Internet en betrouwbaarheid?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Feit is dat iedereen die met een computer overweg kan een website kan maken en daar natuurlijk op kan zetten wat hij/ zij zelf wil....ik denk dat dit een voordeel is van internet.
Mar ook een groot nadeel, wie controleert wie, zie bv Wikipedia, maar dat is een totaal andere discussie.
De site van "the battle of verdun" waar nu de kritiek op is volg ik al een tijdje en ik moet zeggen dat de site in al die jaren behoorlijk is gegroeit en denk toch op dit moment wel 1 van de grootste is. De grootste wil niet zeggen dat er niks beter kan...... maar daar kan men van de website altijd aan werken...
Het was ook geen kritiek, slechts een vraag hoe en wat ik moet vermelden. En ik ga er altijd van uit dat we van elkaar kunnen leren, toch?
Ikzelf concentreer mij sinds 1998 op de slag van Verdun. Regelmatig kom ik punten tegen die met elkaar in strijd zijn of waar ikzelf of anderen een mening over hebben.
Dan heb ik een kleine vraag, is het nou de Slag van Verdun, of de Slag bij Verdun?
En ergens een andere mening over hebben geeft in ieder geval voldoende stof om het op een forum over te hebben :)
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 20 okt 2004, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Remarque schreef:En de énige, volgens de regels van de Nederlandse taal goedgekeurde schrijfwijze, is Slag BIJ Verdun. Niet van, niet om. Misschien ook een tip voor je site Peter?
Ik lees net dat hij een vernieuwde samenwerking aangaat,
alle hulp is welkom lijkt me.
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Maar goed, het vraagstuk is ingewikkelder dan ik dacht.
gebruik ik zaken van internet kan ik er zo 1,2,3 niet van uitgaan dat ik betrouwbare informatie vind.
Lees ik boeken kost me dat enorm veel tijd.
Plus heb ik dan wel de garantie dat ik dingen foutloos weergeef?
Zie de recente discussie over "velden van weleer".

Moeilijk, moeilijk, nog even en ik laat dat boekje helemaal schieten.

O, trouwens, heren,
de sites die ik van m'n medeusers aanhaalde was bedoeld als een soort reclame, leuk juist toch dat er mensen hier rondlopen met zoveel kennis?

Ik kan er alleen maar van leren en heb alle respect voor site bouwers,
en leuk om te zien dat verbeteringen hier door medeusers aangegeven meteen verbeterd worden, top!
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 20 okt 2004, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
verdun_tk
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2004, 10:31

Bericht door verdun_tk »

Remarque,

Allereerst bedankt voor je compliment voor mijn site!!! Reclame voor mijn site mocht ik niet maken omdat het inloggen een aantal malen was mislukt en ik daardoor werd verdacht van spammen...kun je het voorstellen met zo een site;-) Ik niet. Maar wel scherp dat je mijn naam hebt gelinkt aan een site.

Wat zijn in de wereld van de schrijvers die de Eerste Wereldoorlog nog amateurs? Mijn mening is in ieder geval dat als je in een boek van bijvoorbeeld een 300 pagina's de Eerste Wereldoorlog gaat verhalen je niet ontkomt aan napapegaaien omdat het onmogelijk is de hele oorlog over de hele spreekwoordelijke linie te beschrijven. Doordat iemand wellicht een fout maakt in de feiten en die vervolgens door een aantal schrijvers nagepapegaait worden, ontstaat een mythe achtig geheel.....bijvoorbeeld de redenen voor het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog...hier bestaan heel veel mythen over. Zeker iets waar we voor moeten waken.

groet,

Tom
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik wilde heel eventjes aanstippen dat ook boeken niet 100% betrouwbaar zijn.
Het enige dat je zeker weet met wat dan ook dat je leest is dat het een OOGPUNT van iemand is.
(Zo ook deze post overigens.)
Mijn punt is dit:
Ik heb zelf heel veel dingen over bijvoorbeeld D-Day gelezen en afhankelijk van wat je leest zie je verschillende oogpunten. Slechts met het totaal aan informatie dat ik gelezen heb kan ik een (enigzins) overzichtelijk oogpunt aannemen alhoewel ik op dit forum al zo vaak op mijn vingertjes getikt ben over foutieve aannames over dingen waar ik meestal toch redelijk wat vanaf weet dat ik zeker weet dat ook nu nog de meeste dingen die ik zeg alleen maar vanuit mijn oogpunt kloppen en niet vanuit bijv. klaas vaag die het strand bestormde. Alhoewel dat ook niet is waar IK op uit ben...
anyway...doe ermee wat je wil...
Het punt is:
-Don't fill in the blanks.
-Always critisize.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dit doet me denken aan de woorden van een docent. "Je mag niets geloven van wat ik zeg", zei hij, en was daar heel stellig in. "Je mag wel dingen herkennen in wat ik zeg, maar je mag me nooit geloven."

Geloof ook nooit wat je leest of hoort. Ook niet wat ik hier schrijf.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Als je niets kan geloven, leef je in onzekerheid...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

En in onzekerheid ligt de kern van alle waarheid; maar ja dat mag je natuurlijk weer niet geloven ;)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dodo schreef:Als je niets kan geloven, leef je in onzekerheid...
Daar zou je best een wijze waarheid kunnen aantippen. Ik meldde dat je niets moest geloven van wat je leest of hoort. Wat je leest of hoort is niet alles, dus houdt de stelling niet in dat je niets moet geloven.

Ik moet echter terugkomen op mijn stelling, heb vandaag weer mogen genieten van de docent en ik merkte dat ik hem niet goed geciteerd heb.

Hij zij dat ik hem niet hoef te geloven, maar dingen mag herkennen. Een klein nuance verschil.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 20 okt 2004, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 20 okt 2004, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter Verdun
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2004, 19:06

Bericht door Peter Verdun »

Remarque, naar welk fotoboek doel je in de zin:

"Er komt een paar dagen geleden een fotoboek uit. Een of andere fotograaf vroeg het echtpaar om zijn foto's op te vrolijken met tekst. En weer grijpen ze terug op deze niet bestaande regel." ??
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 20 okt 2004, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie