Pioschopjes oplappen
Pioschopjes oplappen
Beste allen,
Ik heb voor een habbekrats een set pioschopjes gekocht voor mijn verzameling KO.
Schep 1: nederlands jaren '50, deze wil ik (enigszins) ontroesten en in de olie zetten. De borgmoer is nog niet gangbaar, maar wat smeerolie lost dit wel op.
Schep 2: model us m43 deze heeft twee verflagen waarvan een afbladderd. Ik vermoed dat de bovenste laag niet origineel is, over de bovenste laag twijfel ik nog. Deze schep wil ik misschien strippen en van nieuwe verf voorzien.
Voordat ik begin wil ik graag wat meer weten over de schepjes en het oplappen. Graag hoor ik of er forumgebruikers zijn die mij hier iets over kunnen
Ik heb voor een habbekrats een set pioschopjes gekocht voor mijn verzameling KO.
Schep 1: nederlands jaren '50, deze wil ik (enigszins) ontroesten en in de olie zetten. De borgmoer is nog niet gangbaar, maar wat smeerolie lost dit wel op.
Schep 2: model us m43 deze heeft twee verflagen waarvan een afbladderd. Ik vermoed dat de bovenste laag niet origineel is, over de bovenste laag twijfel ik nog. Deze schep wil ik misschien strippen en van nieuwe verf voorzien.
Voordat ik begin wil ik graag wat meer weten over de schepjes en het oplappen. Graag hoor ik of er forumgebruikers zijn die mij hier iets over kunnen
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4830
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Re: Pioschopjes oplappen
Uitgaande van de kleur zijn beide pioniersscheppen door het Nederlandse leger gebruikt. Ze werden beiden tot begin jaren tachtig nog verstrekt. Je kunt ze dus ook nog beiden aantreffen in een groene PSU plunjezak.
Voor wat de borgmoer betreft, je kunt proberen om 'm met kruipolie los te krijgen. Zet er geen tang op of iets dergelijks want de borgmoer is van bakeliet.
Als je de pioniersschep voor je houdt zoals op de tweede foto dan draai je de borgmoer linksom los.
Mocht je nu écht vastbesloten zijn om de toplaag te verwijderen doe dit dan met een kunststof ijskrabber, een CD jewelcase of een koperen stuiver. Deze materialen zijn zachter dan het metaal van de schep dus je maakt geen onnodige krassen. Geen staalborstel, schuurpapier o.i.d. gebruiken.
Koop een flesje poetsolie en poetsdoeken en je pioniersscheppen gaan weer glimmen. Meestal is het vliegroest wat er op de scheppen zit.Glencoe schreef: Schep 1: nederlands jaren '50, deze wil ik (enigszins) ontroesten en in de olie zetten. De borgmoer is nog niet gangbaar, maar wat smeerolie lost dit wel op.
Voor wat de borgmoer betreft, je kunt proberen om 'm met kruipolie los te krijgen. Zet er geen tang op of iets dergelijks want de borgmoer is van bakeliet.
Als je de pioniersschep voor je houdt zoals op de tweede foto dan draai je de borgmoer linksom los.
Ik zou de bovenste laag gewoon laten zitten. Het is nu eenmaal de geschiedenis van de pioniersschep. Strippen en opnieuw in de verf zetten geeft aan de schep geen meerwaarde. De schep wordt er niet origineel van.Glencoe schreef: Schep 2: model us m43 deze heeft twee verflagen waarvan een afbladderd. Ik vermoed dat de bovenste laag niet origineel is, over de bovenste laag twijfel ik nog. Deze schep wil ik misschien strippen en van nieuwe verf voorzien.
Mocht je nu écht vastbesloten zijn om de toplaag te verwijderen doe dit dan met een kunststof ijskrabber, een CD jewelcase of een koperen stuiver. Deze materialen zijn zachter dan het metaal van de schep dus je maakt geen onnodige krassen. Geen staalborstel, schuurpapier o.i.d. gebruiken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Re: Pioschopjes oplappen
Bedankt voor je advies, de roest zit er dikker op dan alleen wat vliegroest, ik wil vooral proberen het verder doorroesten tegen te gaan. Ik zal eens kijken wat ik weg kan krijgen met poetsolie.
Wat betreft de tweede schep twijfel ik of de bovenste laag verf origineel is. Het ziet er nogal amateuristisch uit. Daarnaast is het aan het afbladderen en zit er zichtbaar roest onder de verflaag (meer dan zichtbaar is op de foto's). Ik ben nog aan het uitzoeken of dit nederlands is of dat de schep ergens anders in dienst is geweest.
Wat betreft de tweede schep twijfel ik of de bovenste laag verf origineel is. Het ziet er nogal amateuristisch uit. Daarnaast is het aan het afbladderen en zit er zichtbaar roest onder de verflaag (meer dan zichtbaar is op de foto's). Ik ben nog aan het uitzoeken of dit nederlands is of dat de schep ergens anders in dienst is geweest.
Re: Pioschopjes oplappen
Update:
Schop 1 is inmiddels weer in- en uitklapbaar, met dank aan veul kruipolie. De roest is ook grotendeels weg, ik heb het even in een bak met azijn gezet (eerst ff gecheckt of bakeliet daar tegen kan). De overige roest mooi weggepoetst met poetsolie en een stuk spijkerbroek. Er is wat verf afgebladderd waar roest onder zat, dat is nu kaal metaal.
Schop 2 is ontdaan van alle loszittende verf, de rest laat ik gewoon zitten, ik kan het zelf niet netter maken.
Ik zal als ze klaar zijn het eindresultaat laten zien (incl. Bijbehorende hoezen).
Mocht er iemand vragen, tips etc. hebben hoor ik die graag.
Schop 1 is inmiddels weer in- en uitklapbaar, met dank aan veul kruipolie. De roest is ook grotendeels weg, ik heb het even in een bak met azijn gezet (eerst ff gecheckt of bakeliet daar tegen kan). De overige roest mooi weggepoetst met poetsolie en een stuk spijkerbroek. Er is wat verf afgebladderd waar roest onder zat, dat is nu kaal metaal.
Schop 2 is ontdaan van alle loszittende verf, de rest laat ik gewoon zitten, ik kan het zelf niet netter maken.
Ik zal als ze klaar zijn het eindresultaat laten zien (incl. Bijbehorende hoezen).
Mocht er iemand vragen, tips etc. hebben hoor ik die graag.
Re: Pioschopjes oplappen
@patrickh: dat valt wel mee, uitgeklapt is de tweede schop zo'n 5cm langer.
De laatste update: de schopjes zijn weer roestvrij en staan in de olie. Ik ben zelf redelijk tevreden over het resultaat en ik ben blij dat ik er toch niets aan geverfd heb. Naar mijn mening zijn deze schepjes toch nog 'origineel' en blijven ze zo nog even mooi en roestvrij.
@ asjemenou: nogmaals bedankt voor je advies.
Het scharnier van de eerste schop heb ik ingevet om verdere roestvorming tegen te gaan, volledig ontroesten lijkt me lastig en levert waarschijnlijk weinig op.
De tweede schop lijkt lastig dicht te vouwen, hij klemt een beetje. Volgens mij is dit deel van het ontwerp. Niet dat ik er iets mee wilt doen, maar het viel me gewoon op.
Beide schoppen hebben nu een hoes, schop 1 de hoes die meegeleverd werd. Schop 2 heeft een 'nieuwe' hoes.
De laatste update: de schopjes zijn weer roestvrij en staan in de olie. Ik ben zelf redelijk tevreden over het resultaat en ik ben blij dat ik er toch niets aan geverfd heb. Naar mijn mening zijn deze schepjes toch nog 'origineel' en blijven ze zo nog even mooi en roestvrij.
@ asjemenou: nogmaals bedankt voor je advies.
Het scharnier van de eerste schop heb ik ingevet om verdere roestvorming tegen te gaan, volledig ontroesten lijkt me lastig en levert waarschijnlijk weinig op.
