Spionnen tijdens WOI

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Spionnen tijdens WOI

Bericht door Roel R. »

Wie heeft er informatie over spionnen tijdens WOI? Ik ken eigenlijk alleen de Zeeuwse Mata Hari en Werner Horn, die de brug van Vanceboro moest opblazen.

Wat was verder de rol van spionnen tijdens WOI?
verdun_tk
Lid

Bericht door verdun_tk »

Hallo Roel,

Zoek je echt de algemene informatie of het spionage van een land specifiek?!

groet,

Tom
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Beiden lijkt me interessant.
verdun_tk
Lid

Bericht door verdun_tk »

Goedenavond Roel,

Ik heb wat informatie gevonden over spionage in de Eerste Wereldoorlog in een serie tijdschriften die al een tijd terug zijn uitgegeven. De serie heet 14.18 De Eerste Wereldoorlog. Deel 65 gaat over spionage.

Wat ik begrijp is dat de spionage tijdens de oorlog een sprong heeft genomen. Je moet denken aan proffesionele netwerken van spionage en ook contraspionage. Van amateurs maakte men ook gebruik die vaak door het avontuur aangetrokken een makkelijke bron vormde.
In ieder geval moet je denken aan duizenden mannen en vrouwen die zich ermee bezig hebben gehouden.

Om echt een hele samenvatting te geven van het tijdschrift gaat me iets te ver....maar er volgen hierna nog een aantal artikelen van spionnen uit de Eerste Wereldoorlog.

Hopelijk kun je hier iets mee.

groet,

Tom
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ik ken nog de Oostenrijkse Kolonel Redl die voor WOI aanvalsplannen verkocht aan de Russen
mario
Lid
Contacteer:

Bericht door mario »

Hauptmann schreef:Ik ken nog de Oostenrijkse Kolonel Redl die voor WOI aanvalsplannen verkocht aan de Russen
Ik kan alleen het volgende terug vinden:

Kolonel Alfred Redl wordt door de geheime dienst, die bang is voor het schandaal van een spionageproces, gedwongen zelfmoord te plegen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/1913

Weet iemand hier meer over te vertellen?
Waarom verkocht hij die plannen aan de Russen? Puur om het geld? Idealen?
En waarom was de geheime dienst bang voor een schandaal? Waren ze bang om een mislukking naar buiten te brengen en de relatie met andere landen op het spel te zetten, of speelde er meer?

Of ga ik nu teveel offtopic?
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Roel,

Als je echt serieus naar informatie over spionage aan het zoeken bent, en Fraktur kunt lezen, kijk dan eens op eBay.de. Daar worden de volgende boeken regelmatig te koop aangeboden:

Vorsicht! Feind hört mit. Grote, Freiherr Hans Henning. Berlin: Neufeld&Henius. (1930)

en

Lettow-Vorbeck, generalmajor. e.a. Die Weltkriegsspionage. München: Verlag Justin Moser. (1931)

Het laatste boek is enorm; wat betreft inhoud en wat betreft omvang. Misschien wel het zwaarste boek uit mijn bibliotheek. De verzendkosten zouden de aanschafprijs weleens kunnen gaan overtreffen. Maar dan heb je ook wat...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt voor de reacties en tips. Ik zal uitkijken naar het boek. Fraktur is te doen...
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

Roel,

Hier nog een link naar het verhaal van een spion tijdens wo1:

http://www.pinetreeweb.com/bp-adventure01.htm

Peter
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

In de speciale uitgave van Der Spiegel.

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=4646

Staat er een apart artikel over spionnen in, ook digitaal te zien tegen betaling. http://www.spiegel.de/spiegelspecial/0, ... 31,00.html

Ik kan anders wel even kijken of daar wat interessants in staat, ik heb de uitgave thuis. PM anders maar even als je dat nog wilt.

Groeten
Ioannis
Lid
Lid

Bericht door Ioannis »

Mata Hari kwam trouwens uit Friesland ;)

Overigens kan je spionage beter zien als gedegen speurwerk, wat meestal niet zo spectaculair is. Nederland heeft daar in de aanloop van de Eerste Wereldoorlog behoorlijk succes mee gehad.
Ik heb daar twee links over in een andere draad gezet..
Maar zoek maar eens op "api api" ;)

Inlichtingen zijn dé belangrijkste manier om een conflict in je voordeel te beslissen. Spionage is eigenlijk niet het goede woord daarvoor.

Een spion is een gepakte agent van de inlichtingendienst.. ;)

Het niveau van de Nederlandse inlichtingendienst is na de Eerste Wereldoorlog erbarmelijk gedaald.

Vandaag de dag stelt het nog geen reet voor. :yearning:
Gs_Po
Lid

Bericht door Gs_Po »

hallo ik zoek informatie over spionage tijdens de WO1. met name over bekende spionnen, landen die meededen, straffen bij ontdekking en de methoden voor spionage. dit is voor een po voor gs!!!

bij voorbaat dank,

wouter scholte
Ioannis
Lid
Lid

Bericht door Ioannis »

Hmmm...

Blijkbaar niet gelezen wat ik geschreven heb!

Desinformatie is een belangrijk onderdeel van de afdeling spionage.

Zoek eens op: Zimmermann telegram 1917
In februari 1917 was er de Duitse blunder met het zogenaamde 'Zimmermann-telegram'. Zimmermann was de Duitse minister van buitenlandse zaken die in een telegram aan de Duitse vertegenwoordiging in Mexico voorstelde dat als de V.S. de oorlog aan Duitsland zou verklaren, Mexico dan de oorlog aan de V.S. moest verklaren. De Duitsers stelden hiervoor als 'beloning' gebied in het zuiden van de V.S. (Texas, New-Mexico en Arizona) voor. De Engelsen onderschepten het telegram, vertaalden het en gaven het aan de Amerikanen. Toen de Duitsers op 1 april de onbeperkte duikbootoorlog afkondigden was dat de druppel die de emmer deed overlopen. Op 6 april 1917 verklaarde de V.S. de oorlog aan Duitsland.

Het was zeer opmerkelijk dat dit gedaan werd door een president, Woodrow Wilson, die nog maar vijf maanden daarvoor de verkiezingen had gewonnen met de leus: 'Hij heeft ons buiten de oorlog gehouden!'
Andere lezingen volgen een iets leuker scenario.
Dat het helemaal geen Duitse blunder was met dat telegram, maar dat het door de Britten in elkaar gestoken was om de VS in de oorlog te betrekken.

Het idee dat Mexico de oorlog aan de VS zou verklaren is dermate absurd, dat alleen een Brit op zo'n idee kan komen.
Mexico had tegen de VS toen al geen schijn van kans.
Plaats reactie