Internet en betrouwbaarheid?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Internet en betrouwbaarheid?

Bericht door KätheHelfrich »

Ik ben een reis naar Ieper en Verdun aan het voorbereiden,
ik weet natuurlijk wel iets, maar niet genoeg, nooit genoeg.
Nu heb ik natuurlijk mijn boeken, maar snuffel ook geregeld op internet
en kijk ook eens op de diverse sites van onze forumleden.
Brodie bijvoorbeeld heeft een mooie
http://www.greatwarcollection.nl

Peter Verdun heeft er een,
http://www.xs4all.nl/~verdun/

En Mario ook al een,
http://home.hccnet.nl/jm.witte

Nu is er natuurlijk een schat aan informatie te vinden op internet en op deze sites,
maar mijn grote vraag is dan,
hoe betrouwbaar zijn internetbronnen eigenlijk,
ik leun nogal zwaar op boeken, lees ook altijd diverse boeken over 1 onderwerp en durf me dan pas een mening te vormen.

Is internet wel te vertrouwen als bron? En waar moet ik op letten, waar zitten de valkuilen?
Kan ik zomaar citeren uit dingen die ik vind op internet?
Want bij de reis zou een klein boekje komen, kan ik wat ik vind daarin vermelden??
En geef ik dan wel betrouwbare informatie?

Internet en boeken,
ik wil ze beide gebruiken, maar twijfel over de betrouwbaarheid van internet.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Hoewel iedereen op internet wel zijn best zal doen om zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven, vertrouw ik nooit de volle 100% op een online bron. Ik zeg niet dat boeken steeds correct zijn, maar vaak heb ik het gevoel dat mensen denken 'het is maar voor internet, m.a.w. gratis te bekijken, bijgevolg gaan we ook niet téveel moeite doen'.

...Waarmee ik uiteraard niet alle online bronnen en alle boeken over één kam wil scheren.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hangt er vanaf waar je de informatie voor wilt gebruiken. Als je er meer mee wilt is het handig zoveel mogelijk bronnen te vinden en ook tegenstrijdigheden in kaart te brengen.

Wanneer een webmaster een goede annotatie gebruikt kun je natuurlijk ook een eind vooruit.

Iedereen kan iets schrijven op internet en het hoeft niet fout te zijn, maar neem het kritisch tot je, zoals je eigenlijk alle bronnen kritisch mag lezen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 20 okt 2004, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 20 okt 2004, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Lijkt me een goed idee zolang er ook opbouwende kritiek uit komt voor de site's waar iets over op te merken is.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Roel R. schreef:Lijkt me een goed idee zolang er ook opbouwende kritiek uit komt voor de site's waar iets over op te merken is.
?
Dus als een site bagger is mag het niet gezegd worden?
Of moet het lief omkleed worden,
Hoi, deze site zuigt, maar de plaatjes zijn mooi, zoiets?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

KätheHelfrich schreef:
Roel R. schreef:Lijkt me een goed idee zolang er ook opbouwende kritiek uit komt voor de site's waar iets over op te merken is.
?
Dus als een site bagger is mag het niet gezegd worden?
Of moet het lief omkleed worden,
Hoi, deze site zuigt, maar de plaatjes zijn mooi, zoiets?
Dat mag zeker gezegt worden. Maar het is toch een kleine moeite om als je vind dat info niet klopt dan een leestip te geven van een goed boek etc?

Zo van, dit klopt van geen kanten, lees het boek van janssen er eens over.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Ik weet er natuurlijk niet zo heel veel van, maar dacht ook alfouten tegen te komen....

En van die andere site herken ik hele delen uit een boek dat ik heb.
Dan wederom mijn vraag, hoe betrouwbaar is alles,
en hoe zit het met bronvermelding?
Als ik bv citeer van ik noem maar iets de Verdun site, moet ik dan aan bronvermelding doen?
Of mag ik het zomaar gebruiken?
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Proos schreef:Hangt er vanaf waar je de informatie voor wilt gebruiken. Als je er meer mee wilt is het handig zoveel mogelijk bronnen te vinden en ook tegenstrijdigheden in kaart te brengen.

Wanneer een webmaster een goede annotatie gebruikt kun je natuurlijk ook een eind vooruit.

Iedereen kan iets schrijven op internet en het hoeft niet fout te zijn, maar neem het kritisch tot je, zoals je eigenlijk alle bronnen kritisch mag lezen.
Ik wilde voor de gasten van het uitje naar Verdun en Ieper een klein naslagwerkje maken zodat ze vast wat achtergrondinfo hebben over de te bezoeken plekken.
Maar inderdaad, de fouten die ik nu al ben tegengekomen...
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

KätheHelfrich schreef: Als ik bv citeer van ik noem maar iets de Verdun site, moet ik dan aan bronvermelding doen?
Volgens de "officiële regels mbt citaten" zou dit wel moeten. Als eigenaar van de website die je bedoeld maakt het mij niet uit.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Peter Verdun schreef:
KätheHelfrich schreef: Als ik bv citeer van ik noem maar iets de Verdun site, moet ik dan aan bronvermelding doen?
Volgens de "officiële regels mbt citaten" zou dit wel moeten. Als eigenaar van de website die je bedoeld maakt het mij niet uit.
Bedankt!!
Maar hoe weet ik wat van jullie zelf is en wat overgeschreven is?
moet ik dan wel aan bronvermelding doen?

Waarom maak je trouwens zelf geen gebruik van de officiële regels?
Pure nieuwsgierigheid.
Want zoals je aangeeft hoort het wel.
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

Waarom maak je trouwens zelf geen gebruik van de officiële regels?

Het gedeelte de slag is het oudste gedeelte van de website, tijdens "de opstartfase" heb ik hier niet bij stil gestaan. Maar misschien is het wat duidelijker als ik bij het ontstaan van mijn website begin.

Ongeveer drie jaar gelden zijn we met de website begonnen, hierbij ligt de nadruk op we. Toentertijd was het plan om met 3 man een website over Verdun op te starten.

Zoals altijd bleek dat de mensen waarvan je verwachte dat zij gemaakte afspraken na zouden komen dit niet deden.

Om het kort te houden, uiteindelijk was ik de enige die nog zin had om de website te onderhouden.

De website bestaat uit een Nederlandse en een Engelse versie totale tijd om dit te "bouwen": ruim 2 maanden (dagelijkse bezigheid!)
Als je dit alles in je eentje doet kan er inderdaad wel eens een typefout ontstaan.

Mocht je je hieraan ergeren, wat let je om een mailtje te sturen met daarin de fouten????? Het is nogal makkelijk om commentaar te leveren zonder zelf de handen uit de mouwen te steken.......

Als laatste wil ik wel meedelen dat er ver gevorderde plannen om op korte termijn een nieuwe samenwerking aan te gaan. Dit zal o.a. diverse zeer interessante specials gaan opleveren enz. Meer info volgt.

Peter
verdun_tk
Lid

Bericht door verdun_tk »

In principe ben ikzelf van mening dat alles wat je aanhaalt gedrukt moet zijn....dus of uit een boek of uit een andere op schrift staande bron.

Feit is dat iedereen die met een computer overweg kan een website kan maken en daar natuurlijk op kan zetten wat hij/ zij zelf wil....ik denk dat dit een voordeel is van internet.

De site van "the battle of verdun" waar nu de kritiek op is volg ik al een tijdje en ik moet zeggen dat de site in al die jaren behoorlijk is gegroeit en denk toch op dit moment wel 1 van de grootste is. De grootste wil niet zeggen dat er niks beter kan...... maar daar kan men van de website altijd aan werken...

Tot slot komt erbij dat de Eerste Wereldoorlog een behoorlijk breed item is...onmogelijk om te beschrijven....zeker na ieders mening want de verloop van de oorlog kent nogal wat verschillende versies en meningen. Ikzelf concentreer mij sinds 1998 op de slag van Verdun. Regelmatig kom ik punten tegen die met elkaar in strijd zijn of waar ikzelf of anderen een mening over hebben.

groet,

Tom
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Peter Verdun schreef:Waarom maak je trouwens zelf geen gebruik van de officiële regels?

De website bestaat uit een Nederlandse en een Engelse versie totale tijd om dit te "bouwen": ruim 2 maanden (dagelijkse bezigheid!)
Als je dit alles in je eentje doet kan er inderdaad wel eens een typefout ontstaan.

Als laatste wil ik wel meedelen dat er ver gevorderde plannen om op korte termijn een nieuwe samenwerking aan te gaan. Dit zal o.a. diverse zeer interessante specials gaan opleveren enz. Meer info volgt.

Peter
Oei, ik val je niet aan,
ik zit alleen met wat dingen, dat ik op jouw site terecht kwam is puur toeval omdat ik gegevens aan het verzamelen ben.
Want de typfout die je noemt, ik herken echt hele delen uit een boek dat ik heb,
als ik dus wel aan bronvermelding ga doen, moet ik dan alleen jouw site noemen ( ik heb besloten wel aan bronvermelding te doen, vind ik persoonlijker netter) en het boek waarop het gebaseerd is?
Of alleen de site, gewone vraag imho..

Mocht je je hieraan ergeren, wat let je om een mailtje te sturen met daarin de fouten????? Het is nogal makkelijk om commentaar te leveren zonder zelf de handen uit de mouwen te steken.......
Ik zal je zeker mailen als ik iets tegenkom, alle hulp is welkom toch?

Ben ik heel nieuwsgierig naar, slorp alle info op die ik kan vinden..
Hopelijk gaat deze samenwerking dan beter dan je vorige, succes!
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 10 okt 2004, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie