets aan:
Het Nederlandse leger was het eerste leger dat zich voor de Eerste Wereldoorlog aanving, begon met het mobiliseren. Alleen het leger van Nederland was het grote probleem. Het was veroudert en er was een gebrek aan wapens, munitie en aan de uitrusting van de soldaten. Slecht 1 op de 40 soldaten bezat een stalen helm, en 1 op de 80 soldaten had een gasmasker. Door het gebrek aan munitie was er slechts voor 10 veldslagen munitie aanwezig.
Hopelijk heb ik jullie wat verder geholpen
Squadron
Het Nederlandse leger was het eerste leger dat zich voor de Eerste Wereldoorlog aanving, begon met het mobiliseren. Alleen het leger van Nederland was het grote probleem. Het was veroudert en er was een gebrek aan wapens, munitie en aan de uitrusting van de soldaten. Slecht 1 op de 40 soldaten bezat een stalen helm, en 1 op de 80 soldaten had een gasmasker. Door het gebrek aan munitie was er slechts voor 10 veldslagen munitie aanwezig.
Hopelijk heb ik jullie wat verder geholpen
Squadron
- Remarque
- Lid

Nou nee.
Oostenrijk en Servië mobiliseren op 26 juli, Rusland op 30 juli. De ene slag is de andere niet dus 10 veldslagen is een loze kreet. En ik kan je garaderen dat er in augustus 1914 in heel Europa geen soldaat te vinden was die een gasmasker uitgereikt heeft gekregen. Die dingen moesten eenvoudigweg nog worden uitgevonden! Om over je geklets van de stalen helm nog maar te zwijgen. Opnieuw huiswerk maken dus.
Oostenrijk en Servië mobiliseren op 26 juli, Rusland op 30 juli. De ene slag is de andere niet dus 10 veldslagen is een loze kreet. En ik kan je garaderen dat er in augustus 1914 in heel Europa geen soldaat te vinden was die een gasmasker uitgereikt heeft gekregen. Die dingen moesten eenvoudigweg nog worden uitgevonden! Om over je geklets van de stalen helm nog maar te zwijgen. Opnieuw huiswerk maken dus.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
-
Gast
- Remarque
- Lid

-
draak
- Lid
De Duitsers gebruikten pas voor het eerst gifgas in januari 1915 aan het front in Rusland. Het lijkt me dus sterk dat het nederlandse leger bij haar mobilisatie in 1914 al de beschikking had over gasmaskers. Niemand verwachtte trouwens dat er gas gebruikt zou gaan worden aangezien dit verboden was door de conventie van Geneve (of Den-Haag, dat zou ik na moeten kijken).
Bron o.a.: Tanks & Weapons of world war 1, Auteur I.V. Hogg
Bron o.a.: Tanks & Weapons of world war 1, Auteur I.V. Hogg