Nederlandse militaire sterkte?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Squadron

Nederlandse militaire sterkte?

Bericht door Squadron »

ey,

Ik heb informatie nodig over de militaire sterkte van ons Nederland tijdens de mobilisatie...

kan iemand mij helpen!?

Squadron
V1Holland
Lid
Lid

Bericht door V1Holland »

Ik kan je helaas niet echt helpen, alleen ik ben ook wel benieuwd wat het is dus bij deze ook mijn vraag!

met vriendelijke groet,

V1Holland
yeh_right

Bericht door yeh_right »

HAHAHAHAHHA jij ok al
Squadron

ik heb m!!

Bericht door Squadron »

jaja jongens ik heb iets gevonden. Ik moest die informatie hebben voor mijn Praktische Opdracht voor Geschiedenis (eindexamen) 4VWO. Hier is hetgeen wat ik heb uitgewerkt. Hopelijk heeft iemand van jullie er iets aan:

Het Nederlandse leger was het eerste leger dat zich voor de Eerste Wereldoorlog aanving, begon met het mobiliseren. Alleen het leger van Nederland was het grote probleem. Het was veroudert en er was een gebrek aan wapens, munitie en aan de uitrusting van de soldaten. Slecht 1 op de 40 soldaten bezat een stalen helm, en 1 op de 80 soldaten had een gasmasker. Door het gebrek aan munitie was er slechts voor 10 veldslagen munitie aanwezig.

Hopelijk heb ik jullie wat verder geholpen

Squadron
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Nou nee.
Oostenrijk en Servië mobiliseren op 26 juli, Rusland op 30 juli. De ene slag is de andere niet dus 10 veldslagen is een loze kreet. En ik kan je garaderen dat er in augustus 1914 in heel Europa geen soldaat te vinden was die een gasmasker uitgereikt heeft gekregen. Die dingen moesten eenvoudigweg nog worden uitgevonden! Om over je geklets van de stalen helm nog maar te zwijgen. Opnieuw huiswerk maken dus.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Squadron

oow?

Bericht door Squadron »

oow? Een boek zei toch heel anders, dus ik weet het nou ook niet meer.... maar ik hou het toch bij wat het boek zei...anders geef je me maar de bron waarop een bevestiging staat wat jij net hebt gezegd.

Squadron
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Ik zal je een paar bronnen geven: alle andere boeken over WO1 dan kennelijk nou net dat ene boek dat jij gelezen hebt. :lol:
Gast

Bericht door Gast »

lol in alle andere boeken stond niets....althans, in welke boeken ik heb gekeken, in onze bieb en de school bieb
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Beschouw dan dat wat je hebt gelezen ook maar als niets...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Squadron

Bericht door Squadron »

oke, ik heb het al geknipt, tnx voor de info!

Squadron
Gast

Bericht door Gast »

Sterkte nederlandse leger na mobilisatie in 1914: ruim 200.000 man.
draak
Lid

Bericht door draak »

De Duitsers gebruikten pas voor het eerst gifgas in januari 1915 aan het front in Rusland. Het lijkt me dus sterk dat het nederlandse leger bij haar mobilisatie in 1914 al de beschikking had over gasmaskers. Niemand verwachtte trouwens dat er gas gebruikt zou gaan worden aangezien dit verboden was door de conventie van Geneve (of Den-Haag, dat zou ik na moeten kijken).
Bron o.a.: Tanks & Weapons of world war 1, Auteur I.V. Hogg
Plaats reactie