De tweede schop lijkt lastig dicht te vouwen, hij klemt een beetje. Volgens mij is dit deel van het ontwerp. Niet dat ik er iets mee wilt doen, maar het viel me gewoon op.
Beide schoppen hebben nu een hoes, schop 1 de hoes die meegeleverd werd. Schop 2 heeft een 'nieuwe' hoes.
Re: Pioschopjes oplappen
Volgens mij zijn ze beide NL aanmaak, er zijn geen markeringen te vinden op de schopjes. Het canvas hoesje hoort niet origineel bij de tweede schop, deze heb ik zelf toegevoegd.
- Erik
- Beheerder
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
- Locatie: Veluwe
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Re: Pioschopjes oplappen
Ze werden wel gebruikt bij de schopjes. Met name het canvas hoesje was prut, omdat-ie verkeerd gebruikt werd (inderdaad met de klep naar beneden) Als je knielde tijdens een patrouille en de klep rustte op je hak, dan ging de spanning van de drukknoop en liet-ie los. Dat merkte je als je opstond aan een vreemd schuivend geluid en vervolgens aan een geluid wat sterk deed denken aan het maken van contact van een pionierschopje met de grond. Hetgeen dan ook klopte....Glencoe schreef:Volgens mij zijn ze beide NL aanmaak, er zijn geen markeringen te vinden op de schopjes. Het canvas hoesje hoort niet origineel bij de tweede schop, deze heb ik zelf toegevoegd.

BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
Re: Pioschopjes oplappen
@erik: grappig, mijn vader was een van de eerste die de trifold kreeg. In zijn woorden: "wij hadden in ieder geval geen stok in de weg hangen"
Viel me op: de leren hoes lijkt in zijn geheel bruin geverft: leer, stiksel koperwerk.
Viel me op: de leren hoes lijkt in zijn geheel bruin geverft: leer, stiksel koperwerk.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4830
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Re: Pioschopjes oplappen
De lederen foedraal lijkt mij inderdaad ook iets opgesmukt. Mogelijk is dit door defensie personeel gedaan, wie zal het zeggen. Dit model pioniersschep is tot in de jaren tachtig in het leger gebruikt maar of de lederen foedraal het ook zo lang heeft uitgehouden weet ik eigenlijk niet. Mogelijk is deze al eerder vervangen geweest door de canvas foedraal.Glencoe schreef:Viel me op: de leren hoes lijkt in zijn geheel bruin geverft: leer, stiksel koperwerk.
Dit model pioniersschep is al vaker besproken geweest op dit forum. Met name omdat het een sterke vergelijking heeft met de Duitse WOII Klappspaten. Om die reden wordt de Nederlandse naoorlogse variant nogal eens aangeboden als Duitse WOII Klappspaten zijnde. Gelukkig zitten er verschillen tussen de varianten. Ook behoort er bij de Duitse WOII variant een ander model foedraal.
Mijn vermoeden is dat de Nederlandse naoorlogse variant destijds gefabriceerd is in (West) Duitsland. Dit zou de sterke gelijkenis kunnen verklaren.
Zelf heb ik ook zo'n vijftiger jaren pioniersschep. Naar mijn idee in de oorspronkelijke staat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Re: Pioschopjes oplappen
Het beschilderen van de hoes kan zijn gedaan door een militair die geen zin meer had om zijn schephoes op te poetsen. Ik weet niet of dit werd toegestaan of gedoogd.
Optie twee was dat dit een officiële aanpassing was om zichtbaarheid in het veld te verminderen. De steel van mijn schep is ook groen geverfd (in tegenstelling tot die van Asjemenou), misschien heeft dit dezelfde reden?
De laatste mogelijkheid is dat een latere eigenaar (buiten defensie) dit gedaan heeft.
Wie het weet mag het zeggen!
Optie twee was dat dit een officiële aanpassing was om zichtbaarheid in het veld te verminderen. De steel van mijn schep is ook groen geverfd (in tegenstelling tot die van Asjemenou), misschien heeft dit dezelfde reden?
De laatste mogelijkheid is dat een latere eigenaar (buiten defensie) dit gedaan heeft.
Wie het weet mag het zeggen